Navigerings problem i frontend med iPad

Moderators: chrille, Zello

Forum rules
Forumregler
Locked
LAMF
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Navigerings problem i frontend med iPad

Post by LAMF » Wed Apr 18, 2012 1:39 pm

Jag har problem med en site som jag nyss gjort ( http://www.nowire.se ).
Problemet är att man inte kan navigera i den horisontella huvudmenyn med en iPad eller iPhone om man kör sidan som standard under iPhone.
Den fungerar utan problem i en android smartphone och på vanliga datorer.

Kan det bero på att den horisontella menyn består av platshållare som basobjekt i menyn?

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Re: Navigerings problem i frontend med iPad

Post by EE Photo » Wed Apr 18, 2012 5:20 pm

Om du menar drop down menyalternativen så är det ju naturligt att det blir problem med sådana på pekskärms apparater eftersom dom är gjorda för möss.

Sen är det svårt att säga något mer eftersom du inte direkt beskriver vad problemet är mer än att det funkar inte.
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

LAMF
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Post by LAMF » Wed Apr 18, 2012 5:33 pm

Jo jag menar att de inte vecklar ut sig med ipad och iphone och därmed alltså inte går att navigera i men med en Smartphone som Galaxy S2 funkar det fint.
Kan man alltså inte ha platshållare som första menyobjekt för att en ipad ska funka?

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by EE Photo » Wed Apr 18, 2012 5:45 pm

Det är alltså drop down funktionen i menyn som inte fungerar på en ipad och liknande?

Så är det, drop down menyer är gjorda för möss och om de ska fungera i surfplattor och smartphones så måste det göras särskilda anpassningar. Där man då istället måste klicka på menyn för att drop down alternativen ska visas, istället för att de visas bara genom att hovra med musen över menyn.

Dock så verkar Androids webbläsare ha en inbyggd funktion som gör om alla vanliga drop down menyer så att man måste klicka på alternativet för att se underalternativen. IOS verkar inte ha den funktionen.

Det bästa är att ha ett särskilt tema för mobiler.

LAMF
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Post by LAMF » Wed Apr 18, 2012 6:44 pm

Jag har ett särskilt tema för modbiler men en ipad ska man ju surfa som banligt på och inte ha mobilanpassning så det är det som är kruxet.

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by EE Photo » Wed Apr 18, 2012 7:38 pm

Nja en ipad har en pekskärm och allting som har en pekskärm är svårt att surfa vanligt med eftersom alla hemsidor är gjorda för att användas med mus.

LAMF
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Post by LAMF » Wed Apr 18, 2012 8:13 pm

Tyvärr uppfattar ju folk det så erftersom det handlar om en full skärm som alltså är onödigt att mobilapassa. Att det sedan inte fungerar med en ipad får man ju lov att anse som en miss av det stora äpplet. Det funkar ju med Smartphones så varför inte Mac prylar som ska vara så bra....

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by EE Photo » Wed Apr 18, 2012 8:39 pm

Jo det är en liten miss i IOS, den borde kunna anpassa sig som Androids webbläsare gör. Men jag löser det så att jag har en särskild mobilsida som automatiskt visas så fort man går in på min sajt även med en ipad. Sen om man vill ha full versionen av sajten så är det lätt att byta.

LAMF
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Post by LAMF » Thu Apr 19, 2012 8:49 pm

Så har ju jag också. Men tyvärr så vill ju de flesta köra normalsiten på en iPad eftersom den har stor skärm nog för det. Och då är vi tillbaka där problemet börjar...
En miss i ios minst sagt.

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by EE Photo » Thu Apr 19, 2012 8:53 pm

LAMF wrote:Så har ju jag också. Men tyvärr så vill ju de flesta köra normalsiten på en iPad eftersom den har stor skärm nog för det. Och då är vi tillbaka där problemet börjar...
En miss i ios minst sagt.
Det går ju att fixa med lite omkodning av temat men det vet jag inte hur man gör.

LAMF
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Post by LAMF » Mon Apr 23, 2012 8:10 pm

Nej det är just det jag är ute efter och skulle behöva lära mig också...
Finns förvånansvärt lite info om detta, men jag får väl helt enkelt gräva lite djupare.

LAMF
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Post by LAMF » Wed Apr 25, 2012 8:31 am

Har kollat runt lite i olika forum för att hitta en lösning på detta och fått ett vettigt svar som säger att problemet som även EE Photo säger beror på att menyn triggar (utlöser) vid hover. Lösningen skulle vara att få den att trigga på onclick istället. Men jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta. I själva menyn finns inga sådana parametrar att ställa in så om det är nån som vet hur man gör detta vore det ju super och faktuiskt en välgärning för alla som gör drop-down menyer och vill få dessa att fungera på Apples lite mindre intelligenta hantering av detta... ;)

Locked

Return to “Användning och administration”