för många tabeller i databasen joomla 3

Diskutera frågor rörande installation, backup, migrering och säkerhet avseende Joomla! 3.x
Locked
User avatar
ArjanR
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 451
Joined: Fri Jun 24, 2011 8:31 am
Contact:

för många tabeller i databasen joomla 3

Post by ArjanR » Tue Sep 02, 2014 1:27 pm

Hej, jag sköter en hemsida där en annan person sköter servern/webbhotellet. Jag fick mejl från honom igår att hemsidans databas har över 700 tabeller som är långt över normalt och påverkar servers performance och om jag kunde skala ner den ganska rejält.
Idag mejlade han att det ser ut att jag har många hemsidors databaser i denna enda databas och att dem har stängt av kontot. Då blev han tvungen att radera alla mina tabeller för att få igång kontot igen och skickade en databasfil där jag måste ta bort allt som inte är relaterat till annaskolans hemsida. Då kan han lägga tillbaka den när den är klar.

Jag förstår inte det här. Jag gjorde en nyinstallation av Joomla under min egen hemsidans subdomän. När hemsidan var klar gjorde jag en backup med Akeeba och installerade den via FTP och kickstart på servern. Där har han legat i några veckor tills det här hände. Jag har gjord såhär flera gånger med nya hemsidor, lagt dem under en subdomän så att kunder kan följa processen och sedan installera den via ftp efter jag raderade allt först på servern.

Jag skickar med filen som innehåller då alla tabeller och som jag enligt honom måste skala ner.

Är det någon som kan det här för jag kan nog inte det och nu är hemsidan otillgänglig...

Tack på förhand!

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: för många tabeller i databasen joomla 3

Post by sgagner » Tue Sep 02, 2014 5:57 pm

Hej!

Jag hjälper dig gärna med detta om du vill.
Enklast för mig är att du skickar databasfilen (.sql) och configuration.php från roten av din installation. Alternativt kan du skicka .jpa-filen från Akeeba Backup
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

User avatar
ArjanR
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 451
Joined: Fri Jun 24, 2011 8:31 am
Contact:

Re: för många tabeller i databasen joomla 3

Post by ArjanR » Tue Sep 02, 2014 6:14 pm

Hej Stefan det låter underbart. Jag skickar ett pm med .sql och config.php.

jag har en jpa men den är från den 12 augusti och jag har gjord några updateringar så den nyaste vore bäst. Sedan undrar jag vad som orsakade det....


Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”