Vågar man 2.5

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
JohnnyJoomla64
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Vågar man 2.5

Post by JohnnyJoomla64 » Sat Jan 28, 2012 5:51 pm

Med de få inlägg som finns om 2.5 så är jag lite skraj att uppgradera. Har f.n 1.7.3. Jag menar allt ifrån tillägg som inte stöds till buggar som verkar finnas. Har då läst de få inlägg sunrise bidragit med. Är det en beta eller finns stabil version?
Live & Let Live

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Re: Vågar man 2.5

Post by EE Photo » Sat Jan 28, 2012 5:54 pm

Joomla 2.5 är släppt i stabil version men som med alla uppdateringar så måste du först göra en test uppdatering på en kopia av din riktiga sajt där det inte gör något om det går fel.

Tillägg som fungerar med Joomla 1.7 ska fungera med Joomla 2.5 också men det är ändå bäst att kolla på utvecklarnas hemsidor om det står där att tillägget fungerar med Joomla 2.5.

Innan den 24:e februari måste du uppdatera till Joomla 2.5 för då slutar support för Joomla 1.7.
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

JohnnyJoomla64
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Post by JohnnyJoomla64 » Sat Jan 28, 2012 7:00 pm

Tack för ditt svar.

Hur går jag tillväga för att göra en test?
En kopia har jag ju iform av backup gjord i Akeeba.
Live & Let Live

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by EE Photo » Sat Jan 28, 2012 8:22 pm

Precis och då tar du den kopian och återställer den i en undermapp till din sajt eller på en subdomän. Då har du en exakt kopia av din sajt som du kan testa hur mycket som helst på!

Tänk bara på att skapa en ny tom databas för din test sajt.

JohnnyJoomla64
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Post by JohnnyJoomla64 » Sat Jan 28, 2012 9:27 pm

Det gick bra. Uppsaterade genom joomla istället. Det enda jag märkte var att Akkeba Backup inte funkade med den nya versionen. Men de hade en ny version på deras hemsida. Kanske time att varna joomla användare som vill uppdatera om det problemet. Annara gick det klockrent. Joomla rules :)
Live & Let Live

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by EE Photo » Sat Jan 28, 2012 9:37 pm

Jag tror du har missat min poäng. Med alla uppdateringar av en sajt så finns det risker att sajten går sönder. Varför ta den risken att uppdatera sin live sajt till en helt ny Joomla utan att ha gjort en test uppdatering först på en kopia av sin riktiga sajt.

Man testar alltid uppdateringar, särskilt så här stora, på en test sajt innan du uppdaterar din live sajt. För om din test sajt går sönder så gör det inget men går din live sajt sönder så kan den ligga nere länge tills felet har hittats eller så går den helt sönder.

Jag har uppdaterat min hemsida fler gånger än jag kommer ihåg och jag testar alltid uppdateringar på en test sajt innan jag uppdaterar min live sajt. Och min test sajt har jag gjort sönder genom uppdateringar många gånger, även med mindre uppdateringar. Men tack vare det så har min live sajt sluppit de problemen.

Sen innan du ens testar att uppdatera en test sajt så måste du ju kolla så att alla komponenter du kör är kompatibla med Joomla 2.5, är dom inte det så är det ju ingen ide att ens uppdatera en test sajt.

Senaste Akeeba fungerar med Joomla 2.5.

JohnnyJoomla64
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Post by JohnnyJoomla64 » Sat Jan 28, 2012 10:12 pm

EE Photo wrote:Jag tror du har missat min poäng. Med alla uppdateringar av en sajt så finns det risker att sajten går sönder. Varför ta den risken att uppdatera sin live sajt till en helt ny Joomla utan att ha gjort en test uppdatering först på en kopia av sin riktiga sajt.

Man testar alltid uppdateringar, särskilt så här stora, på en test sajt innan du uppdaterar din live sajt. För om din test sajt går sönder så gör det inget men går din live sajt sönder så kan den ligga nere länge tills felet har hittats eller så går den helt sönder.

Jag har uppdaterat min hemsida fler gånger än jag kommer ihåg och jag testar alltid uppdateringar på en test sajt innan jag uppdaterar min live sajt. Och min test sajt har jag gjort sönder genom uppdateringar många gånger, även med mindre uppdateringar. Men tack vare det så har min live sajt sluppit de problemen.

Sen innan du ens testar att uppdatera en test sajt så måste du ju kolla så att alla komponenter du kör är kompatibla med Joomla 2.5, är dom inte det så är det ju ingen ide att ens uppdatera en test sajt.

Senaste Akeeba fungerar med Joomla 2.5.
Jag har ingen E handelssajt eller någon större sajt över huvud taget. Tog den enkla men kanske riskablare vägen bara. Som jag minns så tackade jag väl för ditt 1:a svar ;) Peace
Live & Let Live

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by EE Photo » Sun Jan 29, 2012 10:25 am

Jag vet det men jag kände att jag var tvungen att påpeka att man inte borde göra så, sen så visste jag ju inte vilken slags sajt du har.

JohnnyJoomla64
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Post by JohnnyJoomla64 » Sun Jan 29, 2012 10:54 am

EE Photo wrote:Jag vet det men jag kände att jag var tvungen att påpeka att man inte borde göra så, sen så visste jag ju inte vilken slags sajt du har.
Det är lugnt. Det är i vart fall löst. Tack för dina svar
Live & Let Live

ronjas_matte
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by ronjas_matte » Sun Feb 26, 2012 2:55 pm

Blir lite förvirrad för jag har inte heller någon testsajt och funderar på att uppdatera till 2.5 men har så många tillägg och mallar som jag inte vet fungerar från 1.7. Men om jag nu lägger upp en kopia på en testsajt, hur får jag då bort kopian om jag vill lägga något annat där? Jag har ett himla jobb när jag ska försöka ta bort joomla-installation. Installera är lätt, men det finns ju inte "avinstallera" i joomla! Det skulle jag vilja ha!
Alltså frågan, hur får jag bort joomla-sajten från från min test-sida?

/Karin

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by EE Photo » Sun Feb 26, 2012 3:05 pm

För att ta bort den så kopplar du upp till din server med FTP och tar bort alla filer, sen tar du bort din databas också.

ronjas_matte
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by ronjas_matte » Sun Feb 26, 2012 3:23 pm

EE Photo wrote:För att ta bort den så kopplar du upp till din server med FTP och tar bort alla filer, sen tar du bort din databas också.

Just det ja! Finns alltså inget enklare sätt. Men min ftp kan jag inte ta bort mappar som har innehåll, så det betyder att jag ALLTID måste tömma alla mappar på alla filer innan jag kan ta bort en mapp. OTROLIGT tidsödande och komplicerat!

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by EE Photo » Sun Feb 26, 2012 3:34 pm

Ok det låter konstigt, har du kontaktat ditt webbhotell om det problemet?

ronjas_matte
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by ronjas_matte » Sun Feb 26, 2012 5:35 pm

EE Photo wrote:Ok det låter konstigt, har du kontaktat ditt webbhotell om det problemet?

Det är min ftp's begränsningar. Har provat en annan ftp med, men den var så himla trög och långsam så det funkade inte heller att ta bort "fulla" mappar. Har nämligen flera olika webbhotell!

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by EE Photo » Sun Feb 26, 2012 6:41 pm

Ok det är ju väldigt konstigt att ett webbhotell inte låter dig ta bort mappar med FTP, det skulle jag aldrig tollerera eller stå ut med.

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Mon Feb 27, 2012 7:15 am

Om du har en filhanterare i din kontrollpanel brukar det gå fortare och lättare än att radera filer den vägen än via FTP.
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”