Ändra färg på meny bakgrunden?

Diskutera både frågor och goda idéer/förslag avseende mallar och design för Joomla! 3.x.
Locked
Elinnordfjell
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 1
Joined: Mon Apr 29, 2013 10:14 am

Ändra färg på meny bakgrunden?

Post by Elinnordfjell » Mon Apr 29, 2013 10:27 am

Hejsan, håller på att bygga en hemsida för första gången. Och använder då Joomla.
Det jag undrar är vart jag ska ändra bakgrunden på menyerna, vill att hela menyraden ska vara blå och att när man drar musen över ska den bli lite ljusare. Den är vit nu, och när man drar musen över menyerna blir den grå. Använder protostar mallen. Förstår att man ska in i css stilmallen, men i vilken och vart i mallen hittar jag det? Är bekant med HTML, och nybörjare på css. Ursäkta om jag förklarar dåligt, men hoppas ni förstår vad jag menar.

Länkar till våran sida så ni ser vad jag menar: http://forzafotboll.se/

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: Ändra färg på meny bakgrunden?

Post by Zello » Mon Apr 29, 2013 11:20 am

Hej och välkommen!

Använd Webbläsaren FF och dess utvecklingshjälpmedel så hittar du ganska lätt rätt i CSS-filerna.

Vill du ha kraftigare redskap installerar du dessa pluggin
- Firebug
- Webdeveloper tools

Kom i håg högerknappen på musen. Där burkar det finnas mycket bra att ha . . . Kör du Mac vet jag inte hur man gör. Har Mac fått nån högerknapp än? :) Eller är det "kringel-klick" som gäller kanske.
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Ändra färg på meny bakgrunden?

Post by sgagner » Tue Oct 22, 2013 10:21 am

@Olle
Man kan ställ in Macens mus att använda högerklick så man får liknande meny som i Windows. Detta fungerar även på Macbooks pekplatta. För den som är ny på Mac och har en Magic Mouse som inte har några synliga knappar, så klickar man bara längst fram till höger på musen så fungerar det.

När det gäller CSS-filerna så kan jag bara hålla med Olle om att använda Firefox och tillägget Firebug till den. Med den så kan man leta sig fram på sidan till vilka parametrar som påverkar vad. man kan dessutom göra enkla förändringar i CSS-koden så att man sedan ser hur det blir.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.


Locked

Return to “Mallar (templates) och design”