Krasj etter oppdatering til 4.0.3 Topic is solved

Generelle spørsmål relatert til Joomla! 4.x, som ikke passer i andre forum ovenfor

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
r0nny1
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 8
Joined: Mon Mar 26, 2018 8:34 am

Krasj etter oppdatering til 4.0.3

Post by r0nny1 » Thu Oct 28, 2021 2:40 pm

Hei.
Har tidligere postet på engelskspråklig forum, tenkte jo ikke så langt at det hellt sikkert er Joomla på norsk også :-D

Vel, jeg har ei helt enkel hjemmeside for utleie av ei hytte på eiendommen min. Den ble for ei god stund satt opp for meg av en venn, han får jeg ikke tak i lengre, så nå sliter jeg fælt i og med at hele sida har krasja etter oppdatering.
Siden var i 3.10.2 og update manager ga alle grønne lys for oppdateringen, men det gikk tydeligvis ikke smertefritt å oppdatere til 4.0.3.
Administrasjons sida funka faktisk en liten stund, men nå kommer jeg ikke engåang innpå den lengre.
Det skal sies at for å styre bookinger så har jeg VIK booking, med en E4J hotelier template og VIKslider for bilder.
Aner ikke om dette skal ha noe å si, men sjekket først, og de skal angivelig være kompatible med 4.0.
Har fått tips om å fjerne alle 4.0 filer, og så rulle tilbake til 3.10, men etter å ha kikket her og der så aner jeg ikke hvordan.
Har lasta ned zip filer for Akeeba backup, kickstart og "rene" versjoner av Joomla 3.10 og 4.0.
Hjelper lite når jeg ikke er kapabel til å gjøre noe.
Skulle gjerne hatt sida opp og gå igjen da.
Tips mottas med takk, eventuellt så skulle jeg funnet noen som kunne fått dette til for meg (Jepp, vet det er egen forum tråd for dette:-))

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30940
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Krasj etter oppdatering til 4.0.3

Post by Per Yngve Berg » Thu Oct 28, 2021 3:55 pm

Maler for 3.x kan ikke brukes på J4. du må skaffe deg en ny mal som er laget for J4. Malen som med heter Cassiopeia. Problemet ditt er nok at du ikke har fjernet den gamle malen før oppgradering.

Akkeba backup lagrer backuper som .jpa-filer som standard, men kan konfigureres for zip. Har du tatt backup før oppgradering? Put .jpa-filene og kickstart.php i en tom folder. Kjør kickstart.php fra browser og følg instuksjonene.

r0nny1
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 8
Joined: Mon Mar 26, 2018 8:34 am

Re: Krasj etter oppdatering til 4.0.3

Post by r0nny1 » Thu Oct 28, 2021 7:22 pm

Per Yngve Berg wrote:
Thu Oct 28, 2021 3:55 pm
Maler for 3.x kan ikke brukes på J4. du må skaffe deg en ny mal som er laget for J4. Malen som med heter Cassiopeia. Problemet ditt er nok at du ikke har fjernet den gamle malen før oppgradering.

Akkeba backup lagrer backuper som .jpa-filer som standard, men kan konfigureres for zip. Har du tatt backup før oppgradering? Put .jpa-filene og kickstart.php i en tom folder. Kjør kickstart.php fra browser og følg instuksjonene.
Takker så mye for svar.
Ja, templaten jeg bruker er i sammenheng med VIK Booking og er da E4J hotelier. Gikk inn og sjekket nå, og de har 3 templates som er fullt kompatibel med VIK Booking modulen, 2 står det at er kompatible med j4, og den jeg bruker står det 3x.
Så, altså ikke kompatibel da, om enn så lenge.
Rart ikke Joomla update sjekkern fant dette før oppdatering.
Men, burde jeg ikke uansett kunne komme meg innpå administration sida mi på Joomla?
Både front end, og backend dukker opp med dette bildet her.
Skjermbilde.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

r0nny1
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 8
Joined: Mon Mar 26, 2018 8:34 am

Re: Krasj etter oppdatering til 4.0.3

Post by r0nny1 » Wed Nov 03, 2021 3:57 pm

UPDATE:
Takker igjen for all hjelp.
Måtte til og få domeneshop og rulle tilbake til en dato før krasj. Så nå er den oppe og går igjen.
Blir en stund til jeg skal ta den joomla4 updaten, og blir ikke gjort før sida er testet offline.
Det var E4J sin hotelier template som mest sannsynlig krasjet siden. Det er deres eneste template som ikke ennå er kompatibel med 4.x

Takk igjen, og ser fram til å lære mye mer via forumet her.

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30940
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Krasj etter oppdatering til 4.0.3

Post by Per Yngve Berg » Wed Nov 03, 2021 4:50 pm

Du har litt tid på deg. 3.10 er støttet i 2 år til.

Bytt til oppdateringskanal "Standard" og 4.0 vill ikke vises, men kun nye 3.10-versjoner

PS. Du bør ta en backup med Akeeba Backup


Locked

Return to “Joomla! 4.x”