Får ikke norsk språk på registringsskjema

Spørsmål om administrasjon og installering

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
vestfoldmann
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 5
Joined: Tue Nov 15, 2016 3:55 pm

Får ikke norsk språk på registringsskjema

Post by vestfoldmann » Tue Nov 15, 2016 4:11 pm

Hei
Igår satt jeg opp en nettside. Den er ikke online,kun en testside foreløpig. Lastet opp en mal med demo inkludert joomla. inne på admin oppdaterte jeg til siste joomle og forandret språk fra engelsk til norsk bokmal på både admin og forside. På admin siden står alt nå på norsk. Men hele registrerings skjema inkludert brukerprofil står fortsatt på engelsk. Noen som har vært borti dette problemet eller har en ide om hva som er feil ?

Hilsen
Vidar

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Får ikke norsk språk på registringsskjema

Post by rued » Tue Nov 15, 2016 4:17 pm

Har du tømt nettleserens mellomlager, evt. testet med en annen?
Og dersom ja, hvilket registreringsskjema er det snakk om, brukerregistrering?
Og hvilken mal med demodata? Demodata fra malen vil neppe bli oversatt automatisk, heller ikke manglende språkfiler som er malspesifikke.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

vestfoldmann
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 5
Joined: Tue Nov 15, 2016 3:55 pm

Re: Får ikke norsk språk på registringsskjema

Post by vestfoldmann » Tue Nov 15, 2016 5:39 pm

Ja, det er brukerregistreringen det er snakk om. Har testet på flere pc og prøvd i chrome og firefox samt tømt mellomlagre i begge disse nettleserne...med samme resultat. Derimot prøvde jeg akkurat nå i IE og der merkelig nok var brukerregistreringen på norsk.

Jeg vet at demo text ikke vil forandre seg og at språk for enkelte moduler etc som følger med en mal ikke automatisk blir oversatt. Når jeg kontaktet shape5 hvor jeg kjøpte malen sa de at malen deres ikke hadde noen påvirkning for valgt språk for brukerregistringen

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Får ikke norsk språk på registringsskjema

Post by rued » Tue Nov 15, 2016 5:47 pm

vestfoldmann wrote:Derimot prøvde jeg akkurat nå i IE og der merkelig nok var brukerregistreringen på norsk.
Nettleserrelatert med andre ord. Antar at du har både engelsk og norsk som aktive språk på siden, og at språk velges av nettleser, som så er satt opp med engelsk som førstevalg (Firefox - Innstillinger - Innhold - Språk).
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

vestfoldmann
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 5
Joined: Tue Nov 15, 2016 3:55 pm

Re: Får ikke norsk språk på registringsskjema

Post by vestfoldmann » Tue Nov 15, 2016 11:35 pm

Sjekket innstilling språk i firefox og chrome og i begge nettlesere er norsk bokmål førstevalg. Har også en annen nettside og der vises brukerregistreringen på norsk i alle nettlesere.

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Får ikke norsk språk på registringsskjema

Post by rued » Tue Nov 15, 2016 11:38 pm

Lenke til siden er?

Husk forøvrig at norsk har flere språkkoder - nb-NO, no, nb osv
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

vestfoldmann
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 5
Joined: Tue Nov 15, 2016 3:55 pm

Re: Får ikke norsk språk på registringsskjema

Post by vestfoldmann » Fri Nov 18, 2016 7:43 pm

Hei igjen
Nettsidene jeg jobber med er ikke klare for å legges ut online så har ikke lenke. Uansett så har jeg funnet at hvis jeg først laster opp joomla og deretter malen fra shape5 så fungerer språket på alle nettlesere. Men når jeg laster opp pakkeløsningen siteshaper = mal med demo innhold+joomla så viser flere nettlesere feil språk. La merke til under nett innstalleringen at når jeg lastet opp kun joomla så fikk jeg alternativ for språk admin og brukerside. Mens når jeg lastet opp pakkeløsningen så kom ikke dette alternativet opp. En skulle jo tro at det ikke skulle ha noen betydning siden jeg etterpå kunne ordne språket via admin..men dette har ikke fungert av en eller annen grunn. Jeg får vel bare satse på en ren joomla innstallasjon ...men lurer alikevel på hvorfor det ikke fungerer på den andre måten

vestfoldmann
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 5
Joined: Tue Nov 15, 2016 3:55 pm

Re: Får ikke norsk språk på registringsskjema

Post by vestfoldmann » Fri Nov 18, 2016 10:43 pm

Da fant jeg til slutt ut av det. Språket var som sagt satt til norsk bokmål både for admin og forside. Løsningen var å gå inn på innholdsspråk hvor bare engelsk stod. Jeg la til norsk bokmål der og slette engelsk. Og nå er det norsk i alle nettlesere

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Får ikke norsk språk på registringsskjema

Post by rued » Sat Nov 19, 2016 1:55 pm

Akkurat. Når du opplyste om at du hadde forandret språk for både admin og side antok jeg at alle nødvendige trinn var utført, det var jo da åpenbart en feilvurdering. :)

Husk for øvrig på at demo kun er for demo. Nye sider bør alltid bygges opp fra bunnen av, uten noe som helst demoinnhold. Kanskje spesielt når det er snakk om demoinnhold fra tredjepart, som ofte er uten språkforståelse osv.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30769
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Får ikke norsk språk på registringsskjema

Post by Per Yngve Berg » Sat Nov 19, 2016 3:43 pm

Innholdsspråk trenger du kun å sette med flerspråksoppsett (Language Filter Plugin lastet).

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Får ikke norsk språk på registringsskjema

Post by rued » Sat Nov 19, 2016 3:49 pm

Per Yngve, om du hopper over dette vil det kunne bli trøbbel faktisk. Normalt ser man det ikke, men som du sikkert ser bl.a. av denne tråden så påvirker det. Bl.a. språkkode angis i innholdsspråk, er innholdsspråket satt som engelsk vil det være med engelske språkkoder her og der.

Merk! Når Joomla installeres og norsk velges i installasjon, skal normalt også innholdsspråk settes automatisk til norsk av installasjonsskriptet.

Skal man ikke bruke engelsk på siden er det heller ingen grunn til å ha engelsk under innholdsspråk. Så deaktiver, slett eller rediger bort engelsk, og få på plass norsk uansett.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497


Locked

Return to “Administrasjon/installasjon”