a8emambo

Moderator: pe7er

Forum rules
Forum Regels
Locked
waitsee
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

a8emambo

Post by waitsee » Wed Aug 24, 2005 6:11 am

Op het "oude" forum "mamboopensource.nl" stelde ik een vraag over a8emambo. Daar schreef ik, dat ik een e-mail naar func.nl de ontwikkelaar van de fork had gestuurd. Deze is inmiddels beantwoord. Hier is die mail:
===========================
Hoi Han,

> Hoi Zoran (tenminste ik neem aan dat jij deze vraag gaat beantwoorde),

Ik ga het proberen!

> Hier http://mamboforge.net/forum/forum.php?forum_id=6598 zag ik de
> aankondiging van de "mambo fork", die jullie hebben gemaakt. Het
> verwijderen van tables en javascript spreekt mij wel aan. Alleen weet ik
> niet precies wat ik moet doen? Gewoon de bestanden op de server zetten?
> En als dat zo is, werken dan de bestaande templates?

Zie b.v.:
http://mamboforge.net/forum/forum.php?t ... um_id=6282

Je hoeft niets speciaals te doen. Gewoon installeren, net als standaard
Mambo.

> Ik heb deze vraag op http://www.mamboopensource.nl/ gezet. Wellicht is
> het nuttig om de vraag daar te beantwoorden.

Goed idee, maar doe ff een link naar de post.

Groet, Zoran
===========================================
Nu heb ik Zoran ook gevraagd om op het forum een voorbeeld te geven hoe het solar_flare_ii te veranderen in een template zonder tables (alhoewel er al niet veel meer in staan).
Hopelijk doet hij het! Lijkt me dat daarna deze fork veel meer gebruikt gaan worden (in iedere geval in Nederland ;)
Visit http://www.hanwijman.nl video+ pictures of Twente

webguy
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Re: a8emambo

Post by webguy » Wed Aug 24, 2005 6:48 am

Dat zou mooi zijn!
Alleen... veel funktionaliteit van een Mambo gebaseerde website komt ook van aanvullende modules en componenten. Als je echt een tabelloos CMS wil, dan zullen de modules, componenten en mambots dus ook helemaal tabelloos moeten zijn. Op dat gebied hebben we volgens mij nog een lange weg te gaan...

Ik denk eerlijk gezegd dat het nogal lang zal duren voordat deze versie gebruikt gaat worden.

Als de opvolger van 4.5.2 uitkomt zal func.nl dez opnieuw helemaal tabelloos moeten maken. Tenzij func.nl zelf nieuwe releases gaat uitgeven.
Dan is de vraag of zij net zo'n sterk bezet development team hebben en of die releases compatible zijn met de huidige en toekomstige Mambo...
René Kreijveld
http://www.renekreijveld.nl | Joomla! professional

waitsee
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by waitsee » Wed Aug 24, 2005 7:19 am

webguy wrote: Dat zou mooi zijn!
Alleen... veel funktionaliteit van een Mambo gebaseerde website komt ook van aanvullende modules en componenten. Als je echt een tabelloos CMS wil, dan zullen de modules, componenten en mambots dus ook helemaal tabelloos moeten zijn. Op dat gebied hebben we volgens mij nog een lange weg te gaan...
Dat lijkt mij ook.
webguy wrote: Ik denk eerlijk gezegd dat het nogal lang zal duren voordat deze versie gebruikt gaat worden.

Als de opvolger van 4.5.2 uitkomt zal func.nl dez opnieuw helemaal tabelloos moeten maken. Tenzij func.nl zelf nieuwe releases gaat uitgeven.
Dan is de vraag of zij net zo'n sterk bezet development team hebben en of die releases compatible zijn met de huidige en toekomstige Mambo...
Dus jij denkt/weet, dat de opvolger van 4.5.2. nog steeds veel tabellen bevat? Jammerl in de CSS-hoek wordt gepropageerd, dat je de table-tag zo weinig mogelijk moet gebruiken. Peter Kassenaar toont in zijn uitstekende boek "Modern Redesign met XHTML, CSS en XM" heel duidelijk, aan de hand van de ombouw van zijn eigen site, wat de voordelen zijn. In hoofdstuk 9 is dit aangegeven en het levert een besparing aan bandbreedte op van 30%!

webguy
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by webguy » Wed Aug 24, 2005 7:41 am

Ik ben het helemaal met je eens dat het beter is om naar tabelloos te gaan.
Omdat ik lid ben van het vertaalteam heb ik al gewerkt met versie 4.5.3. En die bevat nog heel veel tabellen.
Overigens zijn er wel degelijk plannen om naar tabelloos te gaan. In toekomstige versies gaat gewerkt worden met de patTemplating engine.
Daarmee komt een tabelloze verzie een stap dichterbij.
René Kreijveld

zorankovacevic
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by zorankovacevic » Wed Aug 24, 2005 8:08 am

webguy wrote: Dat zou mooi zijn!
Dat klopt, en wil je dus een a8e website o.b.v. Mambo, dan zul je je componenten goed moeten selecteren *of* a8e patches maken voor die componenten. Wij doen dit voor de door ons veel gebruikte componenten. Overigens hebben we enkele andere component projecten welke a8e zijn of worden (subscriptions, firstchild, calendar, stylechanger).
webguy wrote: Ik denk eerlijk gezegd dat het nogal lang zal duren voordat deze versie gebruikt gaat worden.

Onze klanten verlangen een a8e CMS. Aangezien wij o.a. Mambo adviseren, zullen wij Accessible Mambo onderhouden en upgraden tegelijk met Mambo upgrades. Onze insteek is overigens niet om heel Mambo tabelloos e.d. te maken, alleen de onderdelen die we gebruiken / tegenkomen. Mocht je zelf iets tegenkomen wat nog niet aangepast is, is een patch welkom!

Overigens is het tabelloos maken geen rocket science. Met een goede diff tool kom je een heel eind ;)

Last but not least: wij onderhouden liever geen fork ... wat ons betreft worden onze patches deel van de standaard Mambo distro ...

zorankovacevic
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by zorankovacevic » Wed Aug 24, 2005 8:12 am

waitsee wrote: Nu heb ik Zoran ook gevraagd om op het forum een voorbeeld te geven hoe het solar_flare_ii te veranderen in een template zonder tables (alhoewel er al niet veel meer in staan).
Haha, ik ben geen template bouwer hoor ;)

Waar het op neer komt is dat je een xhtml/css gebaseerd template maakt. IMO is het handiger om van scratch te beginnen (of een xhtml/css based template download ergens) dan solar flare aan te passen. Vervolgens in a8emambo hangen en je hebt een accessible website, *mits* je geen externe componenten gebruikt. Als je die wel gebruikt, dan zullen ze of a8e moeten zijn, of je zult ze moeten patchen, of je maakt zelf een new & improved component :)

webguy
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by webguy » Wed Aug 24, 2005 8:14 am

Klinkt goed Zoran! Zeker interessant om jullie ontwikkelingen te volgen!
René Kreijveld

waitsee
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by waitsee » Wed Aug 24, 2005 8:25 am

webguy wrote: Klinkt goed Zoran! Zeker interessant om jullie ontwikkelingen te volgen!
Ik zal dat ook zeker doen enneeeeeeee........ Zoran ik zal je advies opvolgen. Alhoewel ik ook zeker geen templatebouwer ben. Maar ik kon het toch proberen?

renem
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Post by renem » Wed Aug 24, 2005 8:46 am

We moeten ook niet direct tabellen afspiegelen als not done. (dat moet je dan ook doortrekken naar de editor die je gebruikt)

Tabellen zijn bedoeld om tabular data weet te geven, mijn ervaring is wel dat je veel minder hacks nodig hebt tov CSS. Ik wil alles nl IE, FF en Opera proof hebben, althans het moet goed werkblaar blijven.
"Het mooie aan standaards is dat er zoveel zijn om tussen te kiezen.." 
Layoutproblemen Zie>> http://forum.joomla.org/index.php/topic,17708.0.html

zorankovacevic
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by zorankovacevic » Wed Aug 24, 2005 8:51 am

renem wrote: We moeten ook niet direct tabellen afspiegelen als not done. (dat moet je dan ook doortrekken naar de editor die je gebruikt)

Tabellen zijn bedoeld om tabular data weet te geven, mijn ervaring is wel dat je veel minder hacks nodig hebt tov CSS. Ik wil alles nl IE, FF en Opera proof hebben, althans het moet goed werkblaar blijven.
Voor tabular data zijn tabellen inderdaad een must (daar zijn ze dan ook voor bedoeld ;)). Vergeet dan niet table headers te gebruiken.

Tables gebruiken voor opmaak is not done vanuit toegankelijkheids oogpunt.
Denk hierbij niet alleen aan gebruikers die surfen met een handicap (visueel, motorisch), maar ook aan de 'professionele gebruiker' met zielige browser (lees: pda/smartphone). div/css is the way to go.

zorankovacevic
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by zorankovacevic » Wed Aug 24, 2005 8:56 am

waitsee wrote: Ik zal dat ook zeker doen enneeeeeeee........ Zoran ik zal je advies opvolgen. Alhoewel ik ook zeker geen templatebouwer ben. Maar ik kon het toch proberen?
Zeker proberen :)

Locked

Return to “Algemene vragen”