geen thumbnails

Hier kun je vragen stellen over de nieuwste Joomla 3.x ontwikkelingen en ondervonden problemen melden.

Moderator: pe7er

Forum rules
Forum Regels
Post Reply
peterpontiac
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

geen thumbnails

Post by peterpontiac » Mon Oct 22, 2018 8:00 pm

Goedenavond allemaal,

Ik heb het volgende probleem.

Ik heb diverse gallery's geprobeerd maar niet 1 is in staat om thumbnails te creeren. Ik zie alleen maar de foto's in hun originele formaat.

Widgetkit heeft dit probleem, diverse portfolio componenten etc..

Daarom denk ik dat het probleem bij mijn Joomla zit, wellicht in combinatie met plugins en modules..

Iemand enig idee om mij op weg te helpen.

dehaasreclame.nl. Check de link in het menu naar portfolio en op de homepage de textielbedrukking.

Groet, Peter

waarnemer
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Re: geen thumbnails

Post by waarnemer » Tue Oct 23, 2018 9:12 am

Er zijn wel wat extensies die thumbnails zouden kunnen maken, maar veelal commerciele en vereisen dat op de server iets als "imagick" is geinstalleerd. Iets dat je zou kunnen nagaan in je site info. Ik vind zelf als nadeel van dat soort extensies dat het wel thumbnails maakt, maar nooit opruimt als je het origineel verwijdert.

Een echte thumbnail is een extra afbeeldingsbestand in een kleine (evt bijgesneden) variant van het origineel. Dus in plaats van 1 plaatje, heb je er ineens 2. Een grote en een kleine.

Bij hééeééel veel foto's op 1 pagina, zoals bij, google foto's, Picasa, Flickr, kan dat voor langere laadtijden zorgen. Dat soort pagina's hebben baat bij echte thumbs. Dan laden de fotooverzichten sneller. Maar ieder ander formaat (origineel bijvoorbeeld) moet óók nog gedownload worden als de bezoeker die wilt bekijken.
Het omzetten van origineel naar thumb kost ook nog processor rekenkracht. Je host zou dat kunnen beperken.

Daartegenover staat dat je afbeeldingen ook zou kunnen schalen met css (style sheet). Dan hou je 1 afbeelding die je van afmeting verandert met je style regels.
Plaatje wordt slechts 1 keer gedownload door de bezoekende browser. Elke nieuwe weergave groot of klein staat in de cache van de bezoekers browser.

Voordat je een image upload naar joomla images map moet jet het dan wel optimaliseren voor je grootste weergave. Niet direct van je Canon of Nikon die enorme 10 megapixel uploaden dus. Als je grootste weergave bijvoorbeeld 800x600 pixels is, dan optimaliseer je je plaatje daarvoor.. Elke andere, kleinere weergave regel je met je styling in je site.

Post Reply

Return to “Joomla! 3.x”