Database connection error (2): Could not connect to MySQL.

Locked
larsam0524
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 9
Joined: Sun Dec 04, 2011 11:21 pm

Database connection error (2): Could not connect to MySQL.

Post by larsam0524 » Sun Oct 27, 2013 6:47 pm

Hej
Jag kan inte ansluta joomlainstalaltionen till databasen, och nu har jag provat alla varianter jag överhuvudtaget kan komma på. Gissar att det är något simpelt fel som jag förbiser.
Min "orginalsite" ligger på one.com och jag vill hämta ner den lokalt eller sätta upp den på en backupsite hos annan hosting, för att prova uppgraderingen inann jag gör det skarpt.

Men jag går bet.

Jag har provat:
1. Akeeba backup och kickstart (näää det gick ju inte så bra, väldigt oklart varför)
2. hämta joomlafilerna manuellt (zippat via webbrowsern och ozippat via fpt)
3. exporterat databasen och rensat den (för att undvika #1040 error Create and Use) innan jag importer den till en ny db (med en användare som har läs/skrivrättigheter)
4. vart noga med inställningarna i configuration.php
5. döpt om .httpaccess för att döda den gamla rewriten.

Samt ett otal kombinationer av ovanstående.

Det närmaste jag kommit är att jag fått upp den lokalt (men med en massa fula fel) genom att ändra acessen på mappen i min WAMPinstalaltion till fullständiga rättigheter från public_htm/"site" och neråt till ändra. Men jag går bet på det hos min backuphosting.

Förrslag, ideér, eller tom lite trolldom mottages tacksamt.
Lasse

erikharden
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 4
Joined: Wed Jun 01, 2011 8:11 am
Location: Borlänge
Contact:

Re: Database connection error (2): Could not connect to MySQ

Post by erikharden » Mon Oct 28, 2013 5:38 am

Hej Lasse!

"Database connection error (2)" betyder att du antingen har skrivit fel användarnamn eller fel databasnamn. Har kollat så att du har lagt upp databasen och användaren i din lokala WAMP-installation? Kolla också så att du har gett användaren rättigheter till databasen.


Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”