template og kompatibilitet

Her er både spørsmål og gode idéer/forslag

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
ingeva
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 77
Joined: Mon Jul 27, 2009 9:56 am

template og kompatibilitet

Post by ingeva » Sun Feb 16, 2014 11:00 am

Jeg er usikker på om templatene fra 2.5 er kompatible med 3.2.x.
Er dette tilfelle?

User avatar
EivindJ
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 411
Joined: Mon Nov 17, 2008 12:16 pm
Location: Drammen
Contact:

Re: template og kompatibilitet

Post by EivindJ » Mon Feb 17, 2014 9:09 am

Det tror jeg ikke det er noe fasitsvar på. En del templater vil være merket at de er kompatible med både 2.5 og 3.0, og disse vil virke, men på andre templater kan man (man må ikke) støte på problemer.
Trond Eivind Johnsen

[ lei en Joomla!-ekspert på www.exentra.no ]

ingeva
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 77
Joined: Mon Jul 27, 2009 9:56 am

Re: template og kompatibilitet

Post by ingeva » Mon Feb 17, 2014 9:22 am

EivindJ wrote:Det tror jeg ikke det er noe fasitsvar på. En del templater vil være merket at de er kompatible med både 2.5 og 3.0, og disse vil virke, men på andre templater kan man (man må ikke) støte på problemer.
Da er det som jeg trodde. Problemet er at det kan være umulig å få strøket templater som ikke virker. Hva kan man gjøre for å få dem bort, bortsett fra å ta backup av ALT før man prøver en template?
Og hvordan importerer man en 2.5 template som man kun har tilgjengelig i et eksisterende 2.5 system? Jeg har en template, beez20, som jeg har bearbeidet en del for andre nettsider, og jeg skulle gjerne ha brukt den til den nye siden jeg holder på med. Nå vurderer jeg sterkt om jeg skal gå tilbake og bygge den opp på 2.5 isteden, men jeg regner jo 3'eren som "fremtiden", og vil gjerne lage noe som har tiden foran seg, og ikke bak.

User avatar
EivindJ
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 411
Joined: Mon Nov 17, 2008 12:16 pm
Location: Drammen
Contact:

Re: template og kompatibilitet

Post by EivindJ » Mon Feb 17, 2014 1:27 pm

Hei,

Litt vanskelig å gi en god oppskrift, men det er godt mulig å få til. Å slette en template fra en nettside tror jeg kan gjøres manuelt ved å både fjerne filene fra webserveren og template-informasjonen fra databasen.

Å flytte en template over på en annen side kan nok gjøres på tilsvarende manuelle måte - man kopierer over filene og oppdaterer databasetabellene manuelt.
Trond Eivind Johnsen

[ lei en Joomla!-ekspert på www.exentra.no ]

ingeva
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 77
Joined: Mon Jul 27, 2009 9:56 am

Re: template og kompatibilitet

Post by ingeva » Mon Feb 17, 2014 2:33 pm

EivindJ wrote:Hei,
Litt vanskelig å gi en god oppskrift, men det er godt mulig å få til. Å slette en template fra en nettside tror jeg kan gjøres manuelt ved å både fjerne filene fra webserveren og template-informasjonen fra databasen.

Å flytte en template over på en annen side kan nok gjøres på tilsvarende manuelle måte - man kopierer over filene og oppdaterer databasetabellene manuelt.
Ja, det er nok mulig, men jeg kjenner for lite til hvordan ting henger sammen i databasen, så det blir et sjansespill. Jeg håpet at det var enkelt, men det var det ikke.
Men det var selvfølgeølig enkelt å fjerne filene fra serveren ... :)

User avatar
EivindJ
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 411
Joined: Mon Nov 17, 2008 12:16 pm
Location: Drammen
Contact:

Re: template og kompatibilitet

Post by EivindJ » Mon Feb 17, 2014 2:42 pm

Det er jo litt et spørsmål om hvor store endringer du har gjort. Kanskje kunne du bare installert en ordinær 3.2-kompatibel versjon av beez20 og flyttet over dine overskrivninger etterpå?
Trond Eivind Johnsen

[ lei en Joomla!-ekspert på www.exentra.no ]

ingeva
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 77
Joined: Mon Jul 27, 2009 9:56 am

Re: template og kompatibilitet

Post by ingeva » Mon Feb 17, 2014 2:56 pm

EivindJ wrote:Det er jo litt et spørsmål om hvor store endringer du har gjort. Kanskje kunne du bare installert en ordinær 3.2-kompatibel versjon av beez20 og flyttet over dine overskrivninger etterpå?
Jo, men jeg har lett forgjeves etter den ... :)

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30924
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: template og kompatibilitet

Post by Per Yngve Berg » Mon Feb 17, 2014 4:57 pm

1. Kopier inn Templaten's folder og filer under templates.
2. Extensions->Extensions manager->discover
Alle ukjente tillegg som ikke er installert vil bli listed. Velg templaten og installer.

ingeva
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 77
Joined: Mon Jul 27, 2009 9:56 am

Re: template og kompatibilitet

Post by ingeva » Mon Feb 17, 2014 10:10 pm

Per Yngve Berg wrote:1. Kopier inn Templaten's folder og filer under templates.
2. Extensions->Extensions manager->discover
Alle ukjente tillegg som ikke er installert vil bli listed. Velg templaten og installer.
OK! Det visste jeg ikke. Takk skal du ha!

Jeg fant forøvrig templaten beez2 (beez2 = beez2.0 = beez20) på nettet, men jeg fant ingen download-mulighet.
Med tipset ditt kan jeg benyttet en template som allerede er nesten ferdig, bortsett fra noen mindre fargejusteringer og bytte av bilder. Så gjenstår det bare å finne ut om den er brukbar. Hvis ikke går jeg heller tilbake til 2.5.
3.0-templatene "stemmer" liksom ikke. Position-7 for eksempel, skal være til venstre men det havner til høyre osv. osv. Det blir rent gjettverk.

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30924
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: template og kompatibilitet

Post by Per Yngve Berg » Mon Feb 17, 2014 10:15 pm

Du kan sette på "Preview" i Options i Template Manager.
Så kan du se hvor posisjonene er med tp=1 på url.

ingeva
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 77
Joined: Mon Jul 27, 2009 9:56 am

Re: template og kompatibilitet

Post by ingeva » Mon Feb 17, 2014 10:25 pm

Per Yngve Berg wrote:Du kan sette på "Preview" i Options i Template Manager.
Så kan du se hvor posisjonene er med tp=1 på url.
Ja, men det blir likevel tungvint når det ikke stemmer med nedtrekksmenyen i redigeringen.


Locked

Return to “Template, CSS og design”