Uppgradera från 2.5 till 3.x

Diskutera frågor rörande installation, backup, migrering och säkerhet avseende Joomla! 3.x
Locked
User avatar
Cicci
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 15
Joined: Sat Mar 17, 2012 10:40 pm
Location: Sollebrunn
Contact:

Uppgradera från 2.5 till 3.x

Post by Cicci » Tue Feb 24, 2015 9:23 pm

Hej!

Jag är ansvarig för en sida som tillhör en ideell förening. Då jag har andra sidor med Joomla 3, så vill jag uppdatera föreningens 2.5 sida.
Det skrivs mycket om Migrate Me, Sp upgrade och JUPgrade, men alla kostar. Finns det inget sätt att göra det gratis? Tycker komponenterna kostar för mycket för att använda en gång och inget mer.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning Cicci
Mvh Cecilia

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Uppgradera från 2.5 till 3.x

Post by sgagner » Wed Feb 25, 2015 12:23 pm

Hej,

Jo, det går faktiskt att uppdatera/migrera från Joomla 2.5 till 3 utan någon migreringskomponent. Villkoret är dock att huvud parten av sajten är Joomla Core och inte är beroende av en massa tilläggssystem. Många tillägg fungerar dock i både Joomla 2.5 och Joomla 3 så det är värt att lägga ned en del tid på att undersöka kompatibiliteten hos tilläggen.

För att lyckas så måste man före uppdateringen se till att uppdatera Joomla till senaste version alla även alla tillägg man kör på sin sajt. Glöm inte bort alla eventuella special-pluginer eller moduler och uppdatera även dessa. Glöm inte heller att sidmallarna måste uppdateras på den kommande uppdaterade sajten. Om du har tillägg som inte är kompatibla med Joomla 3 så se till att avinstallera dem före uppdateringen.

1: Förbered uppdateringen av din webbplats med att ta en fullständig backup och jobba helst på en kopia av webbplatsen.
2: Avinstallera alla tillägg som inte är Joomla 3 kompatibla.
3: Byt sidmall till en av Joomlas standardmallar för såväl frontend som backend
4: Inaktivera alla special-pluginer och moduler i såväl frontend som backend
5: Installera gärna ett hjälpssystem för uppdatering såsom "Akeeba CMS Update"
6: Öppna Akeeba CMS Update och välj fliken "Alla tillgängliga Joomla-versioner" och välj att uppdatera till den senaste versionen av Joomla 3.
7: Kör uppdateringen
8: Kontrollera under "Tillägg" och fliken "Databas" att alla tabeller är korrekta. I annat fall klicka på knappen "Fixa" för att korrigera eventuella fel i databasen.
9: Om du gjort alla steg rätt tidigare så borde du nu ha en fungerande webbplats med den senaste versionen av Joomla 3 aktiv.
10: Återinstallera de tillägg du tidigare avinstallerade och installera korrekt version av din sidmall och aktivera den.

Om du skulle få en vit sida efter uppdateringen, beror detta oftast på att du glömt inaktivera en plugin eller modul som inte är kompatibel.

Lycka till.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

User avatar
Cicci
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 15
Joined: Sat Mar 17, 2012 10:40 pm
Location: Sollebrunn
Contact:

Re: Uppgradera från 2.5 till 3.x

Post by Cicci » Fri Feb 27, 2015 9:14 pm

Tack så hemskt mycket för ditt svar!

Har fått till en fungerande testsajt.
Tagit bort de komponenter som inte fungerar med joomla 3. Behöver komponenter som det står är kompatibla för 3.x ändå inaktiveras? Hur vet man om man har special-pluginer?
Ändrade till mall Beez2-Default.
Installerade Akeeba CMS Update. (plus språkpaket). Klickar på installera Joomla 3.4. sidan går över till "Nedladdning", men den jobbar inte, står att det kan ta några minuter, men jag har testat många gånger nu och haft den stående ett bra tag, ingenting händer. Jag laddade den update paketet för manuell uppdatering. Hur gör jag nu?
Mvh Cecilia

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Uppgradera från 2.5 till 3.x

Post by sgagner » Sat Feb 28, 2015 1:55 pm

Ta backup med Akeeba Backup om du inte redan gjort det.

Du kan installera Updatepaketet som vilken annan komponent som helst under "Tillägg"
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

User avatar
Cicci
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 15
Joined: Sat Mar 17, 2012 10:40 pm
Location: Sollebrunn
Contact:

Re: Uppgradera från 2.5 till 3.x

Post by Cicci » Sat Feb 28, 2015 7:38 pm

Jag använder Akeeba backup, det är den senaste backupen jag gjort min test site med. Testade det att ladda upp den under tillägg , men hände ingenting... känns som det är nånting i vägen..eller är den för stor. webbotellet som sidan ligger på har php 5.3.24, men det står att minimum kan vara 5.3.10. Kan det vara för lite ändå?
Mvh Cecilia

User avatar
Cicci
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 15
Joined: Sat Mar 17, 2012 10:40 pm
Location: Sollebrunn
Contact:

Re: Uppgradera från 2.5 till 3.x

Post by Cicci » Sat Feb 28, 2015 9:30 pm

Jag fick göra om min testsajt (vet att min backup fungerar ypperligt). Jag la in senaste version 1.0.4 av CMS update, vågade inte det första gången då det stod att den enbart var kompatibel med joomla 3, medan version 1.0.2 var kompatibel även med 2.5.
Men nu vid mitt andra försök fungerade CMS update bra, den föreslog själv samt skcikade mail att joomla 3.4 finns tillgänglig och uppdatera nu. den började ladda ner, göra backup och installera. Så nu har min testsajt joomla 3 (backend) ser bra ut. men själva frontend fungerar inte får bara sidan kan inte visas. Hur gör man felsökning här ifrån? Vad jag har förstått brukar det vara någon komponent eller plugin som skräpar och inte är kompatibel som orsakar detta?
Mvh Cecilia

User avatar
Cicci
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 15
Joined: Sat Mar 17, 2012 10:40 pm
Location: Sollebrunn
Contact:

Re: Uppgradera från 2.5 till 3.x

Post by Cicci » Sat Feb 28, 2015 9:56 pm

Hittade vad som störde... visade sig att jag hade mallar liggandes, plus att den mall jag använder idag inte var kompatibel med 3:an..(så surt!) var ju övertygad om detta. Nu vet jag vart man avinstallerar mallar och får jobba på en ny innan skarpdrift.
Tack än en gång för din hjälp sgagner!
Mvh Cecilia

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Uppgradera från 2.5 till 3.x

Post by sgagner » Sun Mar 01, 2015 4:33 pm

Hej Cicci,

Kul att du kom vidare själv och även gjorde egna upptäckter.
Lycka till
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

User avatar
Cicci
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 15
Joined: Sat Mar 17, 2012 10:40 pm
Location: Sollebrunn
Contact:

Re: Uppgradera från 2.5 till 3.x

Post by Cicci » Sun Feb 19, 2017 10:46 pm

Gud va surt och läsa sina egna inlägg... Jag lyckades aldrig med min uppdatering, tappade helt intresset hösten 2015 och nu får man stå med skägget i brevlådan när virus lyckas hacka sig in i den ouppdaterade sidan... hoppas jag löser denna lilla sörja
Mvh Cecilia

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Uppgradera från 2.5 till 3.x

Post by sgagner » Mon Feb 20, 2017 4:28 pm

Hej,

Om du behöver hjälp hands-on så kan jag hjälpa dig.
Kontakta mig privat i så fall.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

Ängegärd
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 310
Joined: Thu Jul 19, 2007 10:59 pm
Location: Ludvika, Sweden
Contact:

Re: Uppgradera från 2.5 till 3.x

Post by Ängegärd » Tue May 02, 2017 8:17 pm

HEjSann & hallå!!!
Hoppas att det är okej att "låna" tråden. Skall till att uppdatera från ver.2.5.28. Min fråga är om jag "bara" kan använda mig av ftp för att föra över den "nya" filerna till serven.

Har försökt ladda upp filerna via tillägg men det går inte.
// Ängegärd
---------------
J!3.10.4 | Hotell: Simply.com| Server: Apache, 2.4 | MySQL: 5.7 | PHP: 8.0 | Webbklient: Microsoft Edge 96.x

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Uppgradera från 2.5 till 3.x

Post by sgagner » Wed May 03, 2017 12:58 pm

Hej igen,

Enklaste sättet att uppgradera/migrera Joomla från 2.5 till 3.x är med ett tillägg såsom Migrate Me Plus från Barnaby Dixon, den fungerar mycket bra.
Mängden efterkontroll är mycket mindre med en komponent som denna och den kan även migrera ett flertal tillägg också.
Det kan i enstaka fall fungera med att skriva över filerna med FTP och sedan köra SQL-skripten manuellt men det är mycket svårare.

Om du behöver hjälp hands-on så kan du kontakta mig off-line.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.


Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”