Websida med byte mellan två språk.

Diskutera både frågor och goda idéer/förslag avseende mallar och design för Joomla! 3.x.
Locked
hanskim
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 49
Joined: Sat Oct 05, 2013 2:27 pm

Websida med byte mellan två språk.

Post by hanskim » Mon Oct 06, 2014 10:32 am

Jag försöker att göra en webbsida där man byter språk mellan svenska och engelska. jag får inte till det hur gör man det? Jag får inte all menyer att visas.

chrpust
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 8
Joined: Fri Oct 03, 2014 11:15 am
Contact:

Re: Websida med byte mellan två språk.

Post by chrpust » Mon Oct 06, 2014 1:25 pm

Hvilken version bruger du hanskim?

hanskim
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 49
Joined: Sat Oct 05, 2013 2:27 pm

Re: Websida med byte mellan två språk.

Post by hanskim » Mon Oct 06, 2014 9:03 pm

Jag har version 3.1.5

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Websida med byte mellan två språk.

Post by sgagner » Wed Oct 08, 2014 8:18 pm

Hej,

För att skapa en flerspråkig webbplats är det en rad steg som du måste eller i vissa fall "bör" genomföra. Det finns vissa steg som är rekommendationer och andra som är obligatoriska.
Det finns ett antal beskrivningar på webben om hur man gör, men jag skall försöka ta det i korthet här:

1: När du installerade Joomla! för första gången så är den gjord för ett enda språk, för att komplicera det hela så kallas detta språk för "alla", dvs du taggar allt innehåll till alla språk.
Standard för innehållsspråk är dumt nog engelska, men så är det. Gå till Backend och till menyn "Tillägg/Språk" och välj fliken "Innehåll". Skapa här ett nytt Innehållsspråk för Svenska.

2: Gå till "Tillägg/Pluginer" och aktivera pluginen för språkfilter.

3: Nu till Innehåll. Jag rekommenderar att skapa 2 nya baskategorier, en för varje språk. Se i synnerhet till att välja innehållsspråk till varje kategori. Jag fördjupar mig inte i varför men det finns en rad olika skäl. Om du redan har en del kategorier så kan du nu flytta dem över till den svenska baskategorin. Se även här till att välja språk i varje kategori. Flytta också över alla nuvarande svenska artiklar till respektive kategori och välj innehållsspråk till var och en av dem. Om du inte redan har artiklar till ditt andra språk, så kan du kopiera alla kategorier och artiklar till ditt andra språk.
TIPS! Använd Batch-vertyget i artikel/kategori-listan och lär dig använda det.

4: Skapa nya menyer till vart och ett av dina språk. Flytta och kopiera alla dina menyobjekt du redan har och välj språk till vart och ett av dem. Även här kan man använda Batch-verktyget.
Om du bara har en meny som tex heter "Main-menu" så kan du kalla din nya svenska meny "Huvudmeny" för att skilja på dem bättre.

5: Skapa en ny meny som du kan kalla "Dold" och kopiera ditt standard menyobjekt till den och se till att detta objekt har språket "Alla". Kopiera nu detta menyobjekt till var och en av dina språkmenyer och välj olika språk till dem. Se till att välja dessa nya objekt som standard och du kan se hur det dyker upp en flagga som markör för dessa objekt.

6: Skapa en ny modul för varje språk och koppla respektive huvud meny till var och en av dem. Välj språk för modulerna och publicera dem i samma position.

7: Om du inte redan gjort det, skapa en modul med en språkväxlare. Om du vill göra det enkelt för dig så kan du välja språket "Alla" till denna modul, men du kan också en för varje språk om du vill.

8: Gå in på en av menyerna och i menyobjekten. Gå till inställningsfliken "Menypostkopplingar" och välj vilket eller vilka menyobjekt på de övriga språken som skall motsvara det aktuella objektet.

Detta är grunden till en flerspråkig webbplats och som gör det möjligt att växla mellan språk. Gå till min egen sida och se hur det kan fungera
Det kan verka väldigt omständigt men mycket logiskt.

Se även till att uppdatera din Joomla till den senaste versionen 3.3.6 i skrivande stund.

Lycka till.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

hanskim
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 49
Joined: Sat Oct 05, 2013 2:27 pm

Re: Websida med byte mellan två språk.

Post by hanskim » Thu Oct 09, 2014 1:13 pm

Hej och tack för en utmärkt beskrivning.

hanskim
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 49
Joined: Sat Oct 05, 2013 2:27 pm

Re: Websida med byte mellan två språk.

Post by hanskim » Sat Oct 11, 2014 11:44 am

Nu har jag fått ett problem som jag inte vet hur det uppstod. Jag får detta meddelande.
"Den här webbsidan innehåller en omdirigeringsslinga" Felkod: ERR_TOO_MANY_REDIRECTS
Hur fixar jag detta?

Valde fel språk i en modul
Last edited by hanskim on Tue Oct 14, 2014 11:06 am, edited 1 time in total.

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Websida med byte mellan två språk.

Post by sgagner » Sat Oct 11, 2014 12:14 pm

Felmeddelandet indikerar att du gjort någon form av omdirigering till en sida som omdirigerar igen tillbaka till den första.

Kontakta mig privat om du behöver hjälp hands-on
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

hanskim
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 49
Joined: Sat Oct 05, 2013 2:27 pm

Re: Websida med byte mellan två språk.

Post by hanskim » Tue Oct 14, 2014 11:27 am

Hej, jag har inte fått detta att lira riktigt, Punkt 6 i din hjälptext, vilken typ av modul skall jag välja.
Punkt 8: Fliken menypostkopplingar ser jag inte.
Punkt 5,: Flaggan kommer bara upp på ett språk /svenska), inte på engelska.

hanskim
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 49
Joined: Sat Oct 05, 2013 2:27 pm

Re: Websida med byte mellan två språk.

Post by hanskim » Wed Oct 15, 2014 3:25 pm

Nu har jag fått ordning på allt. Tack ännu en gång för hjälpen.
Hans

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Websida med byte mellan två språk.

Post by sgagner » Wed Mar 23, 2016 1:05 pm

Hej,

Det finns ingen automatisk översättningsfunktion som fungerar bra. Det är manuellt arbete som gäller om man vill ha kvalitet.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.


Locked

Return to “Mallar (templates) och design”