Hjælp til novice

Her kan du søge hjælp til installation og opdatering, og stille spørgsmål om webhosts.

Moderators: b-ronnow, General Support Moderators

Forum rules
Locked
Miss Purple
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 7
Joined: Mon Sep 17, 2018 9:11 am

Hjælp til novice

Post by Miss Purple » Mon Sep 17, 2018 9:50 am

Kære nørder :)

Jeg har brug for lidt starthjælp og håber den kan indhentes hos jer. Mit websted er opbygget, men nu har jeg selv overtaget det og har spørgsmål til pt. to ting:

Jeg kører 7.0.28 har lavet en backup med Akeeba og systemet vil nu have mig til at opdatere til 3.8.12
MEN, da jeg første gang opdaterede forsvandt alt det min bygger har lavet, farvekoder etc.

Så spørgsmål 1 er: hvordan sikrer jeg, at min side kan samarbejde med opdateringen- hvad skal jeg konkret gøre efter opdateringen?

Spørgsmål 2 er:
Jeg har bl.a. en højre menu nedad (position7) jeg har fundet ud af at lave et nyt modul, MEN, jeg kan ikke hitte ud af at flytte rundt på rækkefølgen. Det nye modul har lagt sig næstøverst, og jeg har ingen anelse om, hvorfor eller, hvordan jeg kan flytte rundt på dem.
Jeg har set en video på [youtube], men det er ikke samme system som hos mig, og den viste model virker ikke her.

Jeg håber nogen har tid og lyst til at hjælpe den nye pige i klasse :)
På forhånd tak.

User avatar
ot2sen
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 10381
Joined: Thu Aug 18, 2005 9:58 am
Location: Hillerød - Denmark
Contact:

Re: Hjælp til novice

Post by ot2sen » Wed Sep 19, 2018 10:26 am

Mod note: Tråden flyttet fra FAQ --> til Joomla! 3 / Installation, opdatering, godt igang.
Ole Bang Ottosen
Dansk frivillig Joomla! support websted - joomla.dk
OpenTranslators Core Team opentranslators.org

User avatar
ot2sen
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 10381
Joined: Thu Aug 18, 2005 9:58 am
Location: Hillerød - Denmark
Contact:

Re: Hjælp til novice

Post by ot2sen » Wed Sep 19, 2018 10:35 am

Hej Miss Purple - og velkommen til :)

Jeg har flyttet tråden til Joomla 3 området. Du får lettere svar hvis spørgsmålet er i rette kategori.
For kommende spørgsmål vil det også være en fordel kun at stille ét spørgsmål pr. tråd. Det hjælper både dig med at få svar, og samtidig hjælper det andre med nemmere at finde svar efterfølgende.

1. Det lyder som om du har en side der bygger på en modificeret version af standardtemplaten Protostar.
Hvis der er rettet direkte i protostar CSS-filer ja så vil disse eventuelt blive overskrevet når du opdateret Joomla, da protostar er en del af pakken.
Det kan løses ved at have egen styling i en user.css, som ikke overskrives ved opdatering.
Se mere her: https://docs.joomla.org/J3.x:Adding_a_c ... _Protostar

2. Moduler kan i Joomla 3 omrokeres ved hjælp af træk-og-slip. Du skal bare lige trykke på pil-ikonerne oppe over venstre kolonne først. Når du har klikket på dem, så vil prikkerne ud for hvert modul til venstre være mørke i stedet for greyed out. Hvis du så fører musen henover prikkerne vil du se at der vises et ikon med 4 pile for musemarkøren. Dette betyder at du kan holde venstre musetast nede og trække modulet op/ned til den placering du ønsker
19-09-2018_modules_order_1.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Ole Bang Ottosen
Dansk frivillig Joomla! support websted - joomla.dk
OpenTranslators Core Team opentranslators.org

Miss Purple
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 7
Joined: Mon Sep 17, 2018 9:11 am

Re: Hjælp til novice

Post by Miss Purple » Fri Sep 21, 2018 1:37 pm

ot2sen wrote:
Wed Sep 19, 2018 10:35 am
Hej Miss Purple - og velkommen til :)

Jeg har flyttet tråden til Joomla 3 området. Du får lettere svar hvis spørgsmålet er i rette kategori.
For kommende spørgsmål vil det også være en fordel kun at stille ét spørgsmål pr. tråd. Det hjælper både dig med at få svar, og samtidig hjælper det andre med nemmere at finde svar efterfølgende.

1. Det lyder som om du har en side der bygger på en modificeret version af standardtemplaten Protostar.
Hvis der er rettet direkte i protostar CSS-filer ja så vil disse eventuelt blive overskrevet når du opdateret Joomla, da protostar er en del af pakken.
Det kan løses ved at have egen styling i en user.css, som ikke overskrives ved opdatering.
Se mere her: https://docs.joomla.org/J3.x:Adding_a_c ... _Protostar

2. Moduler kan i Joomla 3 omrokeres ved hjælp af træk-og-slip. Du skal bare lige trykke på pil-ikonerne oppe over venstre kolonne først. Når du har klikket på dem, så vil prikkerne ud for hvert modul til venstre være mørke i stedet for greyed out. Hvis du så fører musen henover prikkerne vil du se at der vises et ikon med 4 pile for musemarkøren. Dette betyder at du kan holde venstre musetast nede og trække modulet op/ned til den placering du ønsker
19-09-2018_modules_order_1.png
Hej og tusind tak - det er da en grov novice start, end ikke at vælge rette tråd :D

Omkring flytningen - NU lykkedes det - jeg havde ikke trykket hårdt nok på pilen inden :-[

Jeg aner ikke, hvad sitet er lavet i, og derfor tør jeg heller ikke pille i noget vitalt. Jeg fulgte dit link, men der skal jeg indsætte noget - og det noget, har jeg ingen anelse om, hvad er :'(

Jeg har vedhæftet screenshot af mulighederne.Image
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Locked

Return to “Installation, backup, opdatering og flytning - Godt igang”