Uppdatera från 1.6.3

Diskutera frågor rörande installation, backup, migrering och säkerhet avseende Joomla! 1.7 / Joomla! 1.6.
Locked
anx
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 22
Joined: Thu Sep 03, 2009 7:12 am

Uppdatera från 1.6.3

Post by anx » Thu Feb 02, 2012 10:55 am

Jag ska uppdatera för första gången. Jag har hittat och laddat ned ett paket med filer och förstått att jag får göra uppdateringen stegvis om jag ska komma fram till senaste version.
Eftersom jag är helt ny på det här är min fråga: finns det något sätt att uppdatera utan att vara tvungen att lägga in allt innehåll manuellt igen?
Om jag bara ersätter befintliga filer så försvinner ju mitt innehåll.

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: Uppdatera från 1.6.3

Post by EE Photo » Thu Feb 02, 2012 7:46 pm

Ditt innehåll försvinner inte om du ersätter dina befintliga filer med ett uppdateringspaket, ditt innehåll ligger ju i en databas som du inte kommer åt med FTP.

Men det spelar egentligen ingen roll för du ska inte uppdatera genom FTP. Du ska använda Joomlas inbyggda uppdateringsfunktion som kan uppdatera ditt Joomla till senaste versionen med en knapp tryckning.

Dock så ska du se till att ha en backup av din sajt innan du gör någonting: http://www.akeebabackup.com/
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30923
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Uppdatera från 1.6.3

Post by Per Yngve Berg » Thu Feb 02, 2012 9:00 pm

Först måste du uppdatera till 1.6.5. Sen kan du använda uppdateringsfunktionen.
Då 1.6 har gått ur produktion, finns inte filerna för nedladdning längre. Här är dom.

Joomla_1.6.3_to_1.6.4-Stable-Patch_Package.zip
Joomla_1.6.4_to_1.6.5-Stable-Patch_Package.zip.txt
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

anx
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 22
Joined: Thu Sep 03, 2009 7:12 am

Re: Uppdatera från 1.6.3

Post by anx » Mon Feb 13, 2012 7:21 pm

Tackar!
Jag har inför uppdateringen backat upp min site med Akeeba backup. Jag har fått tips om att installera backupen som en kopia av min site i en undermapp och genomföra uppgraderingen där för att testa att allt funkar.
Jag förstår hur jag skulle ha gjort om min skarpa site var installerad i en mapp, men den ligger direkt i root. Måste jag installera om den skarpa siten i en mapp eller går det att ha en kopia i en mapp inuti den andra siten?

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: Uppdatera från 1.6.3

Post by EE Photo » Mon Feb 13, 2012 8:18 pm

Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

anx
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 22
Joined: Thu Sep 03, 2009 7:12 am

Re: Uppdatera från 1.6.3

Post by anx » Wed Feb 15, 2012 2:36 pm

Tack för all hjälp!
Nu har jag kommit så långt som till 1.6.5, det fungerade genom att ftp:a upp filerna via FileZilla. Allt verkar bra när jag kollar runt på siten, men när jag uppdaterar via backend till 1.7.0 så visas inte frontend längre, sidan är blank och jag får felmeddelande:

HTTP-fel 500 (Internal Server Error): Ett oväntat tillstånd gjorde att servern inte kunde uppfylla begäran.

Jag hittar inget matnyttigt när jag googlar meddelandet.
Var ska jag börja leta?

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30923
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Uppdatera från 1.6.3

Post by Per Yngve Berg » Wed Feb 15, 2012 4:44 pm

Öka Error Report Level i Global Konfiguration, så du kan se felet i frontend.


Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”