Problem med administrationssidan efter flytt

Diskutera frågor rörande installation, backup, migrering och säkerhet avseende Joomla! 3.x
Locked
mill_mountain
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 4
Joined: Thu Mar 27, 2014 1:14 am

Problem med administrationssidan efter flytt

Post by mill_mountain » Thu Mar 27, 2014 1:32 am

Hej!
Jag har först byggt en sida på en domän som ligger hos one.com och har nu flyttat den till en annan domän som också ligger på one.com. Allt gick bra förutom att "administrator-sidan" syns inte, bara en vit sida utan nåt på. Har laddat upp filerna i Administrator-mappen på nytt från en annan sida där man kan se administrationssidan, men den enda skillnad som blev är att nu är sidan inte helt vit utan det finns en text som säger Fatal error: Call to undefined method JAdministrator::execute() in /customers/d/7/3/campsvanis.se/httpd.www/administrator/index.php on line 42

Jag har varit in i index.php som ligger i mappen Administrator för att se om jag skulle fatta mer och se nåt fel men icke det.

Tacksam för hjälp för snart börjar jag nog med tvångsbeteenden om jag inte får till det här. :'(

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Problem med administrationssidan efter flytt

Post by sgagner » Thu Mar 27, 2014 11:05 am

Hej!

Det är nog inget fel i /administrator/index.php utan jag tror mer på att du bara flyttat installationen utan att gör några justeringar i configuration.php

Ett tips när man flyttar en webbplats är att göra det med hjälp av Akeeba Backup och Akeeba Kickstart, alternativt Akeeba Backup Pro. Då kommer alla justeringar att göras automatiskt åt dig.

Om du nu flyttat utan att göra några justeringar så bör du öppna configuration.php via FTP och titta i den.
Du har bland annat parametern "Live Site" som skall ange din nuvarande domän och inte den gamla.
Du har också 2 parametrar för sökvägar till /logs och /tmp som måste ha rätt absolut sökväg.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

mill_mountain
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 4
Joined: Thu Mar 27, 2014 1:14 am

Re: Problem med administrationssidan efter flytt

Post by mill_mountain » Thu Mar 27, 2014 1:09 pm

Hej och tack för snabbt svar! Är ju total kokosnöt på Joomla än så länge, det är första sidan. :laugh: Har nånstans i bakhuvudet att jag har läst om att man ska göra ändringar i configuration.php och var t o m in och tittade på hur det såg ut men gjorde sen aldrig ändringarna. Ska genast göra det...

Bra att höra att det finns "flytthjälp", jag har flyttat allt via min dator med FTP och det tog ju lite tid och var en del pyssel...

mill_mountain
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 4
Joined: Thu Mar 27, 2014 1:14 am

Re: Problem med administrationssidan efter flytt

Post by mill_mountain » Thu Mar 27, 2014 1:48 pm

Nu har jag gått igenom configuration.php och bytt ut de hänvisningar som fanns till den "gamla" sidan och lagt in det nya domännamnet. På live site stod det däremot inget alls varken på sidan jag har flyttat eller på min andra fungerande sida. Ska man ändå lägga in nåt där?

Nu när jag har provat lägga upp den uppdaterade configuration.php står det Error displaying the error page: Application Instantiation Error då jag försöker gå in "administrator"-sidan...

mill_mountain
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 4
Joined: Thu Mar 27, 2014 1:14 am

Re: Problem med administrationssidan efter flytt

Post by mill_mountain » Thu Mar 27, 2014 2:17 pm

Exakt vilka parametrar är det man ska byta domännamn på i configuration.php? Jag bytte på alla ställen där domännan stod och då blev det så inte ens själva hemsidan syntes. Nu har jag bytt tillbaka till det gamla domännamnet på alla ställen och då syns hemsidan men inte administrationssidan, så det är nog där nånstans det blir fel...

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Problem med administrationssidan efter flytt

Post by sgagner » Thu Mar 27, 2014 3:28 pm

Ja, då är vi på rätt spår i alla fall.

Om du vill ha hands-on-hjälp så får du kontakta mig privat så löser vi problemet.
Jag tycker inte du skall skicka din konfigurationsfil här på forumet, annars hade det varit lätt att peka ut problemen.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.


Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”