Falang växlar inte språk

Diskutera tredjepartsutvecklade komponenter, moduler m.m. avsedda för Joomla! 3.x.
Locked
Jessnet
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 54
Joined: Mon May 14, 2007 12:06 pm

Falang växlar inte språk

Post by Jessnet » Sun Jan 12, 2014 7:29 pm

Letar och testar men kommer inte framåt så jag måste fråga.
Vill göra en sida tvåspråkig svenska - engelska och har installerat Falang för detta men när jag klickar på engelska flaggan för att växla språk så händer inget annat än att sidan hoppar till Hem-sidan på svenska.

Någon som jag tipsa vari felet ligger?

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Falang växlar inte språk

Post by sgagner » Mon Jan 13, 2014 10:23 am

Hej,

För att flerspråkighet skall fungera korrekt så är det en hel del steg som måste vara uppfyllda. Har du gjort alla dessa steg?

FaLang ger dig främst stöd till översättning av de delar av webbplatsen som skall översättas.

Nyckeln till att växlingen mellan språk skall fungera är att det finns en uppsättning menyobjekt till varje språk och att dessa är relaterade till varandra. Detta gör du i inställningarna till menyobjekten. Själv brukar jag också skapa helt egna menyer för varje språk och därmed också en modul som visar respektive meny. Detta är inte helt nödvändigt men förenklar arbetet en del genom att hålla isär navigeringen.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

Jessnet
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 54
Joined: Mon May 14, 2007 12:06 pm

Re: Falang växlar inte språk

Post by Jessnet » Mon Jan 13, 2014 10:52 am

Hej Stefan,
Jag tror mig ha gått igenom och uppfyllt alla steg men med facit i hand så är det något jag missat men kan inte hitta vad.

Menyobjekten är inställda på Språk - Alla.

Mycket tacksam för vägledning!

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Falang växlar inte språk

Post by sgagner » Mon Jan 13, 2014 11:51 am

Menyobjekten skall vara inställda på respektive språk annars kan joomla inte växla mellan dem.
Man kan säga att språket "alla" också är ett språk men som visas för alla språkgrupper. De som taggats med ett särskilt språk visas endast för dem som valt det aktuella språket.

Låter det svårt? ja, det är lite krångligt att förstå först men det är faktiskt logiskt.

Om du behöver hjälp hands-on får du höra av dig direkt till mig.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

Jessnet
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 54
Joined: Mon May 14, 2007 12:06 pm

Re: Falang växlar inte språk

Post by Jessnet » Mon Jan 13, 2014 2:26 pm

Har nu ändrat alla aktiverade menyobjekt till Swedish utom Hem då jag fick detta meddelande:
Varning
Fel vid Spara med följande fel: Språkparametern för den här menyposten måste vara inställd på 'Alla'. Minst en Standard menypost måste ha språket satt till Alla, även om webbplatsen är flerspråkig.

Ingen skillnad i resultatet.


Locked

Return to “Komponenter, moduler och plugin”