Problem med att avlägsna bilder i back end

Diskutera allmänna frågor rörande Joomla! 3.x
Locked
User avatar
AceOfSpade
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 12
Joined: Sun Feb 03, 2008 11:11 pm
Location: Stockholm, Sweden

Problem med att avlägsna bilder i back end

Post by AceOfSpade » Mon Jan 04, 2016 10:22 am

Hej Allihopa och Gott Nytt år!
Är inte aktiv här så mycket men tänkte göra ett försök med att få lite förslag på lösning på ett problem...
Jag har en ny Joomla 3.4.8 webbplats som har fungerat utmärkt under utvecklingen tills för några dagar sedan. Då helt plötsligt noterar jag att jag inte kan avlägsna en bild genom att ta bort dess filnamn och path. Så fort jag sparar så återkommer dessa! Detta skedde sporadiskt och jag fann att om jag loggade ut och in igen så var problemet borta, ända tills igår då det helt plötsligt dök upp när min bättre hälft satt och korrigerade artiklar - PERMANENT! Ut & inloggning fungerar inte och jag tycks inte kunna få bort referenserna i back end till bilder var de än är...
Jag har installerat några extensions - JCE tidigt i utvecklingen, därefter Breezing Form, som kanske kan var delaktigt samt nu senast en som heter MetaMod - för hantering av moduler vart som helst. Dock kan jag inte tydligt säga att problemen började i direkt samband med någon av dem.
Jag har tömt cache i så väl Jommla som Webbläsare utan framgång...
Tacksam för förslag och synpunkter!

MVH
AceOfSpade a.k.a The GlockMan
Who Dares Wins!

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Problem med att avlägsna bilder i back end

Post by sgagner » Mon Jan 04, 2016 9:54 pm

Hej!

I JCE bör det inte vara några som helst problem att ta bort bilder om du använder JCE-tillägget Image Manager Extended. Om du inte redan har den så skall du absolut installera den.

Normalt när man tar bort en bild i JCE så klickar man bara på bilden så att den markeras och trycker sedan på Delete på tangentbordet. Spara sedan artikeln så är alla bildreferenser borta.
Om du försöker ta bort sökvägarna så kan du bli lurad av cachen i webbläsaren och funktionen som fyller i sökvägar automatiskt. Den fyller i formulärfält också och ibland hinner man inte se när det händer.

Gör det alltså den enklaste vägen så går det säkert bra.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

User avatar
AceOfSpade
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 12
Joined: Sun Feb 03, 2008 11:11 pm
Location: Stockholm, Sweden

Re: Problem med att avlägsna bilder i back end

Post by AceOfSpade » Mon Jan 04, 2016 11:21 pm

Hej,
Jo jag vet ju att cachen strular emellanåt och det har jag tagit med i beräkningen. Att radera en sådan bild som jag lagt i en artikel är inte så svår men väl bilder som jag har i Bilder och Länkar. Ja, även när man söker så "fastnar" det valet som senast gjort och går inte att radera utan poppar upp igen! MYCKET frustrerande... Loggar man ut så försvinner detta tills man är där igen...
I de fält som har detta problem, dvs nästan alla och inte bara för bilder, så kan man komma runt det genom att skriva något annat! Jag fann att OM man använder tagen <&nbsp> så försvinner det i vissa fält som återgår till att vara tomma... :-/
Med avseende på det ovanstående så tror jag inte JCE har så mycket med detta att göra men den plug-in du nämnde skall jag ta mig en titt på!
Men som sagt problemet kvarstår...

MVH
AceOfSpade a.k.a The GlockMan
Who Dares Wins!


Locked

Return to “Allmänna frågor”