modifiera mod_article_news

Diskutera tredjepartsutvecklade komponenter, moduler m.m. avsedda för Joomla! 3.x.
Locked
alekks
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 28
Joined: Wed Jan 23, 2008 8:05 pm

modifiera mod_article_news

Post by alekks » Thu Nov 06, 2014 11:37 pm

Hej,

jag sitter och försöker att komma in i hur modulutvecklandet fungerar med joomla. Jag har förstått grunden hur t.ex. en modul är uppbyggd och nu vill jag börja lära mig förstår hur lite större moduler fungerar och hur man framför allt kan modifiera dem då det ofta känns som att de flesta modulerna - både de som är "original" samt tredjepartsutvecklade - spottar ut den data man vill ha till 90 - 95%. Det är alltid en kompromiss känns det som när man använder en modul rakt av.

Jag har bra koll på hur layout overrides fungerar - det är alltså inte det jag är ute efter här utan snarare hur man kan lägga till inställningar backend och få modulen att göra som man vill.

Så jag tänkte att jag skulle använda mod_article_news (minns inte vad den heter på svenska men på engelska heter den Article - Newsflash) och modifiera den till att man kan filtrera de artiklar man vill visa baserat på om de är utvalda/featured eller inte. D.v.s. man väljer som standard en kategori och antal - men jag vill utöka och kunna välja att t.ex. endast visa de utvalda artiklarna i den kategori man valt.

Efter två dagars googlande och försök att förstå sig på joomla api dokumentationen så känner jag nästan att jag givit upp. Att få in inställningarna i admin/back end är inga problem - men att hitta dokumentation om hur man behandlar/hämtar dessa parametrar osv... det verkar nästan som att det endast är få utvalda som får veta. :)

Ni som orkat läsa hit: tack! Det är inte långt kvar, men var kan jag hitta dokumentation som är förståelig kring detta? På vissa ställen har jag bara blivit hänvisad till Joomlas API-dokumentation men det säger mig INGENTING då jag är en front end utvecklare som börjat intresserat sig för maskineriet...

Extremt stort tack för hjälpen i förhand.

Ha det gott.

Edit: Och ja, självklart, jag har kollat på andra moduler osv, men det är så extremt mycket annat som gör att jag inte riktigt hänger med på vad som är vad - vilken kod som är nödvändig och inte o.s.v.

Edit 2:
250 views och inte ens en länk till någon tutorial eller liknande som är av bättre kvalitet? :)
VIll inte riktigt tro på att joomla-communityn skulle vara så fattigt på detta - men iom att mina eminenta googlingsskills inte fungerat heller så kanske det helt enkelt är så att det inte finns någon riktigt bra dokumentation kring detta...?

Locked

Return to “Komponenter, moduler och plugin”