RSS?

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
margaretha
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

RSS?

Post by margaretha » Tue Feb 05, 2013 10:35 am

Jag vill lägga in en ikon på min sida så att när besökaren klickar på den får han/hon se uppdateringar i sin inkorg.
Är det RSS? Har läst på olika forum men där verkar det som man på sin sida lägger till nyheter från olika sidor.

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Re: RSS?

Post by Zello » Tue Feb 05, 2013 4:06 pm

Ja det är RSS.
Det kan ju flöda åt "båda" hållen.
I ditt fall vill du skicka ut ett RSS-flöde. Det finns inbyggt i Joomla och de flesta tillägg där det är applicerbart.

Det andra du har läst handlar om att läsa in andras RSS-flöden.
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

margaretha
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by margaretha » Tue Feb 05, 2013 6:32 pm

Finns det någon beskrivning på svenska hur jag skickar ut ett flöde. Det finns mängder som beskriver hur man "plockar in"..
men jag kan inte hitta något om motsatsen :)

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Tue Feb 05, 2013 10:15 pm

Det finns i artikelinställningarna under "Integration" (på engelska)
"Show Feed Link"
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

margaretha
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by margaretha » Wed Feb 06, 2013 7:45 am

Tack igen! Den inställningen var korrekt. Men det är inte lätt när man t.ex inte vet att modulen heter "syndikat"....
Hittade den här texten som förklarade allt för mig - på svenska!

"Modulen Syndikat – RSS-flöde

Du skall nu göra din förstasida tillgänglig som RSS-flöde för att göra det möjligt för andra personer att på sina webbplatser presentera innehållet i artiklarna på din förstasida eller i sin mailbox. Man säger att man syndikerar webbinnehållet.

Markera Tillägg på toppmenyn och välj sedan Moduler och därefter Ny. Klicka sedan på Syndikat. Ändra namnet till RSS och positionen till sydicate. Vid menytillhörighet ändrar du till ”Välj menyobjekt från listan” och sedan markerar du bara Förstasidan och Ingångssidan. Vid parameterinställningarna ändrar du Text till RSS 2.0. Vid Format skall det också stå RSS 2.0. Klicka sedan på Spara.

Gå till webbplatsen och längst ned till vänster kan du klicka på antingen den brandgul-vita RSS-logotypen eller på texten RSS 2.0. Den webbadress som då visas kopierar den person som vill visa innehållet på din förstasida på sin egen webbplats. Kopiera denna adress."

Locked

Return to “Komponenter, moduler och plugin”