Advertisement
Joomla forums vad är jag på nu....
- SmartDoc
- Joomla! Apprentice
Joomla forums vad är jag på nu....
Hej, jag håller på att flytta över mina tre sajter om smärta och smärtforskning, från egen HTML och ASP som jag skruvat ihop till ett komplicerat bygge under 10 år. till Joomla. Har anlitat Webbentus, eftersom jag inte har tid och framfr allt inte kunskap att göra allt själv.
Jag har bland annat ett forum med typ 200.000 inlägg som jag tänkte emigrera. Det finns en tjänst g-converter som verkar billig och bra. Men min fråga nu är om man skall använda Joomla inbyggda forum, eller omedelbart skaffa någon add-on som Kuenla. Är det här forumet byggt med det medföljande??
Jag har bland annat ett forum med typ 200.000 inlägg som jag tänkte emigrera. Det finns en tjänst g-converter som verkar billig och bra. Men min fråga nu är om man skall använda Joomla inbyggda forum, eller omedelbart skaffa någon add-on som Kuenla. Är det här forumet byggt med det medföljande??
Advertisement
- Zello
- Joomla! Virtuoso
Re: Joomla forums vad är jag på nu....
Hej och välkommen!
Detta forum är inte Joomla Core eller nåt Joomla-tillgägg. Det är phpBB http://www.phpbb.com/.
Detta forum är inte Joomla Core eller nåt Joomla-tillgägg. Det är phpBB http://www.phpbb.com/.
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum
Moderator Swedish forum
- SmartDoc
- Joomla! Apprentice
Wow, här var det snabba ryck. Jag antar att det är valt med omsorg. Jag startar med 20000 medlemmar på min nya sajt i joomla, så det är bra om jag inte gör sneda val från start och får en massa databas strula att hantera. Jag har kört web wiz som jag integrerat med min egen databas, men nu tänkte jag använda joomlas helt och hållet förstås. Så då ställer jag den korkade frågan, har den här bb då en egen separat databas för inloggning/medlemmar.
- SmartDoc
- Joomla! Apprentice
Det är en ny djungel för mig. Det var jobbigt nog lära sig html och sql en gång i forntiden, här är det många lianer och träsk jag aldrig sett förut. En oskyldig fråga blir, om nu joomla är så nedrans bra (vilket jag faktiskt förstått), varför väljer communionen då en fristående bb.
- Zello
- Joomla! Virtuoso
Utan att vara helt insatt i valet av forum så tror jag att det har med storleken att göra. Detta forum har i skrivande stund 524 670 medlemmar, 2 482 018 inlägg fördelade på 584 072 trådar. Som mest har det varit drygt 10000 användare inne samtidigt. Inget ont om Joomlas forumlösningar men jag tror att de kanske inte riktigt klarar denna enorma belastning.
Olle Zettergren
Moderator Swedish forum
Moderator Swedish forum
- Zello
- Joomla! Virtuoso
Missade denna fråga.
"Så då ställer jag den korkade frågan, har den här bb då en egen separat databas för inloggning/medlemmar."
För det första finns det inga korkade frågor utan bara dumma svar
Ja, den har egen inloggning & databas. Denna till synes väl samman hållna webbplats (http://www.joomla.org) är så stor att den i botten består av flera olika installationer. Hur allt detta hänger ihop vet jag inte men är du nyfiken kan jag kanske förmedla kontakt till personer som vet "allt" om just denna webbplats. Det finns en del inom den internationella communityn som inte gör annat än hanterar just detta.
"Så då ställer jag den korkade frågan, har den här bb då en egen separat databas för inloggning/medlemmar."
För det första finns det inga korkade frågor utan bara dumma svar
Ja, den har egen inloggning & databas. Denna till synes väl samman hållna webbplats (http://www.joomla.org) är så stor att den i botten består av flera olika installationer. Hur allt detta hänger ihop vet jag inte men är du nyfiken kan jag kanske förmedla kontakt till personer som vet "allt" om just denna webbplats. Det finns en del inom den internationella communityn som inte gör annat än hanterar just detta.
Olle Zettergren
Moderator Swedish forum
Moderator Swedish forum
- SmartDoc
- Joomla! Apprentice
Bra svar, tack. Jag har installerat kunena för att testa lite varianter. Jag har inte så stort förtroende/hopp att min webbfirma gör oberoende val, utan tar det de brukar, så jag som är i grunden en it-skeptiker, vill alltid veta hur motorn fungerar, både i min saab, min webplats och i livet i övrigt, kroppen till exempel.
Den som är i core verkar nämligen inte finnas i 1.7, och jag vill inte krångla med bridges av olika slag. Jag är otroligt imponerad av hur lätt att installera extensions utan krångel. 1 minut, oj ojoj.
Tack för dina svar, det här kräver inget svar, jag lär återkomma och står också till förfogande för att så småningom biträda med det jag lärt mig, det är väl OS hall mark.
Den som är i core verkar nämligen inte finnas i 1.7, och jag vill inte krångla med bridges av olika slag. Jag är otroligt imponerad av hur lätt att installera extensions utan krångel. 1 minut, oj ojoj.
Tack för dina svar, det här kräver inget svar, jag lär återkomma och står också till förfogande för att så småningom biträda med det jag lärt mig, det är väl OS hall mark.
-
- Joomla! Apprentice
Det finns flera olika bryggor mellan Joomla och phpBB3, dessa synkar då användarna mellan de olika systemen. Flera av dom har även stöd för CB och JomSocial.
En jag kan rekommendera heter p8pBB från www.blogomunity.com, är en avgiftsbelagd komponent men har också förstklassig support.
Janne
En jag kan rekommendera heter p8pBB från www.blogomunity.com, är en avgiftsbelagd komponent men har också förstklassig support.
Janne
- SmartDoc
- Joomla! Apprentice
Jag har nu testat Kuenla, och det verkar väldigt integrerat och funkar bra för mig.
-
- Joomla! Ace
Kunena släpps snart också i version 2.0 som ska vara betydligt snabbare vilket är bra om man har många medlemmar och mycket aktivitet!
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/
Advertisement