Mitt första alster i Joomla 1.6.1

Här kan du visa upp din webbplats gjord i Joomla! 1.7 / Joomla! 1.6
Locked
Radioman62
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 6
Joined: Sun Mar 20, 2011 11:16 am

Mitt första alster i Joomla 1.6.1

Post by Radioman62 » Mon Mar 28, 2011 12:20 pm

Hej
Jag är helt ny på allt om Joomla och mallar sedan drygt en vecka då en arbetskompis tipsade mig om att jag borde förnya mina hemsidor för mitt vidsidanomföretag. Där körde jag med vanlig html och ramar. Använde Adobe Pagemill version 3 från tidigt -90 tal :D Fungerar fortfarande mycket bra.
Eftersom jag ingenting kunde innan så hoppade jag på det senaste, alltså 1.6. Så småningom blir det väl mer utbud och mindre buggar. För mig var det en stor tröskel att kliva över och komma in i hur strukturen var upplagd. Jag kan inte säga att jag är speciellt säker ännu men en hemsida har jag i alla fall fått till. ;)
Jag knåpade först med en av de inbyggda mallarna där jag ändrade på ett bar bildfiler, färg på typsnitt mm. för att få sidan lite mer som jag ville ha den.
Det slutade ändå med att jag köpte en licens av Artisteer v. 2.6 Även där en liten tröskel innan jag via deras forum förstod hur man skulle få till en horisiontal och vertikal meny.

Nu är i alla fall alstret uppe. Trots lite lång laddningstid första besöket så fungerar det tillräckligt bra för de få sidor jag ännu har där.

BinaTech Best In Analog Technology

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Mitt första alster i Joomla 1.6.1

Post by sgagner » Thu May 05, 2011 9:28 am

Hej,

Ser ut som ett bra resultat för att vara ditt första försök.
Artisteer är inte den enklaste vägen till en bra mall men du har lyckat ganska bra tycker jag.
Jag brukar ändra i mallens kod för inplacering av sidfoten istället för den ganska fula varianten som Artisteer använder. Joomla orginalsidfot blir mycket snyggare än Artisteers.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

Radioman62
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 6
Joined: Sun Mar 20, 2011 11:16 am

Re: Mitt första alster i Joomla 1.6.1

Post by Radioman62 » Thu May 05, 2011 2:58 pm

Tack sgagner
Det tog på krafterna så jag inte ville se åt det på ett tag. Sidfoten är inte bra så den skall jag ta itu med nästa omgång.

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Mitt första alster i Joomla 1.6.1

Post by sgagner » Thu May 05, 2011 3:52 pm

Säg till så kanske jag kan ge några tips om hur man skall göra.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

timlestandeer
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 5
Joined: Fri Jul 15, 2011 8:01 am
Contact:

Re: Mitt första alster i Joomla 1.6.1

Post by timlestandeer » Fri Jul 15, 2011 8:29 am

Om det var din första sida så ska du verkligen vara nöjd. Jag får ett ganska ålderdomligt intryck då jag kollar på sidan, som att den har ett par år på nacken, men som sagt var det ju en första sida och det kommer bli bättre och bättre.

Något du kanske ska kolla lite närmre på är att få lite mer marginaler mellan text och bakgrund, exempelvis mellan footern och den sista "läs mer"-knappen. Det är någonting som jag tycker är väldigt jobbigt och det är mitt tips till dig att kolla över så att det inte är så på andra ställen.

User avatar
ArjanR
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 451
Joined: Fri Jun 24, 2011 8:31 am
Contact:

Re: Mitt första alster i Joomla 1.6.1

Post by ArjanR » Sat Sep 17, 2011 12:41 pm

Bra jobbat för en första sida! Det syns att du har lite vana med hemsidor. Är själv nybörjare i Joomla.
Jag kan tycka att texten blir lite väl långa i bredden. Det blir lite svårläst samt att det blir mycket text ibland men man kanske ska va intresserad av ämnet då :)...
Kul att se iaf


Locked

Return to “Webbplatser Joomla! 1.7 / Joomla! 1.6”