"hardcore" migrering fra 2.5.x til 3.x

Spørsmål om migrering og oppdatering fra eldre versjoner

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
bbeitnes
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 9
Joined: Wed Jun 09, 2010 9:33 pm

"hardcore" migrering fra 2.5.x til 3.x

Post by bbeitnes » Thu Aug 21, 2014 8:11 pm

Jeg har en 2.5.x-side der det er litt for mange feil, og jeg skulle gjerne hatt den over på 3.x
Siden jeg har en del feil (og oppdateringer av selv enkle komponenter begynner nå å gå skikkelig på ratata) ønsker jeg å installere en ny versjon, men jeg ønsker fortsatt å ta med meg innholdet (det er komponentene som kødder det til for meg).

Jeg finner bare masse verktøy som skal gjøre jobben for meg, men jeg finner ikke noen som er virkelig gode. Og jeg begynner sant å si å bli lei av å betale penger for verktøy som ikke gjør jobben.

Finnes det noen gode artikler som forteller meg hvordan jeg kan få migrert kategorier, menyer, artikler (vel - de har jeg faktisk fått over, men uthevede artikler kommer ikke på forsiden enda), moduler, bannere etc. over?

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30890
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: "hardcore" migrering fra 2.5.x til 3.x

Post by Per Yngve Berg » Thu Aug 21, 2014 8:40 pm

Du kan bruke J2XML. Den flytter artikler og brukere, men du må lage menyene på nytt.

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: "hardcore" migrering fra 2.5.x til 3.x

Post by rued » Fri Aug 22, 2014 5:46 am

Per Yngve Berg wrote:Du kan bruke J2XML. Den flytter artikler og brukere, men du må lage menyene på nytt.
Enig, J2XML er nok det beste alternativet. At menyene må lages på nytt er neppe en bakdel, er nok best å få ryddet skikkelig opp der også - ut fra den beskrivelsen som gis av siden.

Men uansett vei som brukes lønner det seg nok å kjøre diagnoseverktøy i ACL Manager, som muligens også kan rette opp i den del av problemene på eksisterende side. Kan uansett lønne seg å kjøre den der først, for å redusere antal feil, og potensielle følgefeil i overført data.

Komponenter som kødder det til kan jo ellers med fordel bare avinstalleres/fjernes, evt. oppdateres.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

bbeitnes
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 9
Joined: Wed Jun 09, 2010 9:33 pm

Re: "hardcore" migrering fra 2.5.x til 3.x

Post by bbeitnes » Fri Aug 22, 2014 6:56 am

Takk for innspill. Jeg har lastet ned J2XML, bare ikke helt satt meg inn i hvordan det fungerer enda, men da graver jeg litt der :)
Takk for tilbakemelding.

bbeitnes
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 9
Joined: Wed Jun 09, 2010 9:33 pm

Re: "hardcore" migrering fra 2.5.x til 3.x

Post by bbeitnes » Sat Aug 23, 2014 1:06 pm

Dette fungerte fint, men jeg har en ny utfordring - jeg bruker komponenten "Attachments". Det virker ikke som det er helt trivielt å overføre disse (metoden som fungerte fra 1.5 til 2.5 fungerer bare sånn måtelig).

Har dere noen tips der også? :-)

bbeitnes
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 9
Joined: Wed Jun 09, 2010 9:33 pm

Re: "hardcore" migrering fra 2.5.x til 3.x

Post by bbeitnes » Fri Aug 29, 2014 5:21 am

Fikk rettet opp dette - J2XML endrer ID på både artikler og forfattere som standard. Etter at jeg fikk endret på dette fungerte det.


Locked

Return to “Migrering/Oppdatering”