Förslag på webbhotell

Forum för att diskutera off topic och frågor som inte hör hemma i de andra forumen.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Post Reply
Malin17
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

Förslag på webbhotell

Post by Malin17 » Wed Jul 11, 2018 6:50 am

Hejsan, för tillfället så har jag ett webbhotell som jag måste säga att jag är sådär nöjd med. Jag har haft samma webbhotell sedan jag startade enskild firma för ca. 4 år sedan, men nu funderar jag starkt på att byta. Jag skulle vilja testa Joomla, men har ingen erfarenhet i programmering, så jag behöver ett webbhotell som har färdiga mallar. Vilka webbhotell är bäst som använder sig av Joomla? Jag behöver inget jätteavancerat, mest en snygg mall som man lätt kan ändra, en blogg och så klart en webbshop. Alla idéer och tips är varmt välkomna!

sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Re: Förslag på webbhotell

Post by sgagner » Wed Jul 11, 2018 5:21 pm

Hej Malin!
Din fråga går inte att svara på helt entydigt.
Det finns egentligen inget bra webbhotell som har mallar till Joomla. Däremot är det flera som har möjlighet att installera Joomla och fungerar bra med Joomla. Mallarna installerar man själv i Joomla och bygger upp med hjälp av ett antal olika tillägg för de funktioner som inte finns inbyggda i Joomla, såsom webbshop etc.
Det finns också ett antal bra webbplatsproducenter som har mer eller mindre färdiga Joomla-paket för olika syften. Eftersom Joomla är så otroligt flexibel så skapar det så oändligt många sätta att bygga en sida på att det kan vara vanskligt att välja väg själv om man inte har en hel de erfarenhet av att bygga med Joomla.
Jag är själv en sådan Joomlaproducent men det finns många andra att välja bland och jag tror att de kommer att skriva till dig i denna tråd framöver.
Om du behöver min hjälp så kan du kontakta mig.
Jag använder flera olika webbhotell som jag tycker fungerar bra med Joomla: Inleed, Oderland, Swedenet, Manufrog, Rochen, mfl.
Stefan Gagner, Web8 Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

HenrikLarsson
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

Post by HenrikLarsson » Sat Sep 08, 2018 9:16 am

sgagner wrote:
Wed Jul 11, 2018 5:21 pm
Jag använder flera olika webbhotell som jag tycker fungerar bra med Joomla: Inleed, Oderland, Swedenet, Manufrog, Rochen, mfl.
Jag är själv i startgroparna för att använda Joomla för ett projekt men blir osäker på val av webbhotell.

Vilket av de alternativen du nämnde tycker du fungerar bäst?

Jag har tittat på de webbhotellen som testats här men känner en viss oro för UnoEuro som verkar vara ett danskt företag.

Jag väger lite mellan om man ska lägga en större slant på Oderland eller om ska gå med det billigare Inleed. Det känns ju som man får mycket mer "bang for the buck" med Inleed. Skulle deras Special-paket fungera bra att börja med tro?

sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by sgagner » Sat Sep 08, 2018 10:25 am

Inleed fungerar mycket bra och jag kan rekommendera det för vanliga enkla webbplatser, mycket prisvärt.
För affärskritiska webbplatser såsom ehandel mm som måste ha hög tillgänglighet, Oderland utan tvekan.
Båda har mycket bra support.

HenrikLarsson
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

Post by HenrikLarsson » Sat Sep 08, 2018 7:11 pm

sgagner wrote:
Sat Sep 08, 2018 10:25 am
Inleed fungerar mycket bra och jag kan rekommendera det för vanliga enkla webbplatser, mycket prisvärt.
För affärskritiska webbplatser såsom ehandel mm som måste ha hög tillgänglighet, Oderland utan tvekan.
Båda har mycket bra support.
Tack! Snackade med Inleed också och de övertalade mig. Blir till att börja där i alla fall :)

Slackervaara
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by Slackervaara » Mon Mar 25, 2019 9:48 pm

Inleed är bra och bättre än One.com. Användarpanelen är DirectAdmin, som är avancerad med bl.a felloggar. Nackdelen är att man får en kapacitetskvot och överskrids den kommer felmeddelanden, vilket gör att sajten inte fungerar temporärt. De använder Cloud Linux. Alla gillar inte Cloud Linux, men fördelen är att ens egen sajt inte går ner av att någon annan konsumerar för mycket kapacitet.

Micke77
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

Post by Micke77 » Tue Apr 23, 2019 5:49 am

Hej.

Ett tips från mig är att du skaffar typ, One.com. Du gogglar artisteer (Är ett mycket lätt program för att bygga e layout till din hemsida). och så pluggar du på lite om hur joomla fungerar.

Har du bara pluggat in hur du installerar joomla och hur du fixar menyerna så går resten av bara farten.

sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by sgagner » Tue Apr 23, 2019 5:21 pm

Hej!
Jag måste tyvärr avråda från att använda Artisteer som numer gått ihop med Themler https://themler.io/
Denna lösning av sidmallverktyg kan aldrig slå en professionell sidmall från tex Yootheme, Joomshaper eller andra välkända leverantörer.

Slackervaara
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by Slackervaara » Tue Apr 23, 2019 6:08 pm

Jag har använt Gantry 5, som är gratis och ger snyggt utseende även i mobil. Nackdelen är att det är svårt att konfigurera. Kan rekommendera Hydrogen mallen, men även Helium finns. Mallarna finns i olika färger.
http://gantry.org/

Post Reply

Return to “Diverse (off topic)”