Problemer med PHP Mail

Spørsmål relatert til tredjepartsutvidelser som komponenter, moduler etc.

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
edorf67
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 19
Joined: Wed Apr 18, 2012 10:41 pm

Problemer med PHP Mail

Post by edorf67 » Sun Feb 04, 2018 3:33 pm

Hei!
Jobber nå med å sette opp en web som benytter K2 til artikler.
Øverst i artiklene er det et "e-post-ikon" hvor besøkende kan tipse andre om artikkelen.
Her må en fylle inn:

- E-post til mottaker
- Navn på avsender
- E-postadresse til avsender
- Emne

Etter å ha fylt inn dette og trykt på "Send", så står siden og laster en stund før jeg får beskjed om at "Beskjeden er sendt". Dette stemmer ikke. E-posten kommer ikke frem til mottaker, men det rare er at legger jeg inn Super user sin e-postadresse som avsender, så fungerer det fint.

Noen som har en ide om hva som kan være feil? Har vært i kontakt med K2-teamet, men de hevder at dette er en feil i "Joomla core" og ikke i K2.

PS! Har lagt inn modulen Creative Contact Form, og her fungerer det fint å sende e-post fra webskjema og inn til meg.

På forhånd tusen takk for svar! :-)

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Problemer med PHP Mail

Post by rued » Sun Feb 04, 2018 6:03 pm

Du kan ikke sende e-post fra hvilken som helst adresse, fra hvor som helst. E-postadresse bør tilhøre domene som du sender fra.

Men når du også skriver PHP Mail, har du da også testet øvrige muligheter? Som f.eks å sette opp SMTP, som kobler til riktig server for å sende (den som e-postadresse tilhører)?

https://docs.joomla.org/J3.x:Global_con ... ings_Group

Kan jo også være greit å sjekke med din leverandør av webhotell, for å høre hvorfor e-post mest sannsynlig blir blokkert på utgående.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

edorf67
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 19
Joined: Wed Apr 18, 2012 10:41 pm

Re: Problemer med PHP Mail

Post by edorf67 » Fri Feb 09, 2018 4:31 pm

Hei Rune!

Tusen takk for svar!
Tok utgangspunkt i det du skrev og har etter mye "om og men", funnet roten til problemet.
Jeg benytter Domeneshop (tilbyr ikke oppsett via SMTP). Her er det ikke mulig å sende ut mail fra "hvem-som-helst". Disse blir blokkert i spam-filteret deres, noe som her altså har skjedd. Dette fordi det er e-posten til tipseren som står som avsender, og ikke domenets e-postadresse.

Vet du om det er mulig å endre dette i en eller annen innstilling i Joomla? I så fall hadde det vært gull om du viste det...om det faktisk lar seg gjøre da :)

På forhånd tusen takk for svar og ha ei fin helg! :-)

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Problemer med PHP Mail

Post by sone12 » Sun Feb 11, 2018 5:48 pm

edorf67 wrote: Jeg benytter Domeneshop (tilbyr ikke oppsett via SMTP). Her er det ikke mulig å sende ut mail fra "hvem-som-helst". Disse blir blokkert i spam-filteret deres, noe som her altså har skjedd. Dette fordi det er e-posten til tipseren som står som avsender, og ikke domenets e-postadresse.
Det er som Rune sier, benytt epostadresse tilknyttet domenenavnet som webhotellet er tilknyttet. Andre epostadresser som avsender når epost skal sendes med php fra webserver, vil ikke fungere.
Kristian P. Granrud

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Problemer med PHP Mail

Post by rued » Mon Feb 26, 2018 6:45 am

edorf67 wrote:Dette fordi det er e-posten til tipseren som står som avsender, og ikke domenets e-postadresse.

Vet du om det er mulig å endre dette i en eller annen innstilling i Joomla?
Det er et problem ja, sant det. Overså beklageligvis den biten av problemet her.

Og nei, tror ikke det finnes en innstilling for det. Bruker funksjonaliteten sjelden, og har ikke tatt meg bryet med å finne en løsning på det. Men det er sant og si litt utrolig at det ikke er fikset i kjernen ennå, i og med at det fungerer riktig for kontaktskjema, hvor sidens adresse står som avsender - mens avsender/innsender bare står som svar-til.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497


Locked

Return to “Komponenter/moduler/programutvidelser”