Hvordan skifter man billeder i en flash header

Her kan du spørge om hjælp til design, templates og css.

Moderator: b-ronnow

Locked
Jbroe
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 31
Joined: Wed Apr 28, 2010 9:41 pm

Hvordan skifter man billeder i en flash header

Post by Jbroe » Mon May 03, 2010 10:15 pm

Hej,
Er ret ny i Joomla. Har købt denne Conadu template. De skriver således i vejledningen: The photos of flash header are in images folder of the template. Replace only this photos with yours to change. MEN hvor finder jeg denne "image folder". Finder kun mine egne image mapper, samt stories og nogle andre standard mapper der var installeret med Joomla.

Mvh Jbroe :'(

anojoomous
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 6139
Joined: Sat Nov 18, 2006 12:29 pm

Re: Hvordan skifter man billeder i en flash header

Post by anojoomous » Tue May 04, 2010 7:14 am

Hej Jbroe og velkommen til forummet

Mon ikke du bruger Joomla! 1.5?

Images mappen for dit template ligger i /templates/dittemplate/images

Jbroe
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 31
Joined: Wed Apr 28, 2010 9:41 pm

Re: Hvordan skifter man billeder i en flash header

Post by Jbroe » Wed May 05, 2010 5:06 am

Tak for svar. Jeg bruger version 1.5, men jeg forstår ikke hvordan jeg finder den mappe du beskriver. Under hvilket menupunkt finde man en mappestruktur? Går jeg i Udvidelser/Skabeloner vælger mit nye template er der ikke nogle mapper man kan navigere i. Mit domæne er iøvrigt www.franskferieidyl.dk.

anojoomous
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 6139
Joined: Sat Nov 18, 2006 12:29 pm

Re: Hvordan skifter man billeder i en flash header

Post by anojoomous » Wed May 05, 2010 6:26 am

Nej, du skal ind via FTP

Jbroe
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 31
Joined: Wed Apr 28, 2010 9:41 pm

Re: Hvordan skifter man billeder i en flash header

Post by Jbroe » Thu May 06, 2010 10:43 pm

Tak det hjalp på forståelsen. Men med skabelonen fulgte følgende hjælpetekst:
(Replace or add more photos in td_conadu\images\header.
You can add as many images you want. Give the link to those images in photos.xml which is inside images folder of td_conadu template.). Mit spm. er derfor: hvordan får jeg adgang til "photos.xml. Kan se at filen eksisterer men kan ikke redigere i den, hvilket vist heller ikke er meningen. Det eneste sted jeg kan se at der er Html kode som jeg kan følge er ved at åbne skabelonen fra back-end og redigere html koden. Jeg kan finde logofilen og ændre denne, men ikke finde ud af hvor jeg uploader billeder. Har forsøgt at lægge billeder i "header" mappen som der refereres til i HTML koden og det er også her der i forvejen ligger de billeder som skifter i skabelonen. Har sågar navngivet præcis som dem blot med fortløbende nummer. Har udført ovennævnte fra min Macbook - håber ikke det er derfor det ikke lykkes:-) PS. tak for et super forum.

solsikkehaven
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4757
Joined: Thu Aug 18, 2005 5:24 am
Location: Vestjylland, Danmark
Contact:

Re: Hvordan skifter man billeder i en flash header

Post by solsikkehaven » Fri May 07, 2010 2:19 am

øhhhh. instruktionen siger at du skal rette i photos.xml, og så siger du at det vist heller ikke er meningen.

jo, hvis instruktionen siger at du skal rette i photos.xml, så skal du rette i photos.xml

filen skal have CHMOD 644 og du skal have ejerskab over filen, så kan du normalt rette i den.
Ændr filens egenskaber til dette - hvis dit webhotel kontrolpanel ikke giver dig mulighed for dette, kan du CHMOD via et FTP program som f.eks. FileZilla. Prøv herefter igen.

samtidig tror jeg, at hvis der ikke er CHMOD rettigheder nok på dine eksisterende billedfiler, så kan du ikke overskrive dem, selvom du uploader dem til dit webhotel = det er de samme billeder stadigvæk. Men det er rent gæt.
Morten Knudsen
http://mortenknudsen.dk - WordPress hjemmesideløsninger til vestjyske virksomheder og foreninger
http://wpguru.dk - WordPress Guru - tips & tricks til WordPress

anojoomous
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 6139
Joined: Sat Nov 18, 2006 12:29 pm

Re: Hvordan skifter man billeder i en flash header

Post by anojoomous » Fri May 07, 2010 6:30 am

Ellers kan du downloade de filer du vil redigere og uploade dem igen efterfølgende - eventuelt slette de eksisterende før du uploader på ny.

Jbroe
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 31
Joined: Wed Apr 28, 2010 9:41 pm

Re: Hvordan skifter man billeder i en flash header

Post by Jbroe » Fri May 07, 2010 11:50 am

Tak for input:-) Et forhåbentlig sidste spm.: Lad os antage at jeg havde rettigheder til at redigere i Photo.xml. I hvilken menu i min back-end ville jeg så kunne finde den? Det eneste sted jeg har oplevet at kunne redigere noget som helst har været i min skabelon. Glæder mig til jeg ikke længere savner Frontpage:-)

anojoomous
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 6139
Joined: Sat Nov 18, 2006 12:29 pm

Re: Hvordan skifter man billeder i en flash header

Post by anojoomous » Fri May 07, 2010 1:18 pm

Det kan du ved at downloade filen via FTP, og uploade den igen efterfølgende, eventuelt redigere direkte via FTP hvis din editor understøtter det.

Jbroe
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 31
Joined: Wed Apr 28, 2010 9:41 pm

Re: Hvordan skifter man billeder i en flash header

Post by Jbroe » Sat May 08, 2010 2:58 pm

Hej igen:-)
Nu kom jeg lidt nærmere - tak for det. I photo.xml skal jeg linke til mine egne billeder. Jeg kan dog ikke helt gennemskue hvordan, da jeg synes det logiske måtte være at rename mine egne billeder til de navne templaten anvender "header01.jpg" osv. Her er koden. Er der en der kan fortælle mig hvor og hvordan jeg skal skrive linket til mine billeder forudsat de ligger i "stories" mappen. Har ikke lagt billederne nogle steder endnu.

Jbroe
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 31
Joined: Wed Apr 28, 2010 9:41 pm

Re: Hvordan skifter man billeder i en flash header

Post by Jbroe » Sat May 08, 2010 4:01 pm

Glemte lige koden
:<?xml version="1.0"?>
<jpgrotator>
<parameters>
<rotatetime>4</rotatetime>
<randomplay>true</randomplay>
<shownavigation>true</shownavigation>
<transition>blocks</transition>
</parameters>

<photos>

<photo path="templates/td_conadu/images/header/header01.jpg" link="#" />
<photo path="templates/td_conadu/images/header/header02.jpg" link="#" />
</photos>

</jpgrotator>

anojoomous
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 6139
Joined: Sat Nov 18, 2006 12:29 pm

Re: Hvordan skifter man billeder i en flash header

Post by anojoomous » Sat May 08, 2010 4:04 pm

<photo path="images/stories/billednavn.jpg" link="#" />

Jbroe
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 31
Joined: Wed Apr 28, 2010 9:41 pm

Re: Hvordan skifter man billeder i en flash header

Post by Jbroe » Sun May 09, 2010 10:29 am

Tak for den rette syntax. Men ak. Nu har jeg rettet i Photo.xml med en eller anden teksteditor (dels fra min stationære windows PC og min Macbook). Uploaded igen og nu er der kun et billede og det skifter ikke. Har uploaded ialt 5 billeder. Lagt dem i samme folder som templaten anvendte og givet dem samme navn som der refereres til i Photo.xml. Resultatet i går var at det lykkedes at få mine egne billeder til at skifte i flash'en, men de havde forkerte "mål". Det har jeg så forsøgt at redigere i Photoshop og har igen uploaded dem. Men nu er der kun et billede synligt på siden og ingen flash effekt. Skal det være så svært at få et par billeder til at skifte automatisk? Iøvrigt mange tak for alle dine svar. Uden dette forum var jeg gået kold:-)

anojoomous
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 6139
Joined: Sat Nov 18, 2006 12:29 pm

Re: Hvordan skifter man billeder i en flash header

Post by anojoomous » Sun May 09, 2010 10:56 am

Jeg ved det ikke, jeg har ikke brugt det template du bruger eller den flashheader der er anvendt.

Når jeg har behov for noget tilsvarende bruger jeg JSN imageshow.

Jbroe
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 31
Joined: Wed Apr 28, 2010 9:41 pm

Re: Hvordan skifter man billeder i en flash header

Post by Jbroe » Sun May 09, 2010 3:36 pm

Jeg tror jeg prøver at få pengene retur. Har på joomlashine.com en mulighed for at downloade en gratis version og en pro version af JSN imageshow. Installeres det som en programudvidelse eller et modul og ville du ofre de 39$ på proversionen?

anojoomous
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 6139
Joined: Sat Nov 18, 2006 12:29 pm

Re: Hvordan skifter man billeder i en flash header

Post by anojoomous » Sun May 09, 2010 3:59 pm

Det er et modul. Ja, jeg har købt proversionen, men det er kun nødvendigt hvis du vil vise mere end 10 billeder i rotation.

Jbroe
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 31
Joined: Wed Apr 28, 2010 9:41 pm

Re: Hvordan skifter man billeder i en flash header

Post by Jbroe » Sun May 09, 2010 6:43 pm

Har fået det installeret, men hvordan får jeg den vist på min forside? Formoder den kan fungere med de standard templates der følger med Joomla.

anojoomous
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 6139
Joined: Sat Nov 18, 2006 12:29 pm

Re: Hvordan skifter man billeder i en flash header

Post by anojoomous » Sun May 09, 2010 6:47 pm

Det er et modul, det vises som andre moduler. Vælg en position, og lad den vises på forsiden.

Jbroe
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 31
Joined: Wed Apr 28, 2010 9:41 pm

Re: Hvordan skifter man billeder i en flash header

Post by Jbroe » Sun May 09, 2010 9:33 pm

Så kom det også på forsiden - tak for det. Billederne som jeg har uploaded i showlisten vil den dog ikke vise. Viser følgende fejl: Showcase XML data can not be loaded. Jeg antager at der mangler et link til billederne, men min syntax/henvisning vil den ikke acceptere. F.eks. images/"min folder med billederne".

anojoomous
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 6139
Joined: Sat Nov 18, 2006 12:29 pm

Re: Hvordan skifter man billeder i en flash header

Post by anojoomous » Mon May 10, 2010 5:34 am

Så vidt jeg husker kigger den relativt i forhold til stories mappen. Kig i dokumentationen

Jbroe
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 31
Joined: Wed Apr 28, 2010 9:41 pm

Re: Hvordan skifter man billeder i en flash header

Post by Jbroe » Mon May 10, 2010 6:38 am

Har også forsøgt med billeder fra stories. Dokumentationen er ikke særlig god på gratis udgaven. Den består af ca. 5 linier pr. emne. Jeg må mangle at linke billederne sammen med det modul der vises på min frontend. Kan blot ikke lige se hvor man gør det. Det er nok ikke i dette forum man skal gøre det. Tak for de mange svar.


Locked

Return to “Template, CSS og Design”