Skapa menyträd

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
Meb Granebo
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Skapa menyträd

Post by Meb Granebo » Sun Dec 02, 2012 2:20 pm

Jag är alldeles ny i Joomla och håller på att lägga upp en hemsida med hjälp av guiden "Skapa en webbplats med Joomla". Det är inget problem att bygga upp ett kategoriträd och skapa artiklar samt att skapa menyer och lägga in resp artikel under rätt meny, men jag går fullständigt bet på att få in undermenyerna så att de syns under Main menu på förstasidan. Jag hittar inte i vilket läge jag ska koppla de andra menyerna så att de blir undermenyer till Main menu. Finns det inget enkelt sätt att bara överföra kategoriträdet till att bli hemsidans synliga navigering? Eller hur ska jag göra?
Hälsningar Margareta

Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master

Re: Skapa menyträd

Post by Per Yngve Berg » Sun Dec 02, 2012 5:46 pm

När du skapar meny-punkten, sätter du vilket meny-punkt som skal vara förälder. Ändra på meny-punkten och välj överordnat punkt i ned-träcks-boxen.

Meb Granebo
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Meb Granebo » Sun Dec 02, 2012 8:52 pm

Jag hittar ingenstans där detta val finns att göra! När jag går in i rullgardinen "Meny", ska jag då välja den översta raden "Menyer" (där jag får fram samtliga menyer) eller ska jag fortsätta nedåt i listan och klicka på den aktuella menyns namn? Och sedan - vad menar du med "ned-träcks-boxen"?
Hälsningar Margareta

Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master

Post by Per Yngve Berg » Mon Dec 03, 2012 5:39 am

Du skal in på ett enkelt meny-element.

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Mon Dec 03, 2012 7:14 am

Ska jag översätta det underbara norska ordet "ned-träcks-box" kanske. På svenska är det "rullgardinslista" och på engelska "dropdown list".
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

Meb Granebo
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Meb Granebo » Sun Feb 10, 2013 10:53 am

Hej igen och tack för era svar! Jag begrep ändå inget, men nu har jag till slut fått tag i en fysisk person, som kunde visa mej. Felet jag gjorde var att jag inte förstod begreppen Artikel resp Kategori i menyträdet - tycker att det var dåligt förklarat i "Skapa en webbplats med Joomla". Det som stod där om att "skapa en kategori i bloggformat" hoppade jag över direkt, för jag skulle ju inte göra någon blogg....

Hälsningar
Margareta

Locked

Return to “Komponenter, moduler och plugin”