Akeeba Backup och One.com

Locked
User avatar
Slackervaara
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1115
Joined: Sat Aug 13, 2011 6:27 am

Akeeba Backup och One.com

Post by Slackervaara » Wed Nov 13, 2013 9:43 pm

Jag har uppgraderat till Joomla 2.5 och senaste Akeeba Backup. Det märkliga är att Akeeba Backups backup har blivit extremt långsam och tar några timmar. Främst beroende på databasen verkar det som. Med Akeeba Backup och Joomla 1.5 gick det mycket snabbare. Eftersom jag har One.com så använder jag inställningarna som finns rekommenderade för Akeeba Backup på Akeebas hemsida. Har någon här lyckats snabba upp backupen på One.com?

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Akeeba Backup och One.com

Post by sgagner » Mon Nov 18, 2013 2:09 pm

Problememt är inte Akeeba Backup utan på One.com som ofta har extremt långsamma databasservrar. Bästa medicinen för alla Joomlawebbar på One.com är att byta till ett BRA webbhotell.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

User avatar
Slackervaara
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1115
Joined: Sat Aug 13, 2011 6:27 am

Re: Akeeba Backup och One.com

Post by Slackervaara » Mon Nov 18, 2013 2:15 pm

Kan inte stämma för då skulle backupen gå långsamt hela tiden. Efter uppgradering till Joomla 2.5 ökade backuptiden av databasen från 20 minuter till några timmar. Jag kör också daglig databasbackup med MySQLDumper och där tar en fullständig databasbackup 2 minuter. Så Akeeba Backup borde se över sin databasbackup funktion eftersom det går så långsamt.

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Akeeba Backup och One.com

Post by sgagner » Mon Nov 18, 2013 2:32 pm

Jag underhåller installationer på en massa olika webbhotell och jag kan se att det finns stora skillnader mellan de olika hotellen.
Akeeba Backup har en specialinstruktion för installationer på One.com som är värd att prova.
Kolla längst ned på denna sida för mer information: https://www.akeebabackup.com/documentat ... ackup.html

MySQLdumper tar väl bara backup på databasen medan Akeeba backup i normal-inställning, tar samtliga filer och packar ned i en eller flera filpaket för att kunna återinstalleras på samma hotell eller ett annat.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

User avatar
Slackervaara
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1115
Joined: Sat Aug 13, 2011 6:27 am

Re: Akeeba Backup och One.com

Post by Slackervaara » Mon Nov 18, 2013 2:41 pm

Jag använder specialinstruktionen för One.com för Akeeba Backup för annars fungerar backupen överhuvudtaget inte. Men faktum kvarstår att backupen av själva databsen med Akeeba tar enormt lång tid jämfört med MYSQLDumper. Det skulle gå mycket snabbare med backup av filerna med lftp i Linux och köra --only-newer samt att köra backup med databasen med MySQLDumper. Detta kanske tar totalt en halvtimme.

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Akeeba Backup och One.com

Post by sgagner » Mon Nov 18, 2013 2:49 pm

Har du en extremt stor webbplats/databas eftersom det tar hela 2 minuter att göra en MySQLDump ?? Det borde normalt inte ta mer än några sekunder.
Om du har en så stor databas så passar det ännu sämre att ha den på One.com. Webbplatsen borde vara väldigt slö i så fall.

Se till att du inte har tabeller som innehåller väldigt stor overhead och att du endast backar upp de filer som du verkligen vill ha med i backupen.

Jag tar gärna på mig att göra en provinstallation av din webbplats på en bra server och så kan vi se hur lång tid det tar att backa upp den där.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.


Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”