Seg!!! och stillastående sida

Diskutera allmänna frågor rörande Joomla! 3.0

Moderators: chrille, Zello

Forum rules
Forumregler
margaretha
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Seg!!! och stillastående sida

Postby margaretha » Mon Oct 05, 2015 7:16 am

Hej Har fått problem med en sida. Den är jätteseg och ibland kan jag inte arbeta i backend får vita sidor. Plus att den uppträder väldigt konstigt i backend ibland. (Jobbar bara i backend) Kan jag felsöka på något vis? Har uppdaterat pluggin mm.
http://www.varmlandskonstforening.se

maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Re: Seg!!! och stillastående sida

Postby maxa » Fri Oct 09, 2015 7:11 pm

Hej Margaretha!

Det är ju inte bara i backend som din hemsida är seg. Jag testade den i Google PageSpeed Insights och det tog över 15 sekunder att ladda kontaktsidan (som inte har några bilder). Jag tycker du ska fråga ditt webbhotell varför det är så. Jag har en Joomlasajt med mycket mer information och bilder, som laddar på 0,44 sekunder (vanligt webbhotell, ingen VPS eller dedikerad server).

Har du ett bra webbhotell så kommer de att hjälpa dig med detta. Återkom gärna och berätta hur det går!

Ps. Bilden du har på startsidan är 2000px bred fastän du bara visar den i 980 px. Om du istället minskar bildstorleken till 980px så skulle filstorleken minskas till en tredjedel. Men du har som sagt värre problem med sajten än detta. Ds.

margaretha
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Postby margaretha » Sat Oct 10, 2015 6:45 am

hej och tack. ja att bilderna är tunga är jag medveten om, det är en annan som har lagt in dem men jag ska påminna henne om det.
Jag har pratat med One som inte är det snabbaste hotellet men funkar på andra sidor helt OK. De svarar att det är joomlas fel.
Är det idé att bygga om sidan tycker du?

maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Postby maxa » Sat Oct 10, 2015 7:40 pm

Hej igen,

Man kan ju inte säga att det är Joomlas fel. Som jag skrev ovan så har jag "tyngre" joomlasajter som laddar hur snabbt som helst. Det skulle ju dock kunna vara någon extension som segar ner sajten. Du kan ju prova att inaktivera de extensions du har, först alla, och se om det hjälper, och sen aktivera en efter en.

Du ska inte behöva bygga om sidan. Återkom om det inte hjälper.

margaretha
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Postby margaretha » Sun Oct 11, 2015 9:12 am

Hej nu har jag provat att avaktivera de tillägg som fanns på sidan men inget hjälpte, jag har redigerat tunga fotografier- ingen skillnad. I backend kan jag t.ex inte skapa en ny menyknapp, sidan blir bara vit. Du kan gärna gå in i backend och ta en titt om du vill ?

margaretha
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Postby margaretha » Sat Oct 17, 2015 3:48 pm

Jag fick rådet av ebbhotellet att rensa databasfiler som inte används. Hur vet jag vilka som används? Jag ser ett prefix i globala inställningar. Kan jag ta bort övriga?

Return to “Allmänna frågor”