Funktionen "new" i frontend...

Diskutera frågor rörande själva användandet av Joomla! 1.0 och administratörsdelen.
Locked
User avatar
Jujjan
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 124
Joined: Tue Mar 14, 2006 10:35 am

Funktionen "new" i frontend...

Post by Jujjan » Thu Sep 21, 2006 7:32 am

Hej!
När man har installerat joomla, lloggar in som publisher. klickar på "news" i menyn så får man alternativet "new" alltså , från frontend så kan man skapa en helt "ny" nyhet. Hur skapar man denna funktionen?

mvh

Johan

User avatar
LorenzoG
Joomla! Hero
Joomla! Hero
Posts: 2983
Joined: Fri Aug 19, 2005 8:46 am
Location: Stockholm, Sweden

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by LorenzoG » Thu Sep 21, 2006 8:39 pm

"New" är en funktion som finns inbyggt i News. Denna funktion är exakt detsamma som "Submit News" i User Menyn.
Kategorierna i News lägger du in här:
>>Content>>News>>News Categories

New funktionen kan du även lägga in på andra ställen. Då får du länka till funktionen och länken ska se ut så här:
index.php?option=com_content&task=new&sectionid=1&Itemid=0

User avatar
Jujjan
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 124
Joined: Tue Mar 14, 2006 10:35 am

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by Jujjan » Fri Sep 22, 2006 5:00 am

Ok! Ska testa det här!
Men hur vet den att den bara ska synas när man är inlogggad?
Sedan undrar jag om det finns några möjligheter att göra som med "new" fast i stället lägger man till ett nytt meny objekt ifrån frontend?

mvh
johan

User avatar
Jujjan
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 124
Joined: Tue Mar 14, 2006 10:35 am

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by Jujjan » Fri Sep 22, 2006 5:33 am

Alltså det jag försöker att göra är ett användargränssnitt där en hockeyförening har ett a-lag, där administratören skall kunna lägga till och ta bort spelare via frontend. Målet är ju att allt ska kunna skötas via frontend så att när jag är klar med sidan så ska man kunna sköta den utan mig.

Det jag har gjort nu är att jag, i min mainmenu har en länk, "A-laget" när man klickar på den så visas en ny meny. I den menyn så har varje spelarnamn en egen knapp, som just nu är "Link - Content Item" (kanske ska välja något annat här för att detta ska vara möjligt).

mvh

Johan

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by vendelberg » Fri Sep 22, 2006 7:42 am

Hej
Har du provat denna komponent
http://extensions.joomla.org/component/ ... Itemid,35/
Den använder jag till http://www.tirk.org där alla behöriga kan redigera från framsidan.
Kolla den om det är något du kan använda//Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

User avatar
Jujjan
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 124
Joined: Tue Mar 14, 2006 10:35 am

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by Jujjan » Fri Sep 22, 2006 8:30 am

Hej!
Jag testade att lägga in my component! och det verkar ju vara en lösning på poblemet! Men jag har ett problem när jag försöker lägger till en ny spelare så finns det inga alternativ under "category" och det gör ju att jag kan inte välja någon kategori vilket i sin tur innebär att jag inte kan spara spelaren!?
Är detta något problem som någon känner till? och har en lösning på?

Ha en fantastisk dag alla!

mvh

Johan

User avatar
Jujjan
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 124
Joined: Tue Mar 14, 2006 10:35 am

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by Jujjan » Fri Sep 22, 2006 8:41 am

Hej! Igen...
Problemt men kategorier var ju inget problem, var tvungen att skapa en kategori som var kopplad till "Content - A-laget" så fixade det problemet sig! Fan, har inte redigt koll på det här med content, section och kategorier få läsa på lite mer där!

Men!! My content verka ändå inte fixa problemet! Det som saknas är ju att när jag skapar en "spelare" så vill jag ju kunna koppla den till min "Spelar meny" så att namnet på (dokumentet) spelaren dyker i menyn som visar spelarna i laget!

User avatar
Jujjan
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 124
Joined: Tue Mar 14, 2006 10:35 am

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by Jujjan » Mon Sep 25, 2006 5:59 am

Går det på något vis att ordna så att man via frontend kan koppla dokument till en meny? Eller finns det någon component liknande my content där man kan ändra i menyerna oxå?

mvh

Johan

User avatar
Jujjan
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 124
Joined: Tue Mar 14, 2006 10:35 am

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by Jujjan » Tue Sep 26, 2006 10:56 am

HoHo???  :'( :-[
Vad tror ni om det jag är ute efter? Att kunna koppla ett dokument till en meny ifrån frontend?
Snälla någon svar, om ni inte vet så skriv det, om ni inte tror att det fungerar så skriv det.....

User avatar
Mackelito
Joomla! Hero
Joomla! Hero
Posts: 2901
Joined: Tue Aug 23, 2005 12:14 pm
Location: Stockholm

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by Mackelito » Tue Sep 26, 2006 10:58 am

Jag förstår inte riktigt vad det är du är ute efter!
- Det bästa sättet att lära sig på är att göra det själv!
- Markus Thiel
http://www.homeofsweden.se
http://www.mittyrke.se

User avatar
Jujjan
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 124
Joined: Tue Mar 14, 2006 10:35 am

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by Jujjan » Tue Sep 26, 2006 11:04 am

jag är ute efter att kunn lämna över hemsidan till en förening, där dom kan sköta allt nödvändigt från frontend...
i det här fallet enn hockeyförening då vill jag på någotvis få till det på det viset att man har en flick i menyn "A-laget" när man klickar på den så kommer det upp en "meny" men spelarna, denna "menyn" måste ju då vara redigerbar så att man kan tabort och lägga till spelare...

Skälet till att jag vill att man ska kunna sköta det via frontend är att personerna i som ska ha hand om detta är ju inga hackers dirket, därför tror jag att det blir lättare för dom om man kan sköta allt från frontend. blir liksom mindre att tänka på för dom.

Kul att se att du är på hugget Mackelito ;D

User avatar
Mackelito
Joomla! Hero
Joomla! Hero
Posts: 2901
Joined: Tue Aug 23, 2005 12:14 pm
Location: Stockholm

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by Mackelito » Tue Sep 26, 2006 11:29 am

Att ge föreningen möjlighet att från frontend kunna redigera och fixa kräver att du använder en komponent som har någon form av frontend admingränssnitt...

du kan ju vända på det lite ist..
använd dig av eQuickIcon så kan du ange ställa in rättigheterna bättre!

Detta gör att du ställer in vad just den användaren ska komma åt (om jag förståt det hela rätt)


Nu har jag inte testat den här men tror nog att den skulle passa dig rätt bra!
- Det bästa sättet att lära sig på är att göra det själv!
- Markus Thiel
http://www.homeofsweden.se
http://www.mittyrke.se

User avatar
Jujjan
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 124
Joined: Tue Mar 14, 2006 10:35 am

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by Jujjan » Tue Sep 26, 2006 11:52 am

Tja!
Har laddat hem och intsallerat eQuickIcon nu! men måste säga att jag fattar inte hur det fungerar....??????

User avatar
Mackelito
Joomla! Hero
Joomla! Hero
Posts: 2901
Joined: Tue Aug 23, 2005 12:14 pm
Location: Stockholm

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by Mackelito » Tue Sep 26, 2006 12:06 pm

hmmm... efter att ha läst på http://extensions.joomla.org/component/ ... Itemid,35/

så verkar det som att du måste installera "custom quickicons" och ha det som grund... eller?
- Det bästa sättet att lära sig på är att göra det själv!
- Markus Thiel
http://www.homeofsweden.se
http://www.mittyrke.se

User avatar
Jujjan
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 124
Joined: Tue Mar 14, 2006 10:35 am

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by Jujjan » Tue Sep 26, 2006 12:28 pm

nja jag vet inte det.....jag fattade ju inte att programet fungerade som begränsning till backend! men det är ju oxå en väg att gå!

User avatar
novata
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1144
Joined: Thu Oct 20, 2005 2:50 pm

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by novata » Mon Oct 02, 2006 3:48 pm

hej!
Är det inte bara skapa en sektion med 2 olika kategorier: Sektion-Spelare-Kategori: Lag1- Spelare Nisse, spelare kalle osv.
Mycontent komponent hittar alla  kategori och items..
För att ta bort en spelare från frontend då får dem klicka på kategori-spelare nisse (det är bara radera allt innehåll i den)
Vet ej om jag missar något.. det är bra om du testar..kommer inte på nåt nu.

Lycka till!
Novata
Jujjan wrote: jag är ute efter att kunn lämna över hemsidan till en förening, där dom kan sköta allt nödvändigt från frontend...
i det här fallet enn hockeyförening då vill jag på någotvis få till det på det viset att man har en flick i menyn "A-laget" när man klickar på den så kommer det upp en "meny" men spelarna, denna "menyn" måste ju då vara redigerbar så att man kan tabort och lägga till spelare...

Skälet till att jag vill att man ska kunna sköta det via frontend är att personerna i som ska ha hand om detta är ju inga hackers dirket, därför tror jag att det blir lättare för dom om man kan sköta allt från frontend. blir liksom mindre att tänka på för dom.

Kul att se att du är på hugget Mackelito ;D

micke_nkpg
I've been banned!
Posts: 661
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:50 am
Location: Norrköping / Stockholm

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by micke_nkpg » Mon Oct 02, 2006 7:53 pm

LorenzoG wrote: New funktionen kan du även lägga in på andra ställen. Då får du länka till funktionen och länken ska se ut så här:
index.php?option=com_content&task=new&sectionid=1&Itemid=0
Så det är länka in detta man måste i usermenu? man kan inte använda admingränssnittet på något annat sätt för detta?

micke_nkpg
I've been banned!
Posts: 661
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:50 am
Location: Norrköping / Stockholm

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by micke_nkpg » Tue Oct 03, 2006 5:05 pm

om man har länken: index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=48

för att kunna lägga dit nya saker i den från usermenu är det denna man ska lägga in i usermenu då? index.php?option=com_content&task=new&id=23&Itemid=48

eller har jag tänkt helt fel?

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by maxa » Tue Oct 03, 2006 10:33 pm

micke_nkpg wrote: om man har länken: index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=48

för att kunna lägga dit nya saker i den från usermenu är det denna man ska lägga in i usermenu då? index.php?option=com_content&task=new&id=23&Itemid=48

eller har jag tänkt helt fel?
Byt ut 48 mot 0 så blir det bra.

User avatar
Jujjan
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 124
Joined: Tue Mar 14, 2006 10:35 am

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by Jujjan » Wed Oct 04, 2006 5:32 am

novata wrote: hej!
Är det inte bara skapa en sektion med 2 olika kategorier: Sektion-Spelare-Kategori: Lag1- Spelare Nisse, spelare kalle osv.
Mycontent komponent hittar alla  kategori och items..
För att ta bort en spelare från frontend då får dem klicka på kategori-spelare nisse (det är bara radera allt innehåll i den)
Vet ej om jag missar något.. det är bra om du testar..kommer inte på nåt nu.

Lycka till!
Novata
Jo det är möjligt att det går att göra på det viset (har inte hunnit testa ännu) men det jag är ute efter är ju att kunna länka en item till en meny som, via frontend. Skälet till att jag vill kunna länka det ill menyn är ju rent grafiskt, helt enkelt att det blir mycket snyggare när spelarna läggs som en meny istället för en lista bara...
men som sagt, jag har inte hunnit titta på ditt förslag så jag vet inte om det löser det jag är ute efter!

mvh

Johan
mvh

micke_nkpg
I've been banned!
Posts: 661
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:50 am
Location: Norrköping / Stockholm

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by micke_nkpg » Wed Oct 04, 2006 10:17 am

maxa wrote:
micke_nkpg wrote: om man har länken: index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=48

för att kunna lägga dit nya saker i den från usermenu är det denna man ska lägga in i usermenu då? index.php?option=com_content&task=new&id=23&Itemid=48

eller har jag tänkt helt fel?
Byt ut 48 mot 0 så blir det bra.
oki. tack för svaret.

sedan en anna fråga om detta. hur får man så att inlägg hamnar under varandra och inte på "olika sidor" med en nästa länk?
typ så ,man kan stäl ain så att de 3senaste hanmar under varandra med den senste högts upp.

micke_nkpg
I've been banned!
Posts: 661
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:50 am
Location: Norrköping / Stockholm

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by micke_nkpg » Wed Oct 04, 2006 10:01 pm

maxa wrote:
micke_nkpg wrote: om man har länken: index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=48

för att kunna lägga dit nya saker i den från usermenu är det denna man ska lägga in i usermenu då? index.php?option=com_content&task=new&id=23&Itemid=48

eller har jag tänkt helt fel?
Byt ut 48 mot 0 så blir det bra.
Om jag gör som du säger.
länk till sidan i publika menyn : index.php?option=com_content&task=view&id=24&Itemid=51

länk i user mnu för att lägga dit saker i på denna sida: index.php?option=com_content&task=new&id=24&Itemid=0

Resultet blir om man klickar på länken i user mnu denna:
Du har inte behörighet att visa den här sidan.

Varför blir det fel???

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by maxa » Wed Oct 04, 2006 10:29 pm

micke_nkpg wrote:
maxa wrote:
micke_nkpg wrote: om man har länken: index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=48

för att kunna lägga dit nya saker i den från usermenu är det denna man ska lägga in i usermenu då? index.php?option=com_content&task=new&id=23&Itemid=48

eller har jag tänkt helt fel?
Byt ut 48 mot 0 så blir det bra.
Om jag gör som du säger.
länk till sidan i publika menyn : index.php?option=com_content&task=view&id=24&Itemid=51

länk i user mnu för att lägga dit saker i på denna sida: index.php?option=com_content&task=new&id=24&Itemid=0

Resultet blir om man klickar på länken i user mnu denna:
Du har inte behörighet att visa den här sidan.

Varför blir det fel???

Jag ber så mycket om ursäkt. Jag slarvade när jag läste din post och gav ett felaktigt svar.

Här är ett korrekt svar:
Du kan inte använda länken av typen index.php?option=com_content&task=new&sectionid=1&Itemid=0 för att posta i en befintlig artikel (addressen du anger i din post är en adress till en artikel - inte till en sida med flera artiklar). Du använder bara denna länk för att skapa en ny artikel i en vissa sektion, i detta fall sektion 1.

Jag trodde att du ville skapa en ny artikel, men det du vill är alltså att lägga till innehåll i en befintlig artikel?
Last edited by maxa on Wed Oct 04, 2006 10:30 pm, edited 1 time in total.

micke_nkpg
I've been banned!
Posts: 661
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:50 am
Location: Norrköping / Stockholm

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by micke_nkpg » Thu Oct 05, 2006 12:20 pm

maxa wrote:
micke_nkpg wrote:
maxa wrote: Byt ut 48 mot 0 så blir det bra.
Om jag gör som du säger.
länk till sidan i publika menyn : index.php?option=com_content&task=view&id=24&Itemid=51

länk i user mnu för att lägga dit saker i på denna sida: index.php?option=com_content&task=new&id=24&Itemid=0

Resultet blir om man klickar på länken i user mnu denna:
Du har inte behörighet att visa den här sidan.

Varför blir det fel???

Jag ber så mycket om ursäkt. Jag slarvade när jag läste din post och gav ett felaktigt svar.

Här är ett korrekt svar:
Du kan inte använda länken av typen index.php?option=com_content&task=new&sectionid=1&Itemid=0 för att posta i en befintlig artikel (addressen du anger i din post är en adress till en artikel - inte till en sida med flera artiklar). Du använder bara denna länk för att skapa en ny artikel i en vissa sektion, i detta fall sektion 1.

Jag trodde att du ville skapa en ny artikel, men det du vill är alltså att lägga till innehåll i en befintlig artikel?
vad ska jag använda istället?

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by maxa » Thu Oct 05, 2006 12:27 pm

För att ändra en befintlig artikel så är det ju bara att gå till den sidan och klicka på editerings-ikonen (som syns om du är inloggad och har behörighet att editera den artikeln).
Men jag har en känsla av att det inte är det du vill...

Är det inte så att du vill posta nyheter på en sida som ska visa flera artiklar?

micke_nkpg
I've been banned!
Posts: 661
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:50 am
Location: Norrköping / Stockholm

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by micke_nkpg » Thu Oct 05, 2006 12:40 pm

maxa wrote: För att ändra en befintlig artikel så är det ju bara att gå till den sidan och klicka på editerings-ikonen (som syns om du är inloggad och har behörighet att editera den artikeln).
Men jag har en känsla av att det inte är det du vill...

Är det inte så att du vill posta nyheter på en sida som ska visa flera artiklar?
jo, men jag tycker faktiskt det har farmgått rätt tydligt att jag vill lägga dit flera artiklar på en sidan. varför annars ha en länk för detta i usermnu som jag fårgar efter??

ps. ska man behöva "idioförklara" den som läser och ska svara för att folk ska förstå?

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by maxa » Thu Oct 05, 2006 12:50 pm

micke_nkpg wrote: om man har länken: index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=48

för att kunna lägga dit nya saker i den från usermenu är det denna man ska lägga in i usermenu då? index.php?option=com_content&task=new&id=23&Itemid=48

eller har jag tänkt helt fel?
Vart framgår det i denna post att du vill lägga till i en sida med flera artiklar? Länken som du anger i denna post går ju till en artikel (artikel id=23) och inte till en sida som visar flera artiklar. I denna tråd finns nu både svar hur man lägger till innehåll i en artikel och hur man lägger till en ny artikel i en sektion (som man sedan kan visa upp som en blogg-sida).
Last edited by maxa on Thu Oct 05, 2006 12:53 pm, edited 1 time in total.

micke_nkpg
I've been banned!
Posts: 661
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:50 am
Location: Norrköping / Stockholm

Re: Funktionen "new" i frontend...

Post by micke_nkpg » Thu Oct 05, 2006 6:22 pm

maxa wrote:
micke_nkpg wrote: om man har länken: index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=48

för att kunna lägga dit nya saker i den från usermenu är det denna man ska lägga in i usermenu då? index.php?option=com_content&task=new&id=23&Itemid=48

eller har jag tänkt helt fel?
Vart framgår det i denna post att du vill lägga till i en sida med flera artiklar? Länken som du anger i denna post går ju till en artikel (artikel id=23) och inte till en sida som visar flera artiklar. I denna tråd finns nu både svar hur man lägger till innehåll i en artikel och hur man lägger till en ny artikel i en sektion (som man sedan kan visa upp som en blogg-sida).
om jag frågar efter att kunn alägag dit text genom ett formulär via useramnu som ska hamna under varandra. då ska jag vlä inte skapa nya sidor? men det är såhär dte går om man inte läser hela allt som skrivs. Mycket vanligt bland "inkörda" som tror sig veta allt.

jag har inte haft någon submit news i usermenu från början. där av frågan. annars hade det bara varit o läst av den länken och kopierat.
jag har testat det som skrivs, men allt gör att jag får upp att jag inte har tillståd att skriva. även om jag är admin! 

Är löst nu utan hjälp härifrån.
Last edited by micke_nkpg on Thu Oct 05, 2006 8:43 pm, edited 1 time in total.


Locked

Return to “Användning och administration”