Assigned menu items to template

Diskutera både frågor och goda idéer/förslag avseende mallar och design för Joomla! 3.x.
Locked
anth
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 262
Joined: Sun Jan 04, 2009 9:52 pm

Assigned menu items to template

Post by anth » Thu May 23, 2013 5:55 am

Jag har ett litet problem som berör templates, modules och menus (valde att posta i template-forumet).

Jag har börjat leka lite med j3.1 för första gången.
Eftersom det fortfarande är på lekstadiet skulle jag kunna installera om på 5 minuter, men då har jag inte lärt mig vad jag gjort fel.

Jag har testat lite olika mallar.
En av de mallar som jag testade hade inte de vanliga modulpositionsnamnen.
Så jag gick in i module manager och ändrade bl.a. position för Main Menu.
Tyvärr ändrade jag tydligen inte "globalt", utan bara "lokalt" (i brist på bättre ord).

Resultatet blev:
- Går man in i template manager så har den mall jag lekt med fått: "Assigned to 5 menu items".
- Växlar jag mellan olika artiklar växlar även mall, beroende på om jag varit inne och lekt med positionnamnet eller ej.

Frågor:
- Jag ser i template manager att jag ändrat på 5 ställen.
-- Finns det något sätt att se vilka 5 dessa är?
-- Finns det något sätt att "nollställa" dessa 5 val på en gång (så jag slipper ändra tillbaka 1 och 1)?
- Hur ska jag göra för att ändra en modulposition så jag slipper ändra individuellt för varje menu item?
/anth

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Assigned menu items to template

Post by sgagner » Tue Oct 22, 2013 4:25 pm

Hej,

Jag tror du har missförstått något med dels tilldelning av sidmallens stilar till olika menyobjekt och dels modulpositioners funktion.
Du har uppenbarligen tilldelat sidmallen till 5 olika menyobjekt som gör att när du går till dessa menyobjekt så växlas sidmallen till den aktuellt inställda. För att nollställa detta går du in i sidmallens inställningar och tar bort alla ikryssade kryssrutor för de olika menyobjekten.

Om det däremot är så att du vill kunna visa en annan sidmall på de valda menyobjketen och även menymodulen som då ligger i en annan position än i standardmallen, så får du göra en kopia av menymodulen och ge den ett namn som du lätt känner igen. Se till att modulen placeras i den modulposition som passar mallen.
Om samma modulposition även finns i standardmallen men på en annan plats så måste du också välja att visa modulen på menyobjekt som du valt till mallen och det omvända på den vanliga menymodulen.
Jag vet att detta låter krångligt men det är flera inställningar som måste stämma om modulpositionerna har samma namn men placerade olika i olika sidmallar. Om menyns modulposition bara finns i den ena mallen så räcker det att välja rätt modulposition.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.


Locked

Return to “Mallar (templates) och design”