Mijn Reis van Joomla 4.4 naar 5.0

Hier kun je vragen stellen over de nieuwste Joomla 4.x ontwikkelingen en ondervonden problemen melden.

Moderator: pe7er

Forum rules
Forum Regels
Post Reply
lowket
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 25
Joined: Mon Oct 14, 2013 3:39 pm

Mijn Reis van Joomla 4.4 naar 5.0

Post by lowket » Sun Oct 22, 2023 7:37 am

Het lijkt me handig en informatief om mijn reis van Joomla 4.4 naar 5.0 hier te melden en wat de overgang betekent voor mijn eigen sites. Wie weet kan ik anderen helpen met een stukje informatie, of kunnen anderen mij helpen mijn reisdoel naar Joomla 5.0 te bereiken. Of gewoon meelezen voor de lol. ;) Let's go!

1. mijn online domein draait momenteel op Joomla 4.3.4, dus die gaan we eerst updaten naar 4.4.0:
de eerste melding die we tegenkomen is deze:

Error 42000, 1104, The SELECT would examine more than MAX_JOIN_SIZE rows; check your WHERE and use SET SQL_BIG_SELECTS=1 or SET MAX_JOIN_SIZE=# if the SELECT is okay

Geen probleem, als je in MySQL Admin deze instellingen wijzigt in respectievelijk 1 en #.
Bij mijn provider kan dit niet omdat ik SUPER rechten moet bezitten om deze instellingen te wijzigen, maar ook dit is niet zelf in te stellen, en volgens mijn provider komen ze er zelf ook niet uit op dit moment; ik krijg daarom later bericht hierover.

Geen probleem, via Akeeba Backup draai ik een volledige backup van mijn website en download deze naar de harde schijf. Het programma WAMPserver x64 heb ik al gedownload en geinstalleerd en ik kan hiermee prima overweg.
De gemaakte backup kopieer ik naar driveletter:\wamp64\www\nieuwe versie\
Van de Akeeba website download en installeer ik het bestand kickstart.zip en pak het uit in dezelfde directory als de Akeeba backup.

Vervolgens start ik WAMPserver op met PHP 8.1.13 en MySQL 8.0.31. Zodra dit draait (even geduld aub) start ik de browser op en typ in: localhost/nieuwe versie/kickstart.php waarna het programma begint uit te pakken op de harde schijf. Vul in als server LOCALHOST en als gebruiker ROOT en laat wachtwoord blanco/leeg, voor de databasenaam gebruik je dezelfde naam als je online domein.

Na de opbouw van de kopie op je harde schijf vul je in bij LIVE SITE URL helemaal niets; dit moét leeg blijven.
Bij FORCE SSL selecteer je NONE, anders gaat het niet goed.

Als Akeeba kickstart helemaal klaar is, heb je een volledig werkende kopie op je harde schijf, die je kunt testen, wijzigen en aanpassen. Gaat het faliekant fout, dan wis je gewoon de kopie van je harde schijf en begin je opnieuw met een schone kopie en een schone kickstart.

Ik ga naar de backoffice/administrator kant van de kopie, log in en zie als ik wil updaten van Joomla 4.3.4 naar 4.4.0 dan kan dit nu wél zonder foutmelding of problemen, we voeren dus de update naar 4.4.0 uit.

Wordt vervolgd.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

lowket
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 25
Joined: Mon Oct 14, 2013 3:39 pm

Re: Mijn Reis van Joomla 4.4 naar 5.0

Post by lowket » Sun Oct 22, 2023 8:05 am

2. zorg in de backoffice/administrator dat vóóraf eerst al je updates van plugins, modules, componenten en templates zijn bijgewerkt. Is dat allemaal groen licht, dán kunnen we updaten van Joomla 4.3.4. naar 4.4.0 op de harde schijf.

We maken eerst nog een nieuwe back-up, zodat we altijd als dat nodig is vanaf dat moment kunnen overdoen of herstellen.

Gelukt. De website draait nu op Joomla 4.4.0. De enige melding die we krijgen zijn wijzigingen in de template en die moeten we stuk voor stuk doornemen. Vervolgens maken we weer een backup van de hele website, die nu op Joomla 4.4.0 draait.

De volgende stap wordt de grote: we gaan updaten van Joomla 4.4.0 naar 5.0. Hiervoor keren we terug naar Systeem in Administrator. Bij het kopje Update klikken we op Joomla. Vervolgens onderaan in het nieuwe scherm staat de brede knop 'Update de website door het updatepakket handmatig te uploaden'.

Hiervoor downloaden we het updatepakket van Joomla 5.0 genaamd 'Joomla_5.0.0-Stable-Update_Package.zip' van de Joomla site, want we updaten een bestaande versie en gaan dus niet uit van een hele nieuwe installatie. Klik als je het bestand hebt gedownload op de brede knop 'Update de website door het updatepakket handmatig te uploaden' en selecteer het update zip-bestand wat je zojuist hebt gedownload.Vink de waarschuwing aan en klik op Installeren.

Wordt vervolgd.

lowket
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 25
Joined: Mon Oct 14, 2013 3:39 pm

Re: Mijn Reis van Joomla 4.4 naar 5.0

Post by lowket » Sun Oct 22, 2023 8:34 am

3. we vullen ter beveiliging onze administrator gegevens (naam en wachtwoord) nog éénmaal in en laten de update naar Joomla 5.0 uitvoeren.

Vervolgens krijgen we de melding 500 op het Administrator scherm te zien. Geen probleem, op onze harde schijf gaan we in de root van \nieuwe versie naar het bestand configuration.php en openen we dit. Bij de regel 48: public $error_reporting = 'none'; wijzigen we 'none' naar 'maximum' en we slaan configuration.php weer op. '

We verversen het scherm met de foutmelding in de browser en zien de foutmelding verschijnen: 42S22, 1054, Unknown column 'a.ordering' in 'order clause', veroorzaakt door regel 452 in drive:\wamp64\www\nieuwe versie\libraries\vendor\joomla\database\src\Pdo\PdoDriver.php

Hier staat de foute code, in dit geval een ontbrekende kolom in MySQL. Die zullen we toevoegen, door een nieuw broswerscherm te openen met de URL : http://localhost/phpmyadmin/ die ons bij het inlogscherm van de database brengt. Hier log je in met gebruikersnaam ROOT en het wachtwoord laat je helemaal leeg en je meldt je aan.

In het MySQL scherm klikken we bovenaan op Database en vervolgens op de databaenaam die we willen bewerken van de Joomla site. Dan klikken we bovenaan op SQL en komen zo in het opdrachtscherm voor een SQL-query. Hier typen we vervolgens:

ALTER TABLE database voorvoegsel_menu_types
ADD COLUMN ordering INT(11) DEFAULT 0 AFTER menutype;

waarbij je het woord DATABASE VOORVOEGSEL_ moet veranderen in je eigen database voorvoegsel inclusief het _ underscore streepje. Vervolgens druk je onder het query scherm op Starten, waarna de opdracht wordt uitgevoerd. Het groene balkje bovenaan geeft aan dat de query met succes is uitgevoerd en we verversen de browser met de foutmelding.

De oorspronkelijke foutmelding is verdwenen en je komt in het Administrator scherm terecht, waar we de volgende melding tegenkomen: 0 Call to a member function getWebAssetManager() on null

Wordt vervolgd.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

lowket
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 25
Joined: Mon Oct 14, 2013 3:39 pm

Re: Mijn Reis van Joomla 4.4 naar 5.0

Post by lowket » Sun Oct 22, 2023 9:09 am

4. We vervolgen met de foutmelding '0 Call to a member function getWebAssetManager() on null'.

Dit hoort niet mogelijk te zijn omdat dit een core Joomla item betreft.
Voor de zekerheid kijken we even op de harde schijf naar het bestand: /nieuwe versie/administrator/cache/autoload_psr4.php om te zien welk component, module of plugin niet zijn werk doet en uitgezet moet worden.

Wordt vervolgd.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Karen K
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 18
Joined: Wed Oct 27, 2021 10:18 am

Re: Mijn Reis van Joomla 4.4 naar 5.0

Post by Karen K » Tue Nov 07, 2023 7:55 pm

:D ik lees graag mee en wacht voorlopig met het starten van mijn reis naar Joomla 5 8)
Karen

lowket
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 25
Joined: Mon Oct 14, 2013 3:39 pm

Re: Mijn Reis van Joomla 4.4 naar 5.0

Post by lowket » Fri Nov 10, 2023 4:19 pm

Hoi Karen,

even in het kort:

ik gebruik Joomla trouw sinds 2009. In die jaren heb ik mijzelf ook een cursus PHP, MySQL, CSS en XML aangemeten; ik ben een fervent amateur-programmeur sinds midden jaren '80 op verschillende systemen, en weet aardig mijn weg te vinden. Tot zover de introductie.

Op dit moment host ik mijn website bij one.com. Dáár wringt de schoen als eerste en belangrijkste punt om te kunnen upgraden. Ik gebruikte Joomla 3.4.3. op PHP 8.1 en dat liep lekker.
De update van Joomla 4.4.0 loopt al direct tegen problemen aan bij one.com: zij weigeren om server instellingen aan te passen (waarden te verhogen), waardoor de update naar 4.4.0 niet mogelijk is. Doe je dat wél, dan krijg je diverse foutmeldingen. Deze kun je omzeilen door ze eenvoudig één voor één uit te schakelen in de bestanden, maar het blijft problematisch en het kán de bijgewerkte site nadelig beïnvloeden qua functies en werking.

De upgrade van Joomla 4.4.0 naar Joomla 5.0 is offline (via Wampserver) geen enkel probleem; in Wamp kun je eenvoudig alle instellingen aanpassen in php.ini en dan loopt de upgrade prima, mits je stap-voor-stap ook vooraf al je componenten, modules en plugins controleert.

Een groot aantal van die zaken bij externe partijen zijn nog lang niet bijgewerkt of worden als 5.0 compatible aangeboden. Migratie van harde schijf naar live site is mogelijk, maar dan loopt ook nu weer de server van one.com de boel te saboteren met foutmeldingen dat er limieten zijn die niet aangepast worden door one.com.

Bovendien had de eerste uitgifte van Jomla 5.0 nog een flink aantal kinderziektes, waardoor er inmiddels een 5.0 beta 3 versie beschikbaar komt of is.

IN HET KORT:
als je site lekker draait op een oudere Joomla 4.3 versie, laat het dan voorlopig allemaal zo.
Afhankelijk van je hostingbedrijf werkt 4.4.0 als upgrade niet en dus niet goed, laat staan de upgrade naar Joomla 5 vol kinderziektes. Laat je site nog even bij het oude; al wordt er achter de schermen hard aan verbeteringen gewerkt. Je oude Joomla 4.3 site kan nog met gemak tot eind 2024 mee als het gaat om beveiligingen/hacken.

Dat gezegd hebbende, ik begin wel wat hopeloos te worden van de hiërarchie waarmee Joomla opereert: een groep developers overlegt wat de volgende upgrade bevat en wat niet, waarna het wordt bijgewerkt en losgelaten. Vaak hoor je bij problematiek dan al snel dat het aan jou, aan je hoster, of aan het niet gebruiken van de standaard bijgevoegde template ligt. Bij elke upgrade hetzelfde liedje...

Ik kijk op dit moment al met één oog naar WordPress. Dat levert vooralsnog geen problemen op bij mijn hoster one.com. Bovendien is er een keuze aan migratie programma's waarmee je al je artikelen, menu's, categoriën en gebruikers moeiteloos kan verhuizen van Joomla naar WordPress en andersom.

Ik ben een fervent Joomla gebruiker en pas het nodige met gemak aan, maar de core (kern) van de software begint nu zóveel vertakte problemen te tonen, dat ik me serieus afvraag of dit door de huidige groep ontwikkelaars nog wel te overzien is, laat staan door gebruikers zoals jij en ik. Dan heb je naast al die problemen ook nog eens met een hoster te maken die een eenvoudige aanpassing op zijn servers niet ziet zitten, zoals vergroting van de te uploaden bestanden/pakketten, of de tijd die de server mag besteden aan het verwerken van bestanden.

Hier stopt dus voorlopig mijn avontuur met de upgrade van Joomla 3.4.3 naar Joomla 4.4.0 en zelfs Joomla 5.0 (beta 3).
Er zijn nog téveel problemen die eerst opgelost moeten gaan worden en zal er misschien ook een Joomla-Lite moeten worden uitgebracht, om de hosters zoals one.com niet tegen het hoofd te stoten met server aanpassingen.

Ga ik in de maand december eens serieus kijken naar WordPress. Want dat heeft geen problemen die ik nu met Joomla wél ervaar...

Ik hou je op de hoogte :)

Karen K
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 18
Joined: Wed Oct 27, 2021 10:18 am

Re: Mijn Reis van Joomla 4.4 naar 5.0

Post by Karen K » Fri Nov 17, 2023 10:08 pm

Hoi en dankjewel voor je toelichting :) .

Onze site draait nu op Joomla 4.4.0 en bijna alles gaat oké. Bijna alles; vandaag ontdekte ik een fout die misschien al wat langer bestaat.
We werken met formulieren van Visforms; we krijgen nu ingevulde formulieren waarin alle ingevoerde tekst is veranderd in WoUJkIKtiXepJRtNQnEJWiuh :geek:

Heb jij misschien enig idee waar ik moet beginnen met zoeken naar een oplossing?
Dankjewel vast voor het meedenken,
Karen

roboostveen
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 1
Joined: Fri May 24, 2024 10:09 am

Re: Mijn Reis van Joomla 4.4 naar 5.0

Post by roboostveen » Fri May 24, 2024 10:16 am

Beste,

Ik heb zojuist mijn site een upgrade gegeven naar 5.1 binnen enkele minuten.
https://www.[youtube].com/watch?v=Gk2BclVGIIw deze uitleg was voor mij voldoende.
van 4.4 naar 5.1 is niks anders dan een update dus geen migratie. Zorg ervoor dat je site de laatste versie 4.4 heeft,
Last edited by pe7er on Fri May 24, 2024 10:24 am, edited 1 time in total.
Reason: removed manual signature


Post Reply

Return to “Joomla! 4.x”