Kraschade siter - Hjälp!

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
LAMF
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Kraschade siter - Hjälp!

Post by LAMF » Sat Mar 30, 2013 8:41 pm

Hej alla,
Jag har för andra gånngen på två veckor stora problem med en del av mina Joomla 2.5.9 sites.
Jag är helt övertygad om att problemen ligger hos min host, snowpeak.se, eftersom de flesta av siterna som kraschat är lika konfigurerade både i template och tillägg och vissa fuingerar inre medan andra fugerar. Det som gör att det blir ännu märkligare är att vissa inte fungerar och vissa fungerar. Samma sak hände för en veckka sendan när snowpeak började göra uppdateringar av sin gamla server, de flesta av mina siter kraschade medan de siter som er likadana ut hos binero kördes utan problem trots samma konfiguration.
Templaten är gjorda i Artisteer 4.1 (senaste versionen)
Här är en liten lista på några typiska tilägg som är installerade på både fungerande och icke fungerande siter:
1. JCE Editor
2. JCE MEdiabox
3. Simple Image Gallery PRO
4. Akeeba Backup
5. OSE Security Suite
6. jQuery Easy
7. GTranslate Enterprise
8. ArtZoomin
Jag har aldrig haft problem med dessa tillägg och uppdaterar dom hela tiden när det finnns uppdateringar.
Tyvärr är snowpeak ganska ovilliga att göra ngra kollar på siterna och häbdar envist trots att de hade fel vid förra veckans krascher. De flyttade över desa till sin andra server och detta löste alla problem tills idag. De hävdar att de endast genomfört rutinmässiga uppdateringar precis som förra veckan...
De påstår att det är OSE Securitty suite som är det stora prooblemet men det fungerar ju på vissa siter och på tcå andra siter som jag har installlerade på två andra hostar.
Här är alla problemsiterna:
gagneffiske.se
granskarp.se
fanforsen.se
lmiab.se
Och här ett par fungerande alla på snowpeak.se:
nowire.se
För att komplicera det hela så har jag som sagt även en utmärkt fungerande site hos binero.se.
www.fly-tiers.se
Jag testade att lägga över fanforsen.se till binero och den fungerade där.
Hur ska jag kunna se om det föreligger grundläggande fel på mina siter?
Jag tror fortfarande att det är Snowpeak som ställt till detta.
All hjälp är väldigt upskattad...
I värsta fall har ni något bra webbhotel att rekommendera som erbjuder generöst med plats och har en bra prestanda? Snowpeak uppfyller allt detta när det fungerar men inte när det strular rejält... JAg vill inte smutskasta någon, Snowpeak är väldigt vänliga men i detta fall har jag rätt men dom har gjort något som ställer till problem och jag kan inte få någon rätsida på detta... HJÄLP!
Tack alla joomla vänner som läser detta och svarar.

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Re: Kraschade siter - Hjälp!

Post by Zello » Sun Mar 31, 2013 10:55 am

Men vad är det som händer?
Har du aktiverat Joomlas felrapportering och fått några felmeddelande?

Du skriver mest om att det är [...] som orsakar felet. Men vad är det som inte fungerar. Om du vill ha hjälp måste du nog även tala om vad som händer och vad du får för felmeddelanden.

Att du inte haft problem med tilläggen tidigare innebär ingen garanti att de fungerar eller fungerar tillsammans vid server-/teknikuppdateringar. Det beror helt på om de är korrekt kodade/uppdaterade eller inte.
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

LAMF
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Post by LAMF » Sun Mar 31, 2013 11:30 am

Zello wrote:Men vad är det som händer?
Har du aktiverat Joomlas felrapportering och fått några felmeddelande?

Du skriver mest om att det är [...] som orsakar felet. Men vad är det som inte fungerar. Om du vill ha hjälp måste du nog även tala om vad som händer och vad du får för felmeddelanden.

Att du inte haft problem med tilläggen tidigare innebär ingen garanti att de fungerar eller fungerar tillsammans vid server-/teknikuppdateringar. Det beror helt på om de är korrekt kodade/uppdaterade eller inte.
Har igen möjlighet att komma åt backend heller så jag kan inte ställa in felmeddelanden...
Jag har senaste versionerna och det skumma är ju som jag skriver att vissa siter fungerar med samma tillägg och samma inställningar. Har dessutom siter på andra hostar som har samma inställningar som funkar.

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Sun Mar 31, 2013 12:14 pm

Det kan du göra direkt i config-filen.
Ändra till : public $error_reporting = 'maximum';

Vita sidor brukar bero på (php-)parsing-fel ellef saknade filer/variabler.
Olle Zettergren
Moderator Swedish forum

LAMF
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Post by LAMF » Sun Mar 31, 2013 2:53 pm

Ok Olle, tack för tipset ska kolla upp detta!

LAMF
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Post by LAMF » Sun Mar 31, 2013 3:00 pm

Är ingen fena på detta... men får följande felmeddelande när jag lagt in maximum på felmeddelanden i configuration.php:
Warning: DOMDocument::schemaValidate() [domdocument.schemavalidate]: Invalid Schema in /home/gagneffi/gagneffiske.se/html/libraries/rokcommon/RokCommon/Service/Container/Loader/File/Xml.php on line 263

Fatal error: Uncaught exception 'InvalidArgumentException' with message '[ERROR 3070] complex type 'service': The content model is not determinist. (in /home/gagneffi/gagneffiske.se/html/libraries/rokcommon/RokCommon/Service/Container/Loader/File/services.xsd - line 38, column 0) [ERROR 3070] complex type 'argument': The content model is not determinist. (in /home/gagneffi/gagneffiske.se/html/libraries/rokcommon/RokCommon/Service/Container/Loader/File/services.xsd - line 69, column 0) [ERROR 3070] complex type 'call': The content model is not determinist. (in /home/gagneffi/gagneffiske.se/html/libraries/rokcommon/RokCommon/Service/Container/Loader/File/services.xsd - line 79, column 0)' in /home/gagneffi/gagneffiske.se/html/libraries/rokcommon/RokCommon/Service/Container/Loader/File/Xml.php:265 Stack trace: #0 /home/gagneffi/gagneffiske.se/html/libraries/rokcommon/RokCommon/Service/Container/Loader/File/Xml.php(223): RokCommon_Service_Container_Loader_File_Xml->validate(Object(DOMDocument)) #1 /home/gagneffi/gagneffiske.s in /home/gagneffi/gagneffiske.se/html/libraries/rokcommon/RokCommon/Service/Container/Loader/File/Xml.php on line 265

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Sun Mar 31, 2013 5:10 pm

Olle Zettergren
Moderator Swedish forum

LAMF
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Post by LAMF » Sun Mar 31, 2013 6:27 pm

Tack Olle!
Den artikeln löste allt! Magiskt att en avkommentering // kan lösa sådana ofantliga problem :)
Tack för all hjälp Olle å god fortsättning!

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Sun Mar 31, 2013 9:38 pm

Va bra att det löste sig.
Felsökning är mitt "andranamn" ;)

Ha det bra!
Olle Zettergren
Moderator Swedish forum

Locked