pröva att göra backup m install från undermapp till annan

Diskutera frågor rörande installation, backup, migrering och säkerhet avseende Joomla! 1.7 / Joomla! 1.6.
Locked
marjut
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 58
Joined: Tue Jul 12, 2011 6:27 am
Location: Kungälv

pröva att göra backup m install från undermapp till annan

Post by marjut » Sun Aug 28, 2011 10:57 am

Jag har nu i princip byggt färdigt min hemsida i en undermapp till min befintliga hemsida hos one.com. Ska nu först testa att göra backup och sedan installation till ny undermapp för att se att grejerna funkar innnan jag öppnar nytt konto att lägga den på. Ser så mkt poster på forumet om vad som kan gå fel och vågar nu inte riktigt genomföra. Tänk om ett halvårsarbete går förlorad...?
Har gjort en backup till min externa hårdisk. Har läst så mkt instruktionsmanualer så jag blir snurrig. Finns så mkt info så jag kan inte riktigt reda ut...
Kan jag använda kickstart för att föra till en ny undermapp...i instruktionerna står det att jag ska ladda upp till avsedd sites root och det vill jag ju inte då jag redan har en hemsida utan joomla där.
Jag har joomla 1.6.2 och undrar om jag måste uppdatera till 1.7 först, eller kan jag behålla min 1.6.2:a? Och om jag ska uppdatera...går det direkt från 1,6,2 till 1,7?
Jag har förstått att jag måste ändra tabellprefixet om den ska in i samma databas iallafall, annars skrivs väl mina ordinarie tabeller över?
Ser också att det verkar ligga en del bak_tabeller i min befintliga databas. Kan jag radera dem utan risk för att något blir förstört?
Jag har laddat upp Akeeba backup.
Alltså vilket är det bästa arbetsflödet för att få det rätt? Manuellt eller akeeba? Var finner jag lättläst info?
restoration och installation är väl inte samma sak?

nojesskraddarn
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 8
Joined: Wed Nov 02, 2011 3:36 pm

Re: pröva att göra backup m install från undermapp till anna

Post by nojesskraddarn » Mon Dec 05, 2011 2:33 pm

Jag funderar också över detta. Har i nuläget 1.5.15 och ska väl så småningom upp till 1.7an. Jag är precis som du rädd för vad som ska gå förlorat... Det ena och det andra som krashar och sabbas...

Hur installerar man en backup är ju också en fråga man har... ?

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: pröva att göra backup m install från undermapp till anna

Post by EE Photo » Mon Dec 05, 2011 4:06 pm

Använda Akeeba Backup för att ta backuper av din sajt: http://www.akeebabackup.com/

För att flytta din sajt så kan du också använda Akeeba backup. Då tar du en backup som du sedan laddar ner till din dator, du extraherar backupen (du kan behöva Akeeba extract wizard för det) och sen laddar du upp filerna du precis extraherade dit du vill flytta din sajt. Gå sedan in på domänen och installationsprogrammet kör igång. Tänk på att skapa en ny databas för den här sajten, använd inte samma databas för två sajter även om de är exakt likadana.

Innan du gör det här så borde du uppdatera till Joomla 1.7.3 (nojesskraddarn du borde uppdatera till Joomla 1.5.25). Så ladda ner Akeeba Backup, installera det, ta en backup, uppdatera till senaste Joomla och gör sedan det jag skrev här ovanför.
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: pröva att göra backup m install från undermapp till anna

Post by Zello » Mon Dec 05, 2011 6:47 pm

Det går fortare att ladda upp om du laddar upp jpa-filen direkt utan att packa upp den. (backuppfilen som akeeba skapar) och de två filer som behövs till kickstart (kickstart + en språkfil). Att ladda upp alla 1000-tals uppackade filer tar inte bara tid utan utgör även en risk för att nån av dem skadas eller inte kommer med.

1. Skapa en ny databas om du kan på ditt konto (annars väljer du ett nytt prefix under installationen på punkt 4)
2. Ladda upp xxx.jpa filen + kickstart (2 filer)
3. Surfa in till sidan och skriv /kickstart.php
4. Läs & Lyd!
5. Klar :)

Om det inte skulle fungera att kickstarten packar upp .jpa-filen beror det på konfigureringen på ditt hotell. Kickstart behöver ha skrivrättigheter utanför roten. Då får du ta till varianten att packa upp lokalt först.
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: pröva att göra backup m install från undermapp till anna

Post by EE Photo » Mon Dec 05, 2011 6:59 pm

Att packa upp filen i datorn och sen ladda upp allt tar en del tid men jag har aldrig varit med om att något har gått fel i uppladdningen, har alltid funkat för mig.
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/


Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”