Lokal installation

Diskutera frågor rörande installation, backup, migrering och säkerhet avseende Joomla! 3.x
Locked
Georg_G
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 2
Joined: Wed Mar 06, 2013 10:29 am

Lokal installation

Post by Georg_G » Wed Mar 06, 2013 12:15 pm

Hej

Hur gör man för att en lokal installation av Joomla! skall fungera, dvs göra en hemsida lokalt på datorn, för att sedan ladda upp den på en extern server?
Jag har laddat ner version 3 samt xampp då jag kör med mac. Jag förstår inte hur jag nu dels skall packa upp Joomla! dels få redigeringsverktyget att fungera..

Hälsar
Georg

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Lokal installation

Post by sgagner » Tue Apr 02, 2013 8:27 am

Hej,
Jag kör också på Mac men använder MAMP standard som lokal server. Principerna är de samma på XAMPP.
Jag hoppas du har hitta den katalog under din serverinstallation som skall innehålla filerna till din lokala installation. I MAMP heter den "/htdocs" och det kan vara något liknande i XAMPP. Jag tittade just nu på installationspaketet för XAMPP till Mac och det verkar vara lite ålderstiget. Om du inte är helt beroende av att använda just XAMPP så rekommenderar jag ett byte till MAMP som är uppdaterad och följer Mac-standard väl.

När du laddat hem ditt installationspaket för Joomla så packar du upp det till en egen mapp med tex The Unarchiver eller liknande. Jag föreslår att du skapar en ny egen mapp under /htdocs under XAMPP som du kan kalla något som påminner om den nya webbplatsen utan å, ä eller ö i namnet och inga mellanslag eller liknande.
Se till att alla servrarna är igång i XAMPP.
Kopiera alla filerna du packade upp i ditt Jomlapaket och klistra in dem i din nya /htdocs-mapp.
Öppna din webbläsare och gå till adressen "localhost" så bör du komma till en startsida i XAMPP. Välj språk och du kommer till XAMPP's kontrollpanel. Öppna phpMyAdmin under "Tools" i XAMPP och och skapa en ny databas. Databasanvändaren är ofta "root" och inget lösenord när man kör lokalt.
Gå sedan till adressen http://localhost/din-nya-mapp och Joomlainstallationen skall starta.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

Evanion
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 88
Joined: Mon Jun 11, 2007 1:33 pm
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Re: Lokal installation

Post by Evanion » Sun Apr 07, 2013 5:52 pm

När det gäller att flytta sidan till en server när den är klar, så rekommenderar jag att du använder Akeeba backup. Den paketerar hela sidan till en enda fil, som du enkelt kan ladda upp på ditt konto hos ett webbhotell, tillsammans med en fil som heter 'kickstart.php' (laddas ner på samma sida som Akeeba backup).
För att paketera upp sidan, och installera den på servern så går du bara till 'exempel.se/kickstart.php' och följer instrutionera, så installerar kickstart din sida på servern.

Om du behöver hjälp med flytten, så är det bara att kontakta någon här på forumet.


Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”