Migrering

Diskutera frågor rörande själva användandet av Joomla! 1.7 / Joomla! 1.6 och administratörsdelen.
Locked
Nippegubbe
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 188
Joined: Sun Jul 31, 2011 10:41 am
Location: Östersund
Contact:

Migrering

Post by Nippegubbe » Tue Jul 03, 2012 4:48 pm

Hej alla, mitt webbhotell har gjort en migrering (fråga mig inte vad det innebär) av mitt konto och allt gick bra till dess att jag trodde jag gjorde en uppgradering av Joomla! från 1.7 till 2.5, men det blev visst en ny installation av Joomla så allt försvann. Nu gjorde jag en backup på det gamla stället på hotellet så det ska finnas en fil där, men är nu gjord för 1.7. Det jag nu undrar hur stora chanserna är att jag kan få tillbaka hemsidan till Joomla! 2.5. Det är Akeeba som jag använta mig utav för backupen.

Edit, jag har nu installerat Akeeba, men jag hade inte den tur jag hade hoppats på att migreringen även skulle ha kopierat över backupfilen eller om det nu är så att Akeeba inte kan hitta filen för den inte gjordes på plats där jag nu försöker hitta den. Jag hittar i alla fall inget sätt att söka filen på.
\\\Thord

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: Migrering

Post by EE Photo » Tue Jul 03, 2012 5:41 pm

Har du kvar din gamla sajt någonstans? Eller försvann allt ifrån den gamla sajten som låg på servern när du uppdaterade ifrån 1.7 till 2.5?

Laddade du inte ner någon kopia av backup filen till din dator?
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

Nippegubbe
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 188
Joined: Sun Jul 31, 2011 10:41 am
Location: Östersund
Contact:

Re: Migrering

Post by Nippegubbe » Tue Jul 03, 2012 5:58 pm

I paniken då jag hade hamnat i tidsnöd gentemot migreringens pågånde process så hittade jag inget annat sätt att göra backupen på än till den plats på servern som Akeeba pekade på. Enligt Binero så ska alla filer från gamla platsen finnas där i några veckor till och jag har nu bett Binerosupporten om hjälp. Om det sedan räcker med att filen kopieras över till nya servern återstår att se. Min tanke var att lägga backupfilen på datorn här hemma, men det lyckades jag inte med som sagt.
\\\Thord

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: Migrering

Post by EE Photo » Tue Jul 03, 2012 6:05 pm

Ok men då borde Binero fixa det.

Tänk på att alltid ha kopior av din backup på datorn. Ladda ner backuperna kan du göra direkt ifrån Akeebas back-end, bara klicka på filnamnet.
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30929
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Migrering

Post by Per Yngve Berg » Tue Jul 03, 2012 7:56 pm

Har du tittat i databasen? Innehållet för 1.7 finns säkert i tabeller med ett annat prefix.
Ändra prefix tillbaka i configuration.php och du skall vara god.

Sen kör en databas-fix i Joomla's admin.

Nippegubbe
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 188
Joined: Sun Jul 31, 2011 10:41 am
Location: Östersund
Contact:

Re: Migrering

Post by Nippegubbe » Tue Jul 03, 2012 8:36 pm

I den gamla kontrollpanelen på Binero så kunde jag någonstans botanisera bland filerna, men på Binero 2.0 kan jag inte hitta den funktionen. Och peta i filer är lite djupt vatten för mig, men om jag fattar dig rätt Per så är det en configurationsfil av typen .php som jag ska leta efter?
\\\Thord

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: Migrering

Post by EE Photo » Tue Jul 03, 2012 8:40 pm

Om du har din databas kvar så kan du fortfarande ansluta till den genom att redigera configuration.php filen som ligger i Joomla rooten. Det får du göra med FTP. Att endast leta efter .php filer går inte eftersom Joomla har hundratals php filer, du måste veta exakt vilken du letar efter.

Bineros nya system har mycket mindre funktioner än det gamla eftersom det nya är deras egna som dom inte hunnit utveckla ännu och det gamla var cpanel.

Men allt som inte låg i databasen kommer fortfarande vara borta t.ex. bilder. Så att fråga Binero att återställa dina filer från en av deras backuper vore nog det bästa. Sen kan du också be dom att gå tillbaka till det gamla systemet så att du får en chans att göra om allting.
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

Nippegubbe
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 188
Joined: Sun Jul 31, 2011 10:41 am
Location: Östersund
Contact:

Re: Migrering

Post by Nippegubbe » Wed Jul 04, 2012 5:46 pm

Har nu varit och letat i mapparna och det jag har kommit fram till att på nya platsen finns ingen backup-fil som jag hade hoppats på skulle ha migrerats. Så nu kan jag bara hoppas på att supporten kan rädda filen åt mig.
\\\Thord

Nippegubbe
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 188
Joined: Sun Jul 31, 2011 10:41 am
Location: Östersund
Contact:

Re: Migrering

Post by Nippegubbe » Mon Jul 09, 2012 9:17 pm

Oj oj det här var inte lätt och det går inte bra. Jag har nu fått på jpa filen som aceeba behöver, men Binero har zip-packat filen och jag kan inte packa upp den för Winrar säger att filen antingen är skadad eller av okänt format. Jag antar att det är jpa formatet den inte vill kännas vid.
Hur kommer jag runt det här?
\\\Thord

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: Migrering

Post by EE Photo » Mon Jul 09, 2012 9:21 pm

Har Binero zippat en .jpa fil?

Kan du be dom att skicka .jpa filen ozippad? Så att du kan använda Akeeba Extract Wizard för att packa upp den.
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

Nippegubbe
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 188
Joined: Sun Jul 31, 2011 10:41 am
Location: Östersund
Contact:

Re: Migrering

Post by Nippegubbe » Thu Jul 12, 2012 12:42 pm

Nu så efter sju sorger och åtta bedrövelser så är innehållet på min hemsida räddat. Jag fick använda mig av Akeebas kickstart ( https://www.akeebabackup.com/videos/1024-ab04.html )för att få tillbaka alla artiklar m m. Akeeba hade gjort en video hur jag skulle använda kickstart och den vara så bra gjord att även jag förstod den trots att jag är dålig på Engelska. Det som ställde till lite för kickstart var att pekarna/adresserna pekade på den gamla servern så jag fick lite problem där och tyvärr är inte supporten på binero vaken när jag är vaken så det tog lite tid mellan varven att få kontakt. Nu tror jag att jag även har en komplett kopia av jpa-filen på min dator så jag hoppas jag är bättre förberedd för nästa ras, men nu ska jag inte behöva migrera något mer så det borde bli lite mindre med jobb. De drar nog en lättnades suck på Binerosupporten nu ;)
\\\Thord

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: Migrering

Post by EE Photo » Thu Jul 12, 2012 12:56 pm

Skönt att det löste sig!
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/


Locked

Return to “Användning och administration”