Kan inte logga in i backend efter att ha stängt av för mycke

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
kallemyran
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

Kan inte logga in i backend efter att ha stängt av för mycke

Post by kallemyran » Sun Mar 31, 2013 5:26 pm

Hej!
Jag tror det var Mark Twain som sa "bättre att hålla tyst och bli tagen för en idiot än att öppna munnen och undanröja alla tvivel..." Men jag gör ett undantag. :-[
Jag kan inte mycket om PHP men har hållit på en del med Joomla och tyckte det var dags att stänga ner allt onödigt som vi inte använder. Uppenbarligen har jag avpublicerat eller i värsta fall avinstallerat något som behövs för att komma till backend. Jag kan komma till inloggningssidan för backend men om jag anger rätt användare och lösen kommer jag bara tillbaka till inloggningssidan igen. Anger jag fel namn och eller lösen får jag ett felmeddelande. Jag har laddat ned diverse filer och kollat på dem i notepad++ men jag begriper för lite för att reda ut vad jag måste göra.
Kan någon sträcka ut en hjälpande hand?
jag funderar på att stänga siten och slå på debug och se om det kan hjälpa mig men jag tänkte höra här först. Jag ser i engelska delen av forumet att jag inte är ensam om att ha gjort detta mistag men har inte lyckats få en samlad bild av vad jag behöver göra

sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Re: Kan inte logga in i backend efter att ha stängt av för m

Post by sgagner » Tue Apr 02, 2013 10:09 am

Hej!
Alla gör vi misstag från tid till annan och det är på dem man lär sig det mesta.
Det är nog mest troligt att du inaktiverat en eller flera pluginer som behövs för att Joomla skall arbeta korrekt.
Ett av de enkla sätten att aktivera pluginer som man avaktiverat är att gå in i databasen via phpMyAdmin som du hittar i ditt webbhotells kontrollpanel oftast. och ansluter till den databas som din webbplats hanterar. Om vi antar att tabellprefixet är "jos_" Så sök upp tabellen "jos_extensions" och välj bläddra för att se vad den innehåller. Leta upp tex. "plg_user" och se om tabellfältet "enabled" har en "1" eller en "0". 1=aktiverad
Kolla också "plg_extension" och "plg_authentication_joomla". Se till att dessa är aktiverade.

Gör endast en ändring i taget och prova att logga in i admin efter varje ändring.
Stefan Gagner, Web8 Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

kallemyran
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

Post by kallemyran » Fri Apr 05, 2013 3:30 am

Hej!
Jättemycket tack för ditt svar. Jag har inte kunnat titta på detta förrän nu till morgonkaffet. Precis som du antog var inte plg_user_joomla "enabled" En enkel etta och jag är inne igen. :) Jag skall fortsätta att kolla eventuella fler tokigheter under helgen

Tack för ovärderlig hjälp sgagner

Evanion
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Post by Evanion » Sat Apr 06, 2013 9:09 am

Om du inte redan har Akeeba backup, så rekommenderar jag starkt att du skaffar det. Och skapa alltid en säkerhetskopia innan du gör något drastiskt på sidan. Då har du alltid en möjlighet att gå tillbaka om något skulle gå fel.

kallemyran
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

Post by kallemyran » Mon Apr 08, 2013 2:03 pm

Hej!
Ledsen att det blir några dagar mellan svaren.

Jo jag har Akeeba installerat, men det var den andra regeln jag bröt emot. Jag tog ingen backup innan jag började "fippla" och då var det ju liksom försent. Jag tror jag skall slå igång "lazy funktionen" för det lär väl inte vara sista gången jag klantar till det. :D

Locked

Return to “Användning och administration”