rederict via htaccess geeft problemen in administrator panel

Moderator: pe7er

Forum rules
Forum Regels
Locked
pge-tips
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 4
Joined: Sat Feb 19, 2011 9:53 pm

rederict via htaccess geeft problemen in administrator panel

Post by pge-tips » Fri Jun 22, 2018 10:17 pm

Hoi even wat achtergrond.
Ik beheer(de) de website van de ouderraad van een school hiervoor is er bij een NL hosting firma een all-in-one pakket met domain registratie. Mijn opvolgers zien Joomla niet zitten ( zijn nogal leken) en gaan voor We3bly (via een redirect), maar willen wel Acy-mailing (plugin) blijven gebruiken, alsook Limesurvey en nog wat subfolders (waarin dan weer een Joomla install staat. Dus ik heb de htaccess file aangepast als volgt:

Code: Select all

RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_URI} !^/administrator
RewriteCond %{REQUEST_URI} !^/(folder1|folder2|limesurvey).*$
RewriteRule (.*) http://ouderraad.we3bly.com/$1 [R=301,L]
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} !=on
RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]
ExpiresActive On
ExpiresDefault A0
Alles werkt zoals je kan verwachten, behalve in de backend van Joomla lijkt er iets mis met de PHP-scripts rendering. Bv TinyMC-Editor toont zich niet meer , en bepaalde submenus kunnen niet meer geactiveerd worden.
Ik vermoed dat er iets niet juist zit met de rechten van de folders. De Joomla versie van deze website is 1.6 !

Het rare is wel dat de administrator backend van de Joomla websites in de subfolder 1 en 2 wel naar behoren werken. deze zijn bijde Joomla 2.5

Als ik de redirects verwijder uit htaccess, dan werkt alles terug zoals voorheen.
Dus ik hoop dat er iemand met kennis van htaccess scripting me hint kan geven hoe ik dit probleem kan omzeilen

mgv Paul

waarnemer
Joomla! Hero
Joomla! Hero
Posts: 2954
Joined: Sun May 04, 2008 12:37 pm

Re: rederict via htaccess geeft problemen in administrator panel

Post by waarnemer » Sat Jun 23, 2018 2:41 pm

omdat de achterkant ook nog wel een en ander van de folder van joomla nodig heeft die wellicht niet in de redirect zijn meegenomen... altijd lastig.. dat gaat om problemen vragen.. nog los van de dynamische url opbouw die niet noodzakelijk overeenkomt met de folderstructuur...
Anyway als ze perse iets anders willen gebruiken zou ik ze fijn verwijzen naar de bijbehorende apps van We3bly... of mailchimp [spam]...
je zit op versie 1.6 (?!) en 2.5. Deze zijn al enige tijd end of life en dus de extensies die je gebruikt ook. Je zou al zomaar eens met 1.6 in de problemen kunnen komen omdat het niet met huidige PHP versies mee kan komen...

Mijn advies is je niet zo veel ervan aantrekken dat de Joomla! site niet meer gebruikt wordt, maar wel even bij je opvolgers aangeven dat ze met een nieuwe 3.8.x+ én de juiste extensies een VGA/GDPR veilige site kunnen maken... Dat mogen ze zich afvragen met het gebruik van [spam].. en zo het kan zullen ze toch moeten komen met een zeer duidelijk privacy policy, cookie policy en verwerkersovereenkomst.

En daarna zou ik me lekker concentreren op leukere dingen ;)

pge-tips
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 4
Joined: Sat Feb 19, 2011 9:53 pm

Re: rederict via htaccess geeft problemen in administrator panel

Post by pge-tips » Sun Jun 24, 2018 7:52 am

@waarnemer bedankt voor je mening .. .
ik laat het aan mijn opvolgers om hun weg te zoeken.
Een website vlot en zonder hickups overdragen waar men niet verder mee wil is niet echt mogelijk.

Ik laat het los.

hvdmeer
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 163
Joined: Mon May 13, 2013 1:34 pm
Location: Arnhem
Contact:

Re: rederict via htaccess geeft problemen in administrator panel

Post by hvdmeer » Tue Jun 26, 2018 9:25 am

Mijn bescheiden mening, maar het is toch gek dat ze een volledige Joomla installatie in leven willen houden voor alleen een mailinglijst terwijl ze zelf blijkbaar geen inzet gaan geven om Joomla te leren om er ook mee te kunnen werken. De websites zijn nu al redelijk als onveilig aan te merken vanwege de sterk verouderde versie, laat staan de gebruikte extensies.

Het mooiste zou zijn, een Joomla 3.8 versie op te zetten en deze te gaan gebruiken. Kan je je data hoogstwaarschijnlijk behouden en 3.8 is voor leken toch makkelijker in gebruik.
Moderator on joomlacommunity.nl
ex Joomla User Group Arnhem - Nijmegen Organizer
ex Team Leader of the Joomla Social Media Team - editor in the Joomla Magazine Team
Personal site: https://www.hierbenikthuis.nl

pge-tips
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 4
Joined: Sat Feb 19, 2011 9:53 pm

Re: rederict via htaccess geeft problemen in administrator panel

Post by pge-tips » Tue Jun 26, 2018 10:54 am

Dit is vrijwilligerswerk ... mensen zoeken naar de snelste oplossing voor hetgeen ze willen doen.
Als je weinig tot geen CMS kennis hebt zijn die Sitebuilder oplossingen zeer laagdrempelig .. geen gedoe met templates importeren....
Sommige van het team gebruikten ACI mailing andere hebben een voorkeur voor Mailchimp ...
Mijn doel was om het systeem zo over te dragen dat men kon kiezen wat men gebruikte .. tis aan het nieuw team om hun weg hierin te zoeken.

Wat betreft de technische kant van de zaak heb ik het eerder simpel opgelost .. in de exclusie lijst van de redirect heb ik gewoon alle Joomla folders er bij ingezet .. nu werkt ook die ACI-mailing component correct (zoals voorheen)

Code: Select all

RewriteCond %{REQUEST_URI} !^/(folder1|folder2|limesurvey|Modules|components|....).*$
zoals reeds gezegd Domain en verantwoordelijkheid over de backend zijn overgedragen ... ik laat het los

hvdmeer
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 163
Joined: Mon May 13, 2013 1:34 pm
Location: Arnhem
Contact:

Re: rederict via htaccess geeft problemen in administrator panel

Post by hvdmeer » Wed Jun 27, 2018 7:48 am

Ik beheer zelf ook de website van mijn Loopgroep, dus ik snap het allemaal wel. Maar wat ik begrijp zal de komende situatie waarbij een verouderde/onveilige Joomla website nog steeds in leven blijven en dus problemen kunnen veroorzaken.

Overigens, dit kan wel een AVG-gevalletje worden indien ooit de Joomla website gehackt wordt en er spam verstuurd wordt en de mailadressen van de lijsten gebruikt worden.

Als de nieuwe mensen geen verstand van Joomla hebben en ook niet willen krijgen zou ik zelf de weebler icm mailchimp aanraden. Al is Joomla natuurlijk beter. ;-)
Moderator on joomlacommunity.nl
ex Joomla User Group Arnhem - Nijmegen Organizer
ex Team Leader of the Joomla Social Media Team - editor in the Joomla Magazine Team
Personal site: https://www.hierbenikthuis.nl

pge-tips
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 4
Joined: Sat Feb 19, 2011 9:53 pm

Re: rederict via htaccess geeft problemen in administrator panel

Post by pge-tips » Wed Jun 27, 2018 4:40 pm

@hvdmeer... inderdaad daarom heb ik alle mail adressen en lijsten al verwijderd ...paswoorden zijn secure genoeg (een van de redenen dat de nieuwkomers het niet echt gemakkelijk vinden). Van zodra er spam mee verstuurd wordt doek ik die Joomla op. Ik heb in die 7 jaar dat hij draait nooit de controle kwijtgeraakt .. elk half jaar verander ik wel het pw van de superuser... ben benieuwd hoe lang ik hem draaiende kan houden.

waarnemer
Joomla! Hero
Joomla! Hero
Posts: 2954
Joined: Sun May 04, 2008 12:37 pm

Re: rederict via htaccess geeft problemen in administrator panel

Post by waarnemer » Thu Jun 28, 2018 9:24 am

@pge-tips,

Ik mag ook een en ander vrijwillig regelen tav sites, maar let op.. als het op de letter van de wet aankomt, maakt het niet veel uit of je een vrijwilliger bent of niet.
Een site die ik beheer heb ik samen met de vereniging dusdanig AVG dichtgetimmerd dat het overdraagbaar is aan eenieder... Het is wel keuzes maken. Maar volgens de AVG moet er een verantwoording zijn wie allemaal toegang hebben en waarom... Als de nieuwelingen met apps willen werken waarvan het beheer niet onder eigen controle is, dient er een verwerkersovereenkomst te zijn of in ieder geval gelijkwaardige end user license agreement van de app aanbieder.
Overigens geldt dit niet alleen voor ons webbeheerders van sites, maar is de AVG over de gehele organisatie van toepassing. Je kunt de gebruikers en lijsten wel wissen, maar als ze die nog steeds hebben als excel, print enz... dan geldt ook daar de AVG....


Locked

Return to “Algemene vragen”