Flytt av hosting

Diskutera frågor rörande själva användandet av Joomla! 3.x och administratörsdelen.
Locked
freddan_6
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 3
Joined: Wed Feb 14, 2018 12:53 pm

Flytt av hosting

Post by freddan_6 » Wed Feb 14, 2018 2:59 pm

Hej
Jag har fått en klubbsite i knät för den gamla admininstratören har tröttnat. Jag är dock en nybörjare på joomla.
Jag har lagt in vad jag tror är rätt värden för
$dbtype = 'mysqli'
$user = nån med rätt till databasen
$password = lösen till ovan
$host = ip till denna dator, ska ersättas med namn när vi fåt flyttat dns
$db = namnet på db
$log_path = en mapp med skrivrättigheter
$tmp_path = en mapp med skrivrättigheter

Men jag hade inte samma inställning på verktyg som webhostingen vi flyttar från. Där har jag bara webverktyg och FTP, så jag har fått ut databasen och filträdet,... men jag får det inte att fungera.

Jag får fel i webläsaren "session_start(): Failed to read session data: user (path: /var/lib/php/sessions) ...." från joomla. både på "/" och på "/admininstrator"
Och joomla ligger i sin egen webroot.

Jag har apache 2.4 med php 7.1. (Ubuntu 16.04.3 lts)
apache har skriv och läsrättigheter till /var/lib/php/sessions.

Jag har inga sessionsproblem med wordpress eller mediawiki på samma server.
Joomla vet jag inte säkert men jag tror version 3.6, det är i alla fall vad README säger.

Jag har försökt lägga in mig själv som admin genom att lägga in 53,8 i *_user_usergroup_map, eftersom jag är användare 53.

går jag in manuellt med mysql så har den nya användaren (från configuration.php) rätt att läsa / skriva i sin databas.

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Flytt av hosting

Post by sgagner » Wed Feb 14, 2018 5:40 pm

Hej och välkommen till forumet.

Om det är som du tror att installationen är version 3.6 av Joomla så kanske den inte är kompatibel med PHP 7.1
Du kan prova att sänka versionen till 5.6 om du har den möjligheten på ditt webbhotell.
Det förefaller som ditt webbhotell är väldigt basic och kanske inte passar Joomla så bra men det kan vi återkomma till. Vilket webbhotell använder du?
O du vill ha mer hands on hjälp att komma igång så kan jag hjälpa dig. Kontakta mig i så fall så kan vi komma överens.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.


Locked

Return to “Användning och administration”