TA bort 1.5 installation och lägga upp 2,5

Locked
Gezzpo
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 47
Joined: Wed Dec 29, 2010 12:17 pm

TA bort 1.5 installation och lägga upp 2,5

Post by Gezzpo » Sun Apr 08, 2012 1:24 pm

Hej!
Pga av att jag fått sidan hackad så har jag gjort en ny i 2,5.
Det jag vill göra nu är att ta bort den gammla och tanka upp den nya.
Har ni några tips på hur jag går tillväga? kan tilläga att jag inte installerat någon joomla site tidigare.
Den nya siten kör jag lokalt just nu.

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: TA bort 1.5 installation och lägga upp 2,5

Post by EE Photo » Sun Apr 08, 2012 3:22 pm

Jag antar att du har plats på en server hos ett webbhotell och du vet hur FTP fungerar?

För det enda du behöver göra är att med FTP ta bort din gamla sajt. Sen installerar du Akeeba backup på din nya sajt som du körde lokalt:

https://www.akeebabackup.com/download/o ... ackup.html

Ta en backup, då får du en fil i .jpa format som du kan extrahera med det här programmet:

https://www.akeebabackup.com/download/o ... izard.html

Sen laddar du upp de extraherade filerna med FTP till din server. Skapa sedan en ny databas hos ditt webbhotell. Gå nu in på din domän och då kommer Akeebas installationsguide att starta. Skriv in uppgifterna för din nya databas och gör som det står i guiden och när du är klar och har raderat "installation" mappen så har du en fungerande sajt på din server.
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

RadioMG
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 122
Joined: Sun Oct 09, 2011 1:40 pm

Re: TA bort 1.5 installation och lägga upp 2,5

Post by RadioMG » Mon Apr 09, 2012 9:10 pm

Har du fått sidan hackad ska d inte använda akeeba utan att första ha gått igenom koden och databasen så de inte har lagt ngt skit där. Akeeba tar backup på allt, så har du skit där nu, kommer du få det senare oxå.
MusikMixen, en webbradio och mötesplats i ett. - Smalis, för dig som är smal och vill gå upp i vikt. - Dumpade.se - Sidan för dig som blivit dumpad och vill skriva av dig eller skapa kontakter med andra i samma sits.

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: TA bort 1.5 installation och lägga upp 2,5

Post by EE Photo » Mon Apr 09, 2012 9:44 pm

RadioMG wrote:Har du fått sidan hackad ska d inte använda akeeba utan att första ha gått igenom koden och databasen så de inte har lagt ngt skit där. Akeeba tar backup på allt, så har du skit där nu, kommer du få det senare oxå.
Men nu var det väll så att han hade gjort en ny 2.5 sajt som han hade lokalt och ville flytta till en server. Så jag ser inte hur det kan komma in någon skadlig kod på en ny lokal sajt.
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

RadioMG
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 122
Joined: Sun Oct 09, 2011 1:40 pm

Re: TA bort 1.5 installation och lägga upp 2,5

Post by RadioMG » Mon Apr 09, 2012 9:55 pm

EE Photo wrote:
RadioMG wrote:Har du fått sidan hackad ska d inte använda akeeba utan att första ha gått igenom koden och databasen så de inte har lagt ngt skit där. Akeeba tar backup på allt, så har du skit där nu, kommer du få det senare oxå.
Men nu var det väll så att han hade gjort en ny 2.5 sajt som han hade lokalt och ville flytta till en server. Så jag ser inte hur det kan komma in någon skadlig kod på en ny lokal sajt.
Har de lagt kod i databasen så lär han få det på nya sidan oxå. Så jag menar! :)
MusikMixen, en webbradio och mötesplats i ett. - Smalis, för dig som är smal och vill gå upp i vikt. - Dumpade.se - Sidan för dig som blivit dumpad och vill skriva av dig eller skapa kontakter med andra i samma sits.

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: TA bort 1.5 installation och lägga upp 2,5

Post by EE Photo » Mon Apr 09, 2012 10:14 pm

Men jag antar att databasen också är ny eftersom han säger att han har gjort en helt ny sajt i Joomla 2.5.
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

Gezzpo
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 47
Joined: Wed Dec 29, 2010 12:17 pm

Re: TA bort 1.5 installation och lägga upp 2,5

Post by Gezzpo » Tue Apr 10, 2012 8:45 pm

Jo jag har plats på ett webhotell. Det är som sagt en helt ny site som ska upp.
Så det blir ny databas med.
tack för tipset ska testa nu får vi se hur det går.
Alltid spännande o testa något man inte gjort förut.;-)

Gezzpo
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 47
Joined: Wed Dec 29, 2010 12:17 pm

Re: TA bort 1.5 installation och lägga upp 2,5

Post by Gezzpo » Tue Apr 10, 2012 10:21 pm

Tack för hjälpen.Det fungerade felfritt!!

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: TA bort 1.5 installation och lägga upp 2,5

Post by EE Photo » Tue Apr 10, 2012 10:34 pm

Gezzpo wrote:Tack för hjälpen.Det fungerade felfritt!!
Va bra!
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

Skogsvaktaren
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 9
Joined: Tue Sep 11, 2012 9:10 am
Location: Gävle
Contact:

Re: TA bort 1.5 installation och lägga upp 2,5

Post by Skogsvaktaren » Fri Sep 14, 2012 7:29 pm

Jag håller på att försöka uppdatera vår sajt yccsweden.se till joomlaversion 2.5(har nu 1.5.26)...jag har tagit en backup på sajten med akeebabackup.
Skickade en fråga till supporten där jag har en annan domän där jag tänkt ladda upp backupen för att testa... adressen dit blir då typ http://www.xxxxxx.se/ycc
Min fråga och svar från supporten ser ni nedan...

Hej igen.
Jag hade tänkt ladda upp en backup från min andra sida yccsweden.se för att jag tänkt försöka migrera den från 1.5 till 2.5
Och vad jag förstått så måste jag skapa en underkatalog i public html mappen som jag tänkt döpa till ycc för då blir väl sökvägen dit xxxxxxxx.se/ycc/
Och dit flyttar jag sedan filerna från backupen. Sen måste jag skapa en till databas som jag tänkt döpa till xxxxx_ycc
Så långt tror jag att jag är med.
Är det bara att skapa en extra databas likt den jag gjorde tidigare? Jag tänker då på den jag skapade för xxxxxxxx.se

Mvh Erik
-------------------------
Ja det är alldeles riktigt.
En sak till som du måste göra är att importera informationen från din uppbackade databas till den du då skapat i ditt konto hos oss.
Givetvis måste du även se till att ändra i den configuration.php som tillhör den installationen så att den stämmer överens med sin nya plats i ditt konto.


Jag är lite fundersam vad man menar med det som är understryket här ovan...Men visst är det väl så att databasen oxå vart med i backupen jag gjorde? Handlar det om att jag måste döpa om databasen så den heter lika som tidigare eller kan jag döpa den till xxxxx_ycc i configuration.php filen? Har jag fattat rätt då?

/Erik

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: TA bort 1.5 installation och lägga upp 2,5

Post by EE Photo » Fri Sep 14, 2012 7:40 pm

Du glömde nämna i din fråga att du använder Akeeba Backup för att flytta sajten vilket betyder att du inte behöver ändra i configuration.php filen eller importera databasen separat. Akeebas installationsprogram gör det åt dig. Därför kunde inte supporten ge dig ett korrekt svar. Eller det är korrekt som dom säger men du behöver inte göra allt det när du använder Akeeba.
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

Skogsvaktaren
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 9
Joined: Tue Sep 11, 2012 9:10 am
Location: Gävle
Contact:

Re: TA bort 1.5 installation och lägga upp 2,5

Post by Skogsvaktaren » Fri Sep 14, 2012 7:51 pm

Men en databas måste jag väl ändå skapa eller?

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: TA bort 1.5 installation och lägga upp 2,5

Post by EE Photo » Fri Sep 14, 2012 7:56 pm

Ja det måste du.
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

Skogsvaktaren
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 9
Joined: Tue Sep 11, 2012 9:10 am
Location: Gävle
Contact:

Re: TA bort 1.5 installation och lägga upp 2,5

Post by Skogsvaktaren » Fri Sep 14, 2012 7:57 pm

och den måste heta lika som på orginalsajten?

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: TA bort 1.5 installation och lägga upp 2,5

Post by EE Photo » Fri Sep 14, 2012 8:06 pm

Nej, den ska helst inte heta lika som orginal sajten.
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

Skogsvaktaren
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 9
Joined: Tue Sep 11, 2012 9:10 am
Location: Gävle
Contact:

Re: TA bort 1.5 installation och lägga upp 2,5

Post by Skogsvaktaren » Fri Sep 14, 2012 8:10 pm

Ok.
å ska jag prova ladda upp backupen lite senare... men den jag förstår inte hur det ska bli rätt om jag inte ändrar i config filen...med tanke på databasen dårå.. Jaja. jag får prova och återkomma ifall det inte funkar ;)

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: TA bort 1.5 installation och lägga upp 2,5

Post by EE Photo » Fri Sep 14, 2012 8:15 pm

Akeebas installationsprogram gör ju det. Om du laddar upp en backup tagen med Akeeba vill säga.
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

bananskal
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 42
Joined: Wed Dec 12, 2007 6:35 pm

Re: TA bort 1.5 installation och lägga upp 2,5

Post by bananskal » Thu Oct 10, 2013 6:58 pm

Hej alla!
Nu var det så länge sen jag var här sist, och hållt på med joomla att man har glömt mycket, och mycket har förändrats.
Så, jag skulle behöva lite support.
Jag hade innan Joomla 1.5 och ska upp till 2.5 på grund av att någon har hackat den. Så, jag har försökt rensa undan lite virus å skit som de har lagt upp, och så var det så mycket att jag bestämde att göra en ny installation av Joomla 2.5 innan jag gjorde det så gjorde jag backup (genom ftp) på hemsidan, och backup på Mysql databasen, sen raderade jag sidan. ALLT.
Därefter installerade jag Joomla 2.5 från grunden, och en ny databas skapades.
Sen har jag läst att alla artiklar och dyligt finns i databasen (förutom bilder osv såklart) så, jag tänkte vad bra, då kan jag bara skriva över databasen och då är alla artiklar uppe igen. Men så enkelt är det såklart inte.. :P
Så, någon som skulle kunna hjälpa mig med att installera databasen rätt. sen får jag försöka pilla med resten själv (om det nu finns mera saker att pilla med) :)

//Alex

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: TA bort 1.5 installation och lägga upp 2,5

Post by sgagner » Sun Oct 20, 2013 3:56 pm

Hej,
Det är inte så lätt att i korthet förklara hur man gör för att importera en databas och det är inte heller säkert att det kommer att fungera på en redan installerad Joomla 2.5
Om du har gjort din nya webbplats på en lokal server och försökt följa Erik Ellsingers (EE Photo) beskrivning, så säger han att man skall ta en backup på den lokala installationen med Akeeba Backup, vilket även jag rekommenderar.
För att installera backupen på din server måste du ladda upp backupfilen till roten på den mapp där du nu har din Joomlainstallation. Se till att ladda ned filen configuration.php till din dator och radera den sedan på servern. Radera samtidigt även filen index.php från din mapp på webbservern.
Se till att ladda hem Akeeba Kickstart 3.7.x från www.akeebabackup.com och packa upp den lokalt. I det uppackade Kickstart-paketet skall du ladda upp filerna kickstart.php och sv-SE.kickstart.ini till samma mapp dit du laddat upp din backupfil.
Gå med webbläsaren till din webbplats och lägg till /kickstart.php i URL:en så startas Akeeba kickstart. Kör igång uppackningen och installationen. När du kommer till sidan där du skall ange databasuppgifterna så kan du öppna filen configuration.php som du laddat ned lokalt tidigare och hämta uppgifterna till databasen från den. Kopiera och klistra in rätt uppgifter i rätt fält. Slutför sedan installationen.
Nu skall du ha en exakt kopia av den webbplats du hade lokalt med moduler o allt.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.


Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”