Wat mag wel en wat mag niet?

Moderator: pe7er

Forum rules
Forum Regels
Locked
Toontje
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Wat mag wel en wat mag niet?

Post by Toontje » Fri Sep 02, 2005 8:29 am

Naar aanleiding van de discussie over het aanpassen van de footer van SimpleBoard besef ik mijzelf dat ik niet precies weet wat je nu wel en wat je nu niet mag aanpassen.

Persoonlijk vind ik dat je de footer van een component of template zou moeten mogen aanpassen binnen bepaalde grenzen:
- het verwijderen van de footer mag (mijn idee)
- het veranderen in je eigen naam, waardoor je eigendom/credits claimt mag niet

Wat zijn hiervoor geldende regels? En wat zijn jullie ideeen hierover?
Antoon.

webguy
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Re: Wat mag wel en wat mag niet?

Post by webguy » Fri Sep 02, 2005 8:32 am

Dat is geheel afhankelijk van de licentie van de betreffende module/component.
Als de licentie GPL is, mag je dacht ik de code aanpassen, maar in de code zelf niet de originele auteur verwijderen.
René Kreijveld
http://www.renekreijveld.nl | Joomla! professional

Toontje
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Toontje » Fri Sep 02, 2005 8:50 am

Ik snap dat je in de PHP code niet alle verwijzingen naar de oorspronkelijke designer mag verwijderen.

Maar even als voorbeeld SimpleBoard:
- in plaatje 1 staat de footer
- in plaatje 2 is deze weg

Mag dit??
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Antoon.

webguy
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by webguy » Fri Sep 02, 2005 8:59 am

Toontje wrote: Ik snap dat je in de PHP code niet alle verwijzingen naar de oorspronkelijke designer mag verwijderen.

Maar even als voorbeeld SimpleBoard:
- in plaatje 1 staat de footer
- in plaatje 2 is deze weg

Mag dit??
Nogmaals, dat is afhankelijk van de licentie waaronder SimpleBoard is vrijgegeven. In de licentievoorwaarden staat wat mag en wat niet.
René Kreijveld

progster
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by progster » Fri Sep 02, 2005 9:54 am

Toontje wrote: Naar aanleiding van de discussie over het aanpassen van de footer van SimpleBoard besef ik mijzelf dat ik niet precies weet wat je nu wel en wat je nu niet mag aanpassen.

Persoonlijk vind ik dat je de footer van een component of template zou moeten mogen aanpassen binnen bepaalde grenzen:
- het verwijderen van de footer mag (mijn idee)
- het veranderen in je eigen naam, waardoor je eigendom/credits claimt mag niet

Wat zijn hiervoor geldende regels? En wat zijn jullie ideeen hierover?
de gpl licentie laat toe dat je de footer weg laat, of zelfs iets anders in de plaats zet. Beweren dat je het component zelf geschreven hebt mag echter niet.
Ik quote hier even Jan, admin en lead developer van simpleboard
Simpleboard is een gratis product, gedistribueerd onder GPL licentie. De GPL biedt vele mogelijkheden om de software te gebruiken maar niet om de software zodanig te herschrijven dat het derden kan voorkomen dat iemand anders dan de werkelijke auteur(s) de software heeft geschreven.

Daarnaast is dit op z'n minst onethisch te noemen. De TSMF en haar ontwikkelteam schrijft deze software en maakt deze gratis beschikbaar; zelfs voor commercieel gebruik. Om dan de credits voor al het harde werk te verwijderen en uzelf als maker van de software te duiden is niet alleen misleidend, maar ook een klap in het gezicht van de ontwikkelaars.

Toontje
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Toontje » Fri Sep 02, 2005 10:18 am

Simpleboard is een gratis product, gedistribueerd onder GPL licentie. De GPL biedt vele mogelijkheden om de software te gebruiken maar niet om de software zodanig te herschrijven dat het derden kan voorkomen dat iemand anders dan de werkelijke auteur(s) de software heeft geschreven.

Daarnaast is dit op z'n minst onethisch te noemen. De TSMF en haar ontwikkelteam schrijft deze software en maakt deze gratis beschikbaar; zelfs voor commercieel gebruik. Om dan de credits voor al het harde werk te verwijderen en uzelf als maker van de software te duiden is niet alleen misleidend, maar ook een klap in het gezicht van de ontwikkelaars.
Helemaal mee eens! Over het claimen van credits voor iets dat je niet hebt gedaan bestaat wat mij betreft geen ondeuidelijkheid.

Maar geldt het bovenstaande nu voor alle productendie uitgebracht worden onder de GPL licentie of kan iemand ook een gratis product beschikbaarstellen en verbieden om bijv. de link naar zijn/haar website te verwijderen?
Antoon.

webguy
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by webguy » Fri Sep 02, 2005 10:30 am

Toontje wrote: Maar geldt het bovenstaande nu voor alle productendie uitgebracht worden onder de GPL licentie of kan iemand ook een gratis product beschikbaarstellen en verbieden om bijv. de link naar zijn/haar website te verwijderen?
Ja, dat kan.
Je kan zelfs je eigen licentie schrijven en onder die licentie een product gratis weggeven.
René Kreijveld

Locked

Return to “Algemene vragen”