Problem att lägga in och redigera text

Diskutera frågor rörande själva användandet av Joomla! 1.0 och administratörsdelen.
Locked
Agadiver
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 61
Joined: Fri Apr 11, 2008 7:03 am
Location: Vaxjo Sweden
Contact:

Problem att lägga in och redigera text

Post by Agadiver » Thu Jun 05, 2008 8:06 pm

Har haft stora problem att komma igång med http://www.rescue.se på grund av svårigheter att regera och lägga in nya texter.

Problemen har yttrat sig så att det inte gått at spara eller avsluta ( X )
Problemen har enbart varit i hemmanätverk, med flera olika datorer, även senaste med Vista. Internetleverantör Wexnet i Växjö samt Bredband2
Har provat att uppgradera Java till senaste 6,6 och Senaste Explorer 7.0 men problemen fanns kvar.

Det konstiga var att datorer på arbetsplats i ett helt annat nätverk och annan internetleverantör Griffel Data, fungerade normalt.

När det mesta var testat, utan resultat, provade jag att installera Firefox, och problemen var borta.

Fråga mig inte varför men kan kanske vara ett tips till dom nybörjare som jag som sitter och provar oss fram många timmar för att komma vidare

User avatar
jonascw
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 367
Joined: Fri Dec 29, 2006 12:09 pm
Location: Norway
Contact:

Re: Problem att lägga in och redigera text

Post by jonascw » Fri Jun 06, 2008 9:23 am

Hej,

När du loggar in på administrator kolla webaddressen om du använder: www.minsida.se eller minsida.se utan www.

Du ska använda samma address som i $mosConfig_live_site parametern i configuration.php.

Agadiver
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 61
Joined: Fri Apr 11, 2008 7:03 am
Location: Vaxjo Sweden
Contact:

Re: Problem att lägga in och redigera text

Post by Agadiver » Sat Jun 21, 2008 8:40 am

Tänk om det vore lätt.?

Om det är någon som svarar på detta, tänk på att jag är på 90 årings nivå i kunskaper så ta det metodiskt.

Har fortfarande problem att redigera.
När jag försöker logga in som användare från webben http://www.rescue.se så öppnas sidan riktigt, om jag sedan klickar på någon av länkarna, så öppna sidan utan www och det är samma med Exporer som Firefox.

Har fått förklaring varför det sker men inte någon riktig förklaring hur man löser det permanent.
Kanske det inte finns någon sådan lösning, verkar inte så i alla fall.

Som det är nu så uppstår stora problem att dokument låser sig för regering men har lyckats leta rätt på en sida med bra förklaringar

Agadiver
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 61
Joined: Fri Apr 11, 2008 7:03 am
Location: Vaxjo Sweden
Contact:

Re: Problem att lägga in och redigera text

Post by Agadiver » Thu Jun 26, 2008 12:33 pm

Tack för ALLA förslag.

Här är svaret på problemet

Problemet löst
En rad med "live site" i configuration.php var felaktig. Detta beror på att siten inte har placerats i rooten vilket Joomla! vill ha. Det tolkas då som en subdomän.


Nu får vi se när jag stöter på nästa problem.

Kan för övrigt tipsa nybörjar i samma situation att man startar upp ny Joomla webb utan kunskaper och har svenska som huvudspråk om denna sida där i alla fall jag hittade svaret på vissa enklare frågeställningar

http://joomla.intelligentmammals.se/


Locked

Return to “Användning och administration”