Råd Migrering

Locked
magnusd
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 443
Joined: Sat Dec 08, 2007 4:36 pm

Råd Migrering

Post by magnusd » Mon Feb 16, 2015 10:34 am

Hej
Lite nybörjare när det gäller migrering av siter och behöver lite bollplank! Vet att det finns mycket info och Zellos tråd är kanon!

Ska migrerar en 1.5-site

Många komponeter finns ännu bara till 2.5. Funderar därför på att gå till 2.5 och inte 3. Är det dumt?

2 komponenter som jupgrade inte verkar stödja är Joomfish och aicontactsafe. Har jag förstått det hela rätt och att en manuell uppgradering innebär export av tabellerna, ändra prefix, importera igen, installera komponenten. Är det så enkelt som det låter? :-)

Huvudorsaken till att jag måste göra det nu är att allt stöd för PHP 5.3 verkar upphöra. 2.5 verkar dock fungera fint med PHP 5.6.

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Råd Migrering

Post by sgagner » Wed Feb 18, 2015 5:15 pm

Hej Magnus,

Din fråga är nog mer komplex än du tror och jag skall försöka förklara.

En migrering från version Joomla 1.5 till 2.5 är ett stort steg på grund av de många förändringarna i Joomla 2.5. Steget till version 3 är mycket mindre.

Jag rekommenderar att du använder en bra migreringskomponent och jag föreslår då främst SP Upgrade som jag funnit är mycket tillförlitlig och även bevarar mycket av de delar som påverkar SEO på ett bra sätt. SP Upgrade klarar också att migrera direkt till Joomla 3 om du skulle överväga det.

Du nämner att du använder JoomFish på din sida och detta är en komplicerande faktor. Eftersom det inte fanns något inbyggt stöd för hantering av multipla språk i Joomla 1 och 1.5 så var JoomFish en av de få lösningarna som fungerade. JoomFish sparar sitt språkdata i egna tabeller i databasen och är inte kompatibel med den språkhanteringen i Joomla 2.5 och 3. Du kan byta till Falang i din nya version och då behöver du kunna migrera JoomFish till Falang med tex. JoomFish2Falang. Observera att Falang inte heller använder Joomlas inbyggda språkhantering.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

magnusd
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 443
Joined: Sat Dec 08, 2007 4:36 pm

Re: Råd Migrering

Post by magnusd » Wed Feb 18, 2015 6:26 pm

sgagner : Tack för bra svar (som alltid)!
Joomfish är huvudorsaken till att siten fortfande lever I version 1.5. Jag har dragit på det just på grund av detta.

Så min motfråga är... Finns det ett inbyggt språkstöd I 2.5 som kan ersätta Joomfish I funktion, eller krävs det något annat, t.ex det du nämner, Falang och dess migreringsverktyg?

Allt går givetvis att översätta på nytt och så länge gamla siten lever är det ju mest "copy and paste" men visst vore det smidigt att slippa! :-)

Edit: Jag har skrotat tanken på Jupgrade av 2 orsaker. Ett är att one.com inte stödjer det. Aktuell site ligger där. Två är att vid forsök att migrera siten hos Binero, raderade Jupgrade ALLA core-tabeller I databasen. Så SP Upgrade blir det! dels efter tidigare tipps här, från både dig och zello tror jag, och dels för att den verkar fått possitiv respons I övrigt.

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Råd Migrering

Post by sgagner » Thu Feb 19, 2015 8:31 pm

Hej Magnus,

Ytterligare ett tips om migreringskomponent är Migrate-Me och Migrate-Me Plus från PHP Web design som är lättare att hantera och ger ganska bra resultat, kanske även ett lite lägre pris.

När det gäller lösningar som Falang och JoomFish så föredrar jag personligen Joomlas egen lösning som ger ett betydligt mer logiskt arbetssätt och mycket lägre data overhead (färre anrop till databasen i en rendering = sidinläsning + generering). I Joomlas egen lösning så har man dock ingen särskild kontrollpanel som ger stöd till översättarna. Detta kan man åtgärda med tex. KM Fasttrans Pro men jag hoppas fortfarande på att någon smart utvecklare kommer på idén att tänka nytt i detta segment.
Personligen skulle jag alltså välja att bygga om webbplatsen från grunden och klippa o klistra in översättningarna från den gamla webbplatsen.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

magnusd
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 443
Joined: Sat Dec 08, 2007 4:36 pm

Re: Råd Migrering

Post by magnusd » Thu Feb 19, 2015 9:56 pm

Just nu är jag måttligt uppgiven! Köpte SP Upgrade men visade sig att den använde sig av FTP vilket One.com inte stödjer. Lånade lite plats på Binero och skapade en undermapp till befintlig site. Läste upp 1.5-siten, skapade en ny mapp och kopierade over Joomla 2.5.28
Får en massa felmeddelanden. Går upp från PHP 2 till PHP 3. Får andra felmeddelanden. Högre kan jag inte gå eftersom 1.5-siten dör då!

I skrivande stund läser jag upp en Akeebabackup. Får se om det fungerar bättre

Jag vill gärna migrera över innehållet. Översättningarna får man göra om, men skriva allt innehåll på nytt vill jag inte.

Vet inte riktigt hur Joomlas eget språkstöd fungerar. Annars är det ju klart intressant med tanke på framtida uppgraderingar.

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Råd Migrering

Post by sgagner » Thu Feb 19, 2015 10:16 pm

Hej,

Om du ger upp så kan jag hjälpa dig hands-on om du så önskar.
Jag gör alla migreringar lokalt på min egen server.
Jag skulle aldrig göra mig beroende av lägre klassens webbhotell som One, Surftown eller Binero. Det är då man får ont i huvudet.

Du behöver inte använda FTP i SP Upgrade eftersom man kan flytta filerna manuellt via vanlig FTP. Det gäller ju främst /images/-mappen
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

magnusd
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 443
Joined: Sat Dec 08, 2007 4:36 pm

Re: Råd Migrering

Post by magnusd » Fri Feb 20, 2015 7:39 am

"Måttligt uppgiven" är inte likställt med "gett upp". Inte ännu! :-) Men känns bra om jag kan ha ditt erbjudande som backup.

Om jag inte kör ftp, hur gör jag då? "Database transfer" och "Extension Transfer"? Behöver inte Extension transfer ftp? För om jag förstår rätt kräver "Core transfer" ftp....eller?

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Råd Migrering

Post by sgagner » Fri Feb 20, 2015 12:07 pm

Nej FTP behövs enbart för att flytta filer och det behövs inte för annat än bilderna i /images/-mappen.

Det är ju främst databasen som behöver migreras och sedan kan du återinstallera alla tillägg till rätt version av Joomla.

Med SP Upgrade så "drar" du ju in databasen till en ny fräsch Joomla 3 eller 2.5 från din gamla installation av Joomla 1.5 och sedan fixar du alla tillägg och filer själv. Då har man bäst kontroll.

Du kan inte använda tilläggens filer från Joomla 1.5 i Joomla 3 eller 2.5 då de, i de flesta fall, inte är kompatibla.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

magnusd
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 443
Joined: Sat Dec 08, 2007 4:36 pm

Re: Råd Migrering

Post by magnusd » Fri Feb 20, 2015 12:27 pm

Nu är jag på banan igen! :-) Lyckades på Binero även få till ftp-inställningarna. Så nu ska det in nya komponeneter för översättning och bildgalleri. Använde aiContactSafe som kontaktformulär tidigare och detta är ett huvudskäl till att jag gick till 2.5 och inte till 3 direkt. När den finns för 3.an blir det ny uppgradering! :-)

Hur får man bort varningen om att supporten försvinner för 2.5? Visas I backend.

Magnus

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Råd Migrering

Post by sgagner » Fri Feb 20, 2015 12:38 pm

Det är en plugin som du kan stänga av.
Den heter " End of Support Notifier"
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

magnusd
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 443
Joined: Sat Dec 08, 2007 4:36 pm

Re: Råd Migrering

Post by magnusd » Fri Feb 20, 2015 2:21 pm

Nu dök nästa utmaning upp! :-)
Installerat Falang, vilket ju i princip ser ut som Joomfish! men....

Trots att jag har svenska, tyska och engelska installerat i Joomla visas bara engelska I Falang!

Det säjs att Falang ska stödja aiContactSafe, men får inte upp den som val i Falang. Vet att jag i Joomfish fick skapa egna XML-filer. Kanske går att återanvända!?

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Råd Migrering

Post by sgagner » Fri Feb 20, 2015 2:24 pm

Jag är tyvärr ingen expert på Falang eftersom jag inte använder den.
Det är bara att prova.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

magnusd
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 443
Joined: Sat Dec 08, 2007 4:36 pm

Re: Råd Migrering

Post by magnusd » Fri Feb 20, 2015 2:53 pm

Med all den hjälp jag fått av dig kan jag inte vara annat än nöjd. Ett mycket stort tack!!

Kansake någon annan har några förslag när det gäller Falang?

magnusd
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 443
Joined: Sat Dec 08, 2007 4:36 pm

Re: Råd Migrering

Post by magnusd » Sat Feb 21, 2015 1:38 am

Av respekt för andra som kanske söker samma information någon gång vill jag ge lösningen på Falang

När det gäller språken så räcker det inte att lägga till de i Joomla. Man måste även installera de manuellt som "Innehåll". Då syns dom i Falang. Dock aldrig det språk som är valt default.

När det gäller aiContactSafe och många andra komponenter behöver man fungerande XML-filer för att installera som "Content Elements". För de vanligaste komponenterna har Falangs skapare haft den goda smaken att publicera här: http://www.faboba.com/en/composants/fal ... ement.html

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Råd Migrering

Post by sgagner » Mon Mar 30, 2015 1:55 pm

Hej,

Jo det är viktigt att förstå språkhanteringen i Joomla.
De språkpaket man installerar är bara stöd för flerspråkighet i själva Joomla! och i de tillägg man har. Innehållet får inte flerspråkighet förrän man anger vilka språk man vill hantera och det anger man genom att lägga till Innehållsspråk under fliken "Innehåll" under språkinställningarna.

Om man har installerat KMfasttrans som språkhanterare så lägger man till Innehållsspråken i den komponenten istället eftersom den tar över en del av konfigurationen av språken. Detsamma gäller för Overrides.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.


Locked

Return to “Allmänna frågor”