Kan jag endast uppdatera en hemsida online?

Diskutera frågor rörande installation, backup, migrering och säkerhet avseende Joomla! 3.x
Locked
susadesign
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 1
Joined: Wed Dec 10, 2014 7:25 pm

Kan jag endast uppdatera en hemsida online?

Post by susadesign » Wed Dec 10, 2014 7:37 pm

Hej!

100% nybörjare av Joomla!

Nu har jag lovat några vänner att hjälpa dem med deras befintliga sida.
Allt är uppladdat hos deras host. Den är igång idag.

??? Då är min fråga. Kan jag redigera den befintliga sidan online, utan att behöva installera Joomla! på min dator?


Nästa steg är att en ny sida, men dytt domännamn skall skapas.
??? Finns det någonstans beskrivet på "Dummie-språk" en "enkel" tutorial, helst på svenska (eng ok), hur jag gör för att kopiera över den till den nya domänen?

Tusen tack för snabbt svar.
susa

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Kan jag endast uppdatera en hemsida online?

Post by sgagner » Thu Dec 11, 2014 12:04 am

Hej och välkommen till detta forum!

Det finns en hel del bra tutorials på engelska men ännu så länge ingen bra på svenska.
Om du har ett bra webbhotell så skall den ha en installationsfunktion för olika webbapplikationer som du kan installera. Funktionen kan heta tex, Installatron, Softacoulus eller liknande. Vilket webbhotell är det?

Du skall INTE installera något på din lokala dator såvida du inte vill bygga din sida färdigt lokalt på din dator för att senare flytta den till webbhotellet.

Om du har laddat upp Joomla! med FTP till webbhotellet, måste du också lägga upp en databas om detta inte redan är gjort (beror på val av webbhotell).
Om du har laddat upp ZIP-filen med hela Joomla så måste den packas upp på servern. Detta är normalt möjligt med någon filhanterare på webbhotellet (inte via FTP).
Det är viktigt att du packar upp till rätt mapp på servern.

Om du ännu inte valt domännamn och så måste du göra det och installerar det på ditt webbhotellkonto. I annat fall blir det svårt att komma åt installationen.

Det är för många frågetecken från min sida för att kunna ge ett klart o rakt svar. Beskriv mer detaljerat var du står och/eller kontakta mig privat så ger jag en crash-course i hur man gör.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.


Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”