Hittar inte koden som Firebug visar.

Locked
Kaggen
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 19
Joined: Mon Feb 21, 2011 3:05 pm

Hittar inte koden som Firebug visar.

Post by Kaggen » Mon Jan 13, 2014 3:49 pm

Håller på att uppdatera en webbplats från 1.5 till 2.5. Templaten är milkyway och den har jag lyckats uppdatera till 2.5. I 1.5 visades i övre högra hörnet tre knappar för pdf, epost och print. I 2.5 blir detta textlänkar för print och epost i övre vänstra hörnet.
Firebug anger koden för dessa 2 länkar att vara:
<ul class="actions">
<li class="print-icon">
<a rel="nofollow" onclick="window.open(this.href,'win2','status=no,toolbar=no,scrollbars=yes,titlebar=no,menubar=no,resizable=yes,width=640,height=480,directories=no,location=no'); return false;" title="Print" href="/Nyjoomla25/?tmpl=component&print=1&page=">| Print |</a>
</li>
<li class="email-icon">
<a onclick="window.open(this.href,'win2','width=400,height=350,menubar=yes,resizable=yes'); return false;" title="Email" href="/Nyjoomla25/index.php/component/mailto/?tmpl=component&template=rhuk_milkyway_ext_16&link=d69518fd5e826ac0f5085ad4f6a13e71b42f991f"> Email<
Nu till mitt problem. Var hittar jag filen med denna kod så att jag kan ändra detta. Den ligger inte i index.php eller i templateDetails.xml. Jag tycker mig ha letat igenom alla filer som tillhör templaten men kan inte hitta detta.
Någon som har en aning.

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30888
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Hittar inte koden som Firebug visar.

Post by Per Yngve Berg » Mon Jan 13, 2014 4:05 pm

http://docs.joomla.org/How_to_override_ ... omla!_core

Det är output från komponenten. Det är stor skillnad på 1.5 och 2.5 En override skriven för 1.5 vill inte funka med 2.5.

Kaggen
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 19
Joined: Mon Feb 21, 2011 3:05 pm

Re: Hittar inte koden som Firebug visar.

Post by Kaggen » Tue Jan 14, 2014 11:37 am

Detta du beskriver ligger ovanför min (nuvarande) kunskapsnivå. Jag inbillar mig dock att uppdateringen av mallen kommer att fungera till 2.5. Jag skulle dock vilja ändra på layouten av print och epost länkarna till knappar och om det inte låter sig göras enkelt kan jag leva med att de tas bort. Så jag upprepar frågan om var jag kan hitta den kod som Firebug visar och alternativt om den finns någon annan lösning att ta bort de nämnda länkarna.

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30888
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Hittar inte koden som Firebug visar.

Post by Per Yngve Berg » Tue Jan 14, 2014 9:29 pm

Du måste lägga in en bild för knappen i css.

Code: Select all

.print-icon {
background-image ......
}

.email-icon {
background-image ......
}

Kaggen
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 19
Joined: Mon Feb 21, 2011 3:05 pm

Re: Hittar inte koden som Firebug visar.

Post by Kaggen » Wed Jan 15, 2014 9:43 pm

Jag tvivlar inte på att det går att lösa på ditt sätt men jag har inte den kunskapen att jag med din knapphändiga info kan utföra det.
Om jag laddar exempeldata så kan jag inte hitta motsvarande css på den plats där knapparna visas. Har du lust att förtydliga?
Bilderna ligger i system, media, images både i exempeldata och redan i min rena installation.
För exempeldata installationen finns referensen till knapparna i html och om jag byter namn på png så försvinner både knappen och hänvisningen. För mig verkar det som om knapparna skall specas i html, men som sagt, var hittar jag rätt fil.

User avatar
ArjanR
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 451
Joined: Fri Jun 24, 2011 8:31 am
Contact:

Re: Hittar inte koden som Firebug visar.

Post by ArjanR » Sat Feb 22, 2014 10:16 am

Har du lyckats? Har du en länk till sidan?

Kaggen
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 19
Joined: Mon Feb 21, 2011 3:05 pm

Re: Hittar inte koden som Firebug visar.

Post by Kaggen » Mon Feb 24, 2014 10:24 am

Tackar som frågar ArjanR.
Nej jag har inte lyckats. Jag zoomade ut lite från detta då min 1.5 sida inte kraschade när mitt webhotell uppdaterade php.
Jag kan inte länka då jag jobbar lokalt med uppdateringen.
Då jag var lite mer aktiv med detta jobbade jag med en version på min stationära och en på min bärbara. När jag laddade exempeldata dök knapparna upp, men på vänster sida på den ena och på den högra sidan på den andra.

Det känns ju som att det är fel väg att gå att ladda exempeldata som sedan skall raderas.

Har du något hands-on tips så är jag mer än tacksam.

User avatar
ArjanR
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 451
Joined: Fri Jun 24, 2011 8:31 am
Contact:

Re: Hittar inte koden som Firebug visar.

Post by ArjanR » Tue Feb 25, 2014 7:48 am

Du behöver inte ladda exempeldata. Det räcker med en nyinstallation utan innehåll och sedan skapar du innehåll och då visas knapparna också säkerligen såsom dem göra med exempeldata. Om du inte har mycket innehåll på din hemsida kan du kopiera över den bara. Men har du mycket innehåll vill du helst uppgradera förstås.
Svårt att hjälpa till utan länk. Hittar du mappen med ikonbilderna från din 1.5 template kan du kopiera bilderna till din joomla 2.5 mapp och skapa en kod i css filen som Per Yngve säger.

Kaggen
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 19
Joined: Mon Feb 21, 2011 3:05 pm

Re: Hittar inte koden som Firebug visar.

Post by Kaggen » Mon Mar 03, 2014 4:34 pm

Tack Arjan för att du engagerar dig. Spontant tycker jag att aktiviteten på detta forum verkar oroväckande låg. Känns ju inte bra för framtiden med Joomla.

Alltnog, det jag menade med exempeldata är att de eftersökta knapparna redan finns i installationen i mappen media, system, images och vad jag förstår så är det inte beroende av mallen. Om jag laddar exempeldata eller bara börjar med en tom installation så dyker knapparna upp men inte på min egen sida. Det är möjligt att jag kan komma fram på den väg Per Yngve och du föreslår. Det är värt ett försök men vilken av det oändliga antalet css filer är det som jag skall rota i?

User avatar
ArjanR
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 451
Joined: Fri Jun 24, 2011 8:31 am
Contact:

Re: Hittar inte koden som Firebug visar.

Post by ArjanR » Mon Mar 03, 2014 7:05 pm

Aktiviteten på forumet kan vara lite olika men jag har fått hjälp när det behövdes alla fall :D .

Om jag förstår det rätt så finns inte bilderna i mappen bilderna - system - images på din sida men dem finns i den mappen på en tom installation eller en installation med exempeldata. Och du är säkert på att dina globala inställningar för dessa funktioner är de rätta och dina artikelinställningar också efter uppdateringen?

Har du kollat via ftp om bilderna finns i mappen: media/system/images? Om inte så kan du kopiera dem dit om du hittar dem i samma mapp i din 'nyinstallation'.

Kaggen
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 19
Joined: Mon Feb 21, 2011 3:05 pm

Re: Hittar inte koden som Firebug visar.

Post by Kaggen » Tue Mar 04, 2014 2:53 pm

Nu har en del av mitt problem löst sig.
I artikelinställningarna var e-post ikon och print ikon vald som visa medans ikoner var vald som dold. Voila.

Men, jag har en fet punkt framför resp ikon samt att de visas till vänster på sidan och under varandra. Jag skulle helst vilja ha bort den feta punkten, visa ikonerna på samma rad samt till höger på sidan. Hur fixar jag det?

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30888
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Hittar inte koden som Firebug visar.

Post by Per Yngve Berg » Tue Mar 04, 2014 4:54 pm

För att ta bort punkterna i listan.

Code: Select all

ul.actions {
list-style-type: none;}

ul.actions li{
display:inline; float:right;}
http://www.w3schools.com/cssref/pr_list-style-type.asp

Kaggen
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 19
Joined: Mon Feb 21, 2011 3:05 pm

Re: Hittar inte koden som Firebug visar.

Post by Kaggen » Wed Mar 05, 2014 4:36 pm

Tack för detta bidrag Per Yngve.
I min enfald tror jag att jag skall finna koden för "disc" och så att jag kan ändra denna till "none". Jag kanske letar i fel fil eller mapp eller kan jag bara göra ovanstående tillägg och i så fall var då?

User avatar
ArjanR
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 451
Joined: Fri Jun 24, 2011 8:31 am
Contact:

Re: Hittar inte koden som Firebug visar.

Post by ArjanR » Thu Mar 06, 2014 10:11 am

Kolla med firebug vilken fil som innehåller koden för det här. Förmodligen nån template.css fil. Kopiera och klistra in koden dit.

I vissa fall kan det vara anledning att jobba lokalt med tests eller uppdateringar som du gör. Jag ibland använder mig av en submapp som jag ladda upp via ftp till en sajt som jag äger så att den kommer ut på nätet. Det är lättare att få hjälp när andra kan se hemsidan och dess problem:-)

Kaggen
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 19
Joined: Mon Feb 21, 2011 3:05 pm

Re: Hittar inte koden som Firebug visar.

Post by Kaggen » Thu Mar 06, 2014 1:44 pm

Som jag skrev tidigare tycker jag det verkar rimligt att jag skall hitta den "felaktiga" CSS-koden så att jag kan ändra den men inget liknar detta eller refererar till print och mailknapparna. Jag kan ju inte gärna slänga in det på måfå i template.css. Min fråga enligt ämnesraden kvarstår, var hittar jag koden som Firebug visa

Att skapa en submapp är nog ett bra tips som jag skall överväga. Det är bara att detta gör jag lite vid sidan av och för det mesta känns det som man är på allt för djupt vatten.

User avatar
ArjanR
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 451
Joined: Fri Jun 24, 2011 8:31 am
Contact:

Re: Hittar inte koden som Firebug visar.

Post by ArjanR » Thu Mar 06, 2014 8:10 pm

Om du flyttar musen över 'ikonen' och har firebug aktivera då bör du till höger se koden + vilken css fil den kommer ifrån....


Locked

Return to “Mallar (templates) och design”