Fungerar ej efter uppgradering till Joomla 4

Diskutera allmänna frågor rörande Joomla! 4.x
Post Reply
Poj
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 43
Joined: Sat Sep 13, 2008 4:05 pm

Fungerar ej efter uppgradering till Joomla 4

Post by Poj » Wed Jul 12, 2023 11:48 am

Hej.
Har en bowlingklubb sida där jag matar in resultat efter spelade matcher.
resultatet skickas till en sida som summerar och lagrar i en databas, sedan skickas man till en kontroll sida där jag kam se att allt är rätt innan jag matar in nästa match.
Länken fungerade i version 3 men inte i version 4.
"header("location: index.php?option=com_content&view=article&id=194&Itemid=157&match_id=".rawurlencode($_POST["matchid1"])); "
vad är fel?
PHP 7.

revida
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 11
Joined: Tue May 02, 2023 11:23 am

Re: Fungerar ej efter uppgradering till Joomla 4

Post by revida » Wed Jul 12, 2023 12:18 pm

Joomla 4 har flera modifieringar av dess arkitektur och funktioner som kan ställa till problem när de används för att omdirigera till sammanfattningssidor, till exempel genom att använda header som omdirigeringsfunktion. Ett möjligt problem kan uppstå angående omdirigering med hjälp av header istället för att länka igenom direkt.

Joomla 4 föreslår att man använder Joomla Router för att hantera URL:er och omdirigeringar, snarare än "header"-funktionen, när man bygger URL:er och omdirigerar till sidor. Som ett exempel på vad som ska ändras:

use Joomla\CMS\Factory;
use Joomla\CMS\Router\Route;

$app = Factory::getApplication();
$router = $app->getRouter();

$matchId = $_POST["matchid1"];
$url = Route::_('index.php?option=com_content&view=article&id=194&Itemid=157&match_id=' . rawurlencode($matchId));

$router->redirect($url);


Att använda Joomla Router säkerställer att URL:en som genereras följer Joomlas routingregler och genererar korrekt.

Se till att alla nödvändiga Joomla-klasser har importerats (använd JoomlaCMSFactory och JoomlaCMSRouterRoute), och placera koden i ett lämpligt sammanhang (till exempel inom en komponent, styrenhet eller modul).

Se till att de nödvändiga Joomla-namnområdena har lagts till och att din PHP-version (i det här fallet PHP 7) är kompatibel med Joomla 4.

Se till att koden uppfyller dina specifikationer och fungerar sömlöst inom Joomla 4. För att säkerställa att den här koden kan ge vad den lovar, testa den noggrant för att säkerställa dess prestanda i Joomla 4.

Poj
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 43
Joined: Sat Sep 13, 2008 4:05 pm

Re: Fungerar ej efter uppgradering till Joomla 4

Post by Poj » Wed Jul 12, 2023 5:08 pm

Jag vet inte hur jag gör, kan inte så mycket om Joomla.
Var hittar jag vilka Joomla-klasser som är installerade?

revida
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 11
Joined: Tue May 02, 2023 11:23 am

Re: Fungerar ej efter uppgradering till Joomla 4

Post by revida » Thu Jul 13, 2023 5:18 am

Poj wrote:
Wed Jul 12, 2023 5:08 pm
Jag vet inte hur jag gör, kan inte så mycket om Joomla.
Var hittar jag vilka Joomla-klasser som är installerade?
To determine what Joomla classes are included in your Joomla installation, consult either the API documentation or explore its source code.

Joomla API Documentation: For comprehensive documentation of all classes, methods and properties offered in Joomla's API documentation visit this link https://api.joomla.org/ and search by class name to locate what you need.

Joomla Source Code: Another effective approach for finding classes available in Joomla is examining its source code directly. To do this, visit GitHub at: https://github.com/joomla/joomla-cms and access their repository of Joomla source files where you can explore various directories and files to locate what classes may exist for the CMS you wish to access.

Both methods outlined above will give you access to information regarding all available Joomla classes, enabling you to search specific classes, review their documentation, and understand how they may be utilized within Joomla code. When making such comparisons be sure to refer back to your version of Joomla installation; in your case Joomla 4.

Poj
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 43
Joined: Sat Sep 13, 2008 4:05 pm

Re: Fungerar ej efter uppgradering till Joomla 4

Post by Poj » Sun Jul 16, 2023 8:27 am

Jag har testat nu och får detta felet:
0 Call to undefined method Joomla\CMS\Router\SiteRouter::redirect()


Post Reply

Return to “Forum Joomla! 4.x”