Nyhetsforum med artikelflöde

Diskutera tredjepartsutvecklade komponenter, moduler m.m. avsedda för Joomla! 3.x.
Locked
Gomer Swahn
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 2
Joined: Fri Jan 16, 2015 8:05 am

Nyhetsforum med artikelflöde

Post by Gomer Swahn » Thu Mar 12, 2015 8:46 am

Hej

Vi bygger en ny nyhetsportal för husbilsfolk.
Vi har f.n. ett forum med drygt 6.000 medlemmar (V-bulletin) och vill gå ett steg längre.

Den nya sidan har som bas ett flöde med artiklar, minst 5-6 nya i veckan oftast fler.
Vi kör K2 och har testat att bygga artikelfunktionen med JCE Editor.
Upplever JCE som opålitligt och omständigt verktyg för att få in en artikel med text och bild.

Någon som har några tips på ett bra, snabbt och enkelt verktyg för att bygga artiklar.
Tanken är att våra reportrar skall klara att lägga upp en artikel själva med tiden, något vi kan glömma med JCE

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Nyhetsforum med artikelflöde

Post by sgagner » Thu Mar 12, 2015 12:29 pm

Hej,

JCE är idag den mest avancerade och mest konfigurerbara editorn som finns till Joomla.
Du kan självklart prova CK editor eller FCK, men jag tror att de inte är bättre än JCE.
Det kan löna sig att sätta sig in i hur mycket man kan konfigurera i JCE. Man kan skapa olika profiler med olika behörighet och ett minimalt antal funktioner. Om man använder Image manager Extended kan man lägga upp behörigheterna så att en användare får ett eget bildbibliotek utan att kunna se andras mappar.

Lägg alltså mer tid på att djuploda möjligheterna i JCE och dess tillägg.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

Gomer Swahn
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 2
Joined: Fri Jan 16, 2015 8:05 am

Re: Nyhetsforum med artikelflöde

Post by Gomer Swahn » Thu Mar 12, 2015 12:51 pm

Hej och tack för ett snabbt och uttömmande svar.
Problemen vi haft med JCE har i första hand rört sig om att jobba i tabeller.
Vi skapade en artikelsida i tvåspalt, text till vänster och bilder till höger.

Allt fungerade någorlunda normalt så länge vi inte gick in och skapade bildspel av de artikelbilder vi hade.
Då började JCE med ett antal hyss. Bl.a. försvann radmatning mellan bilder. och det gick inte att åtgärda utan att gå in i HTML-läge.
JCE är säkert kanon för vana Joomlaanvändare och folk som skriver kod.
Men att mina reportrar skall klara att lägga in en artikel tror jag inte riktigt på.

Vi kör även en funktion för att presentera ställplatser runt om i Sverige.
Där fungerade i inte JCE över huvud taget så vill man lägga in ställplatser får man växla till Tiny.

Som du säkert förstår på det jag skriver är inte jag ansvarig för bygget i Joomla utan huvudansvarig och äger projektet.
Jag var mest ute och nosade om det fanns något verktyg som var enklare än JCE men som ändå klarar av en enklare bildhantering. T.ex. förstora en bild när man klickar på den osv.

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Nyhetsforum med artikelflöde

Post by sgagner » Thu Mar 12, 2015 2:35 pm

Hej igen,

Jag tror att allt det ni vill göra också går att göra i JCE. Det vanligaste problemet när man jobbar i en WYSIWYG editor för HTML är att man inte markerar korrekt det man önskar ändra.
Pop-up fönster stöds men är kanske inte helt intuitivt att hantera om man inte fått rätt instruktioner.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30769
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Nyhetsforum med artikelflöde

Post by Per Yngve Berg » Thu Mar 12, 2015 6:16 pm

Använder du en mall som är baserat på Bootstrap, t.ex. Protostar. Då kan du använda klasserna i Bootstrap för att göra tabeller och knappar.

http://getbootstrap.com/2.3.2/base-css.html


Locked

Return to “Komponenter, moduler och plugin”