Lite frågor!

Diskutera frågor rörande själva användandet av Joomla! 1.0 och administratörsdelen.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
frankie
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Lite frågor!

Post by frankie » Tue Sep 27, 2005 6:52 pm

Hej!

Helt newbee på Joomla. Har lite frågor och hoppas nån har tid att svara på dem.

1. Var hittar jag svenska språk filer för frontend och backend? Vill inte ha "Prev" och "Next" på hemsidan och vill gärna att kontrollpanelen ska vara på svenska.

2. Kan man välja vilka kontroller som ska finnas i TinyMCE i Joomla? Har tidigare arbetat med ett annat CMS med FCKEditor där var det lätt att konfiga den...finns dessa möjligheter i Joomla?

3. Känner mig MYCKET förbryllad kring "Sections", "Categorys" och hela den rundan, nån som vet av en BRA sida som reder ut detta?

4. Vad är det för skillnad på BLOG och Content-Item?

5. Kan man ändra så att sökvägen till kontrollpanelen inte är /administrator...."security by obscurity" är bättre än ingenting  :)

6. Funkar alla mambo grejer i Joomla?

7. Finns detta forum tillgängligt för Joomla?  Eller nåt annat forum som man kan jobba med innefrån kontrollpanelen?

Tack på förhand
Frank
Last edited by frankie on Tue Sep 27, 2005 6:54 pm, edited 1 time in total.

LorenzoG
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Re: Lite frågor!

Post by LorenzoG » Wed Sep 28, 2005 2:27 pm

Hej Frank!, Välkommen hit  :)

Joomla! 1.0 är som du säkert vet en uppdaterad och förbättrad version av Mambo 4.5.2.3.
Detta gör att de mesta av dokumentationen och tilläggsprogrammen fungerar till Joomla! utan några som helst ändringar.

Nästa stora version, Joomla! 1.1 (Det som skulle ha blivit Mambo 4.5.3) är schemalagt till slutet av året/1:a kvartalet 2006.
frankie wrote: 1. Var hittar jag svenska språk filer för frontend och backend? Vill inte ha "Prev" och "Next" på hemsidan och vill gärna att kontrollpanelen ska vara på svenska.
De svenska spåkfilerna hittar du på svenskmambo.se. När det gäller Joomla! 1.0 så finns endast "frontend" översatt. Översättningsteamet kommer att översätta både "frontend" och "backend" till Joomla! 1.1.
frankie wrote: 2. Kan man välja vilka kontroller som ska finnas i TinyMCE i Joomla? Har tidigare arbetat med ett annat CMS med FCKEditor där var det lätt att konfiga den...finns dessa möjligheter i Joomla?
I Joomla 1.0 så finns det inga möjligheter att kofiguera TinyMCE. Man kan däremot välja vilken WSYIWYG editor man vill använda sig av alt. att att inte använda en editor med WSYIWYG möjligheter.

Däremot finns det möjilghet (om man har lite mer kunskap) att konfiguera TinyMCE utanför Joomla! Då går man direkt in i TinyMCE filerna som finns i en katalog under Joomla!.

Du kan läsa mer om TinyMCE på utvecklarens sajt - http://tinymce.moxiecode.com/

I Joomla 1.1 kommer det att finnas fler inställningsmöjligheter för TinyMCE.
frankie wrote: 3. Känner mig MYCKET förbryllad kring "Sections", "Categorys" och hela den rundan, nån som vet av en BRA sida som reder ut detta?
I Joomla! finns en särskild hjälp-/dokumentationssektion där dokumentation, manualer och instruktioner kontinuerligt läggs upp. Jag rekommenderar att du kikar på administratörssektionen.

En annan väldigt bra resurs som finns på svenska är skolornas portal som har inriktat sig på mambo och de har lagt upp en hel del mambo relaterad information / instruktioner.
frankie wrote: 4. Vad är det för skillnad på BLOG och Content-Item?
Tänker du på valmöjligheterna i kategori-hanteraren och sektionshanteraren? där man kan välja menytyp? List, Blog, Archive Blog?

Denna funktion styr om hela artikeltexten ska visas på en gång eller om bara du vill att en viss del ska visas tillsammans med en "läs mer" länk eller dyl. Denna funktion används i de underliggande sidorna (dvs ej framsidan).
frankie wrote: 5. Kan man ändra så att sökvägen till kontrollpanelen inte är /administrator...."security by obscurity" är bättre än ingenting  :)
Jag har inte hunnit att testa. Men är det inte bara att döpa om administrator-katalogen i filsystemet till något annat?
frankie wrote: 6. Funkar alla mambo grejer i Joomla?
I princip är Joomla! 1.0 helt kompatibelt med Mambo 4.5.2.x. Så här skriver vi om kompabiliteten:
Kompatibilitet

Vi har gjort allt vi kan för att göra denna version bakåtkompatibel med Mambo 4.5.2.3, men det finns några ändringar som kan påverka ett litet antal existerande tilläggsprogram. Om du är en utvecklare av Mambo tilläggsprogram (och snart kommer att vara Joomla! utvecklare) då ska du uppmärksamma följande punkter:
  • patTemplate::createTemplate argumenten har blivit ändrade
  • database:setQuery argumenten har blivit ändrade men det är osannolikt att de flesta sajter påverkas
  • En mindre ändring behövs göras för att nuvarande Administratörsmallar för Joomla! ska fungera på rätt sätt.
frankie wrote: 7. Finns detta forum tillgängligt för Joomla?  Eller nåt annat forum som man kan jobba med innefrån kontrollpanelen?
Det finns en Mambo-komponent som heter Mambo SMF och som integrerar SMF forum till Mambo/Joomla.

Ett annat forum som är vanlig i Mambo/Joomla världen är Simpleboard Forum Component från Two Shoes Mambo Factory.

Lycka till!
- Lorenzo

frankie
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by frankie » Wed Sep 28, 2005 3:16 pm

Tack för välkommnandet  :)

Tack för alla svar. Har testat med att döpa om administration till nåt annat, men det funkar tyvärr inte...vissa sökvägar är tydligen absoluta i källkoden.

Har läst lite grann på egelska vad som har hänt mellan Mambo/Joomla....men förstog inte allt. Blev det bråk mellan utvecklarna och upphovsmannen?

Kommer Mambo fortsätta utvecklas?

Kommer de att vara väldigt olika i framtiden?

Vilket av dem ska man satsa på?

Föressten, kan jag hjälpa till att översätta frontend och backend språkfilerna? Säg bara vilka filer som behövs översättas så gör jag det. Vart ska jag skicka dem sedan för validering och uppladdning så att andra kan ta del av dem?

MVH
Frank
Last edited by frankie on Wed Sep 28, 2005 3:18 pm, edited 1 time in total.

chrille
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by chrille » Wed Sep 28, 2005 5:53 pm

Hej frankie!
frankie wrote: Tack för välkommnandet  :)

Tack för alla svar. Har testat med att döpa om administration till nåt annat, men det funkar tyvärr inte...vissa sökvägar är tydligen absoluta i källkoden.

Har läst lite grann på egelska vad som har hänt mellan Mambo/Joomla....men förstog inte allt. Blev det bråk mellan utvecklarna och upphovsmannen?
Jag vet inte vad som hände men det finns ju en översättning från Saka som du kan ju läsa här..http://forum.joomla.org/index.php/topic,1011.0.html
Kommer Mambo fortsätta utvecklas?
Säkert, det finne ett nytt utvecklingteam där nu.
Kommer de att vara väldigt olika i framtiden?
Det är ju troligt eftersom de utvecklas var för sig.
Vilket av dem ska man satsa på?
Joomla! eftersom jag stödjer utvecklarna här :)
Föressten, kan jag hjälpa till att översätta frontend och backend språkfilerna? Säg bara vilka filer som behövs översättas så gör jag det. Vart ska jag skicka dem sedan för validering och uppladdning så att andra kan ta del av dem?
Det är Sune Hultman som är den som är ansvarig för det svenska översättningsteamet. Om du går in på www.svenskjoomla.se (som just nu ligger nere med anledning av serverbyte) och anmäler dig för uppdrag eller skickar ett PM till Shultman på detta forum så får du säkert svar.

Vi hade hunnit översätta större delen av utvecklingsversionen till svenska när splittringen skedde, det som återstod då var större delen av hjälpsidorna.

:)

/Chrille
Moderator Swedish forum

Dromara

Post by Dromara » Thu Nov 03, 2005 12:09 pm

Hej!

Är ett blåbär på detta, men hoppas kunna använda Joomla på vår privata hemsida.

Läser om en "svensk admin language pack"! Länk: http://www.svenskjoomla.se//index.php?o ... 05&catid=7 5:e inlägget.
- Vad jag förstår finns det inte ännu eller är jag helt ute och cyklar?   ???

Hoppas på trevligt givande och tagande här på sajten.

*Bästa hälsningar*

/Lasse
Last edited by Dromara on Thu Nov 03, 2005 12:11 pm, edited 1 time in total.

Locked

Return to “Användning och administration”