"Registrerade" artiklar och menyer kan ses av alla

Diskutera frågor rörande själva användandet av Joomla! 3.x och administratörsdelen.
Locked
DanneSt
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 101
Joined: Wed Jul 01, 2009 9:05 pm

"Registrerade" artiklar och menyer kan ses av alla

Post by DanneSt » Sun Oct 18, 2015 8:49 pm

När jag sätter vissa artiklar och menyer som tillgänglig endast för "Registered" så kan alla se dem ändå, utan att behöva logga in. Jag har inte gjort några ändringar av ACL och siten är helt nyinstallerad (3.4.4), ändå fungerar inte behörighetssystemet. Fungerar på andra siter jag har som ligger hos One.com men den aktuella siten ligger på Loopia, kan det ha något med webbhotellet att göra?

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30919
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: "Registrerade" artiklar och menyer kan ses av alla

Post by Per Yngve Berg » Mon Oct 19, 2015 7:56 am

Gå in i optioner i använder-behandlaren. Se till att grupp för gäster är satt till "Public". Om den är satt til "Registered" vill alla som inte är inloggad bli "Registered" och ha samma tillgång.

DanneSt
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 101
Joined: Wed Jul 01, 2009 9:05 pm

Re: "Registrerade" artiklar och menyer kan ses av alla

Post by DanneSt » Mon Oct 19, 2015 12:21 pm

i fliken "Komponent" var "Användargrupp för gäster" var satt till "Guest", men det blev ingen skillnad nu när jag satte den till "Public".

Ska jag kolla upp något under fliken "Behörighet" på samma ställe?
Där är allt satt till "Ärvd" och således "Inte tillåtet" för "Public" samt "Guest", men även "Registered"...

DanneSt
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 101
Joined: Wed Jul 01, 2009 9:05 pm

Re: "Registrerade" artiklar och menyer kan ses av alla

Post by DanneSt » Wed Oct 21, 2015 10:07 pm

Per Yngve, jag tror du löste problemet ändå! Det blev ingen skillnad först, men dagen efter när jag provade så fungerade det helt plötsligt! Kanske beror det på nån cache hos Loopia, eller att jag kontaktade dem (fast de inte fattade vad jag menade trots 3 maildialoger...)?


Locked

Return to “Användning och administration”