Virtuemart och Pay-Read

Diskutera tredjepartsutvecklade komponenter, moduler m.m. avsedda för Joomla! 1.0.
User avatar
msjoedin
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 16
Joined: Sat Dec 17, 2005 9:50 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Virtuemart och Pay-Read

Post by msjoedin » Sun Mar 05, 2006 8:53 pm

Hej allihopa!

Jag håller på med en site med Joomla 1.08 och Virtuemart 1.02. Vi har valt en betallösning från Pay-Read.se. De har skickat mig ett API dit jag skickar in vissa variabler såsom Köpare, produkter, pris, moms, kommentarer osv. Denna info går från checkout.php och skapar en krypterad XML-fil som skickas med POST till pay-read.se's server. Det verkar dock komma med ett
på något ställe i filen innan den krypteras. Pay-read har svårt att hjälpa mig, så jag frågar er alla.

Är det någon som använder sig av pay-read och Virtuemart? Eller kan någon rekommendera någon annan betallösning för SEK och Virtuemart? Den borde dessutom vara rätt så prisvärd vilket pay-read är. 2checkout tex. tar 5.5% och dessutom växelkurs.

Vilka betaltjänster använder ni alla?

mvh
Mats

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by vendelberg » Mon Mar 06, 2006 8:39 am

Hej
Den butiken jag jobbar med kommer att använda postförskott samt att jag tittat på PayPal. Mottager gärna tips om andra lösningar.//Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

User avatar
msjoedin
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 16
Joined: Sat Dec 17, 2005 9:50 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by msjoedin » Mon Mar 06, 2006 8:42 am

vendelberg wrote: Hej
Den butiken jag jobbar med kommer att använda postförskott samt att jag tittat på PayPal. Mottager gärna tips om andra lösningar.//Mia
Det finns även WorldPay (http://www.worldpay.com) som erbjuder betalning i SEK. Tyvärr vet jag inte vad de har för avgifter.. Någon som vet?

/ Mats

bildirutan.se
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 5
Joined: Wed Mar 08, 2006 8:54 am

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by bildirutan.se » Wed Mar 08, 2006 10:43 am

Jag gick in på Worldpay och kollade lite. Om jag lyckats se rätt är det enligt följande:

Startavgift: £200
Månadsavgift: £180 direkt för de första 6 månaderna därefter £30/månad.
Valutor: Utöver den valuta som "kontot" har som förval tillkommer £50 per extra valuta.

Kortsköp:
50p/transaktion på UK Debit cards
4,5% på alla andra kortköp
6p/transaktion för "Fraud detection"

Woldpay stödjer fler kontokort (Visa, MasterCard, Switch, Electron, American Express, JCB, Diners, Laser (Republic of Ireland), ELV (Germany)) men är ganska dyrt. Allt beror givitvis på volymen.

//Daniel

User avatar
morfargekko
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 287
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:06 pm
Location: Skyttorp, Sweden
Contact:

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by morfargekko » Fri Mar 10, 2006 5:36 am

Hej, det vore kul att höra om du har fått igång Pay-Read betalningarna och kanske lite info om hur deras API är att arbeta med.
Jag tror att vi är många som söker och vill börja använda oss av en Svensk leverantör av betallösningar som funkar och inte kostar allt för mycket.
http://www.swedenet.net och http://www.swedenet.biz . - Man lär sig av sina misstag, Men det är billigare att lära sig av andras -

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by maxa » Thu Mar 23, 2006 3:02 pm

Det verkar som om Samport har dumpat priserna. Endast 50 öre per transaktion och inga andra avgifter om man använder API. http://www.samport.se

bildirutan.se
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 5
Joined: Wed Mar 08, 2006 8:54 am

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by bildirutan.se » Thu Mar 23, 2006 3:12 pm

Spännande. Någon som använder Samport idag och vet att det fungerar?

//Daniel

bildirutan.se
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 5
Joined: Wed Mar 08, 2006 8:54 am

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by bildirutan.se » Tue Mar 28, 2006 9:56 am

Jag har varit i kontakt med Samport. Om minst 5 skapar ett Demokonto på deras web och frågar efter en modul för VirtueMart så kommer det att skapa en åt oss. Jag tycker det låter mycket intressant.

Så jag behöver er hjälp!

Skapa ett demokonto på http://www.samport.se och fråga efter en modul för Virtuemart så kommer det förhoppningsvis en ny betalningsmodul till Virtuemart.

Tack på förhand!

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by maxa » Tue Mar 28, 2006 10:14 am

bildirutan.se wrote: Jag har varit i kontakt med Samport. Om minst 5 skapar ett Demokonto på deras web och frågar efter en modul för VirtueMart så kommer det att skapa en åt oss. Jag tycker det låter mycket intressant.

Så jag behöver er hjälp!

Skapa ett demokonto på http://www.samport.se och fråga efter en modul för Virtuemart så kommer det förhoppningsvis en ny betalningsmodul till Virtuemart.

Tack på förhand!
Detta är en fantastisk möjlighet att änligen få till en svensk betalningslösning för Joomla/Virtuemart, så var snäll och stötta detta genom att skapa ett demokonto hos Samport och fråga efter Virtuemart-modulen. Det kostar inget.

OBS: Se till att välja API-lösningen när du registrerar dig - inte hostad lösning.

Och glöm inte att tala om för Samport att du vill ha en Virtuemart-modul.

Tack för hjälpen!

Edit: En liten hake är att du måste ha ett registrerat företag för att kunna lägga upp demokontot, men det har man väl om man vill ha en webbutik...
Last edited by maxa on Tue Mar 28, 2006 2:54 pm, edited 1 time in total.

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by vendelberg » Tue Mar 28, 2006 11:43 am

Hej
Jag är med och skapar ett demokonto. Låter väldigt bra. Tack för tipset!//Mia

Edit: nu har jag registrerat mig per telefon, de lovade att kontakta mig när modulen är klar. Demokontot kan även förlängas i och med att modulen inte är färdig för testkörning.
Last edited by vendelberg on Wed Mar 29, 2006 7:57 am, edited 1 time in total.
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

User avatar
morfargekko
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 287
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:06 pm
Location: Skyttorp, Sweden
Contact:

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by morfargekko » Tue Mar 28, 2006 2:49 pm

Jag är oxå jätteintresserad! Ett demokonto kommer att läggas upp under dagen/kvällen.

Demokontot är skapat hos Samport och jag har oxå ställt frågan om en modul till Virtuemart.
Hoppas att fler svarar på uppropet så att det löser sig.  :)
Last edited by morfargekko on Tue Mar 28, 2006 5:08 pm, edited 1 time in total.
http://www.swedenet.net och http://www.swedenet.biz . - Man lär sig av sina misstag, Men det är billigare att lära sig av andras -

bildirutan.se
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 5
Joined: Wed Mar 08, 2006 8:54 am

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by bildirutan.se » Tue Mar 28, 2006 10:05 pm

Tack för hjälpen hittills. Jag kommer att ta ny kontakt med dem under onsdagen för att följa upp hur många förfrågningar de fått in. Jag hoppas de känner trycket och börjat jobba.  ;)

Samport är troligtvis billigare än Pay&Read. Det beror dock på hur duktig man är på att förhandla avgifterna i Inlösenavtalet för hur bra det blir.

//Daniel

bildirutan.se
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 5
Joined: Wed Mar 08, 2006 8:54 am

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by bildirutan.se » Wed Mar 29, 2006 11:43 am

Efter samtal med Samport idag fick jag beskedet att de beslutat ta fram em modul för Virtuemart. Vi var sex stycken som kontaktade dem under dagen. Tack för det!

De kommer att ta fram en Hostad lösning vilket innebär att kostnaden per transaktion blir 2:- i stället för en API-lösning som kostar 0.50. Motiveringen är att det är dyrt att skaffa ett SSL-certifikat och att inte alla har det. (OsCommerce skall visst ha samma lösning med dem.)

Den hostade lösningen kommer att innebära att man lämnar sin webshop och skickas över till deras web vid betalning. Transaktionen genomförs och sedan blir kunden skickad tillbaka. Kanske inte helt snyggt. Vore snyggare om det var i en frame eller så.

Nu är det bara att vänta och se när de kan tänkas vara klara.

//Daniel

User avatar
novata
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1144
Joined: Thu Oct 20, 2005 2:50 pm

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by novata » Wed Mar 29, 2006 11:58 am

det är inte gratis eller? jag har inte startat eget företag än men det är på gång  :D
Vänligen fyll i uppgifterna så noggrant som möjligt.
Kontot öppnas direkt efter beställningen är slutförd.

I steg 3 kommer du att se den totala kostnaden innan du godkänner beställningen.

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by vendelberg » Wed Mar 29, 2006 12:05 pm

novata wrote: det är inte gratis eller? 
Demot är gratis. De stänger ner kontot om man inte väljer att använda deras betalningssystem. Läs på deras sidor. Det finns utförliga instruktioner där.

När det gäller att man blir länkad till deras hemsida vid betalning kanske man kan lösa lite snyggt med en wrapper  ;)//Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by maxa » Thu Mar 30, 2006 8:10 pm

Man kan säkert själv designa mallen på den sidan hos Samport, så det kanske inte ser så dumt ut. Det är klart att det skulle se bättre ut med en wrapper, men det kanske blir knepigt att få till...

saffe
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 2
Joined: Mon Oct 31, 2005 12:53 pm

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by saffe » Fri Mar 31, 2006 12:14 pm

Anmälde mig i förgår till Samport Payment Services demo-konto och hörde av mig idag till dom angående modul till Virtuemart. Informationen från dom är att "Den kommer förhoppningsvis bli färdig nästa vecka".
Dokumentation på hur man integrerar mot Samports betalväxel med API lösning hittade jag när man har loggat in i WebManager under Download-Manuals. Dels för WebServices som kommuniceras med SOAPXML och för rent XML.

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by maxa » Fri Mar 31, 2006 1:06 pm

saffe wrote: Anmälde mig i förgår till Samport Payment Services demo-konto och hörde av mig idag till dom angående modul till Virtuemart. Informationen från dom är att "Den kommer förhoppningsvis bli färdig nästa vecka".
Så här skrev Samport till mig den 28/3:
"I och med vi känner inte till denna modul så behöver vi tid till att studera denna e-handelplattform och andra moduler innan vi kan ta fram nåt själv. Detta tar ungefär 1-2 dagar. Sedan för att ta fram modulen så behöver vi ytterligare 1-2 dagar till det."
saffe wrote: Dokumentation på hur man integrerar mot Samports betalväxel med API lösning hittade jag när man har loggat in i WebManager under Download-Manuals. Dels för WebServices som kommuniceras med SOAPXML och för rent XML.
Om du skulle lyckas att göra en API-modul utifrån dessa så blir du vår hjälte! Jag gör en gif-medalj som du kan ladda upp som avatar :)

User avatar
morfargekko
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 287
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:06 pm
Location: Skyttorp, Sweden
Contact:

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by morfargekko » Tue Apr 04, 2006 3:23 pm

Hela biten med Samport verkade jättebra tills jag pratade med en leverans-koordinator som talade om att det visst kostade 50 öre respektive 2 kr för transaktionerna men utöver detta måste varje kund själv teckna ett inlösenavtal med sin bank. Kostnaden för detta avtal varierar beroende på vilken bank man anlitar men avtalet baseras på en kostnad på ca. 2 kr per transaktion plus en procentsats på beloppet. Helt plötsligt har kostnaden för varje transaktion rusat iväg till en nivå som inte är lika fördelaktig.
http://www.swedenet.net och http://www.swedenet.biz . - Man lär sig av sina misstag, Men det är billigare att lära sig av andras -

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by maxa » Tue Apr 04, 2006 3:38 pm

Jo, så är det. Men så är det nog överallt, med svenska system i alla fall. Bankerna tar väldigt olika betalt. Det lönar sig att fråga runt, be om offert och förhandla.

User avatar
morfargekko
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 287
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:06 pm
Location: Skyttorp, Sweden
Contact:

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by morfargekko » Tue Apr 04, 2006 3:42 pm

Jo visst är det så men skillnaden är att i Samports fall måste jag teckna inlösenavtalet själv till skillnad mot hos en hel del andra liknande företag.
http://www.swedenet.net och http://www.swedenet.biz . - Man lär sig av sina misstag, Men det är billigare att lära sig av andras -

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by maxa » Tue Apr 04, 2006 3:47 pm

Tidigare har dom erbjudit sig att sköta om den biten, och då fixar dom avtal med Euroline (SEB). Jag tror dom gör det fortfarande. En av deltagarna i den här tråden fick en bra offert från Euroline...

User avatar
morfargekko
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 287
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:06 pm
Location: Skyttorp, Sweden
Contact:

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by morfargekko » Tue Apr 04, 2006 4:12 pm

Det vore intressant att få veta vad den gick ut på.  ;)
http://www.swedenet.net och http://www.swedenet.biz . - Man lär sig av sina misstag, Men det är billigare att lära sig av andras -

saffe
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 2
Joined: Mon Oct 31, 2005 12:53 pm

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by saffe » Tue Apr 04, 2006 9:24 pm

Kanske fel tråd men... Någon som vet något om http://www.dibs.se och Virtuemart?

Vogel
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 3
Joined: Tue Jan 31, 2006 11:11 am

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by Vogel » Thu Apr 06, 2006 6:31 pm

Ah, den här tråden kommer perfekt i tiden för mig. Håller också som bäst på att kolla upp olika betalningslösningar för en webbshop. Samport verkar klart billigast av de jag undersökt. Helt grymt om de fixar ihop en modul till VirtueMart.

Hälsningar
/Henrik

Vogel
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 3
Joined: Tue Jan 31, 2006 11:11 am

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by Vogel » Fri Apr 07, 2006 8:56 am

Har varit i kontakt med Samport. De säger att modulen är klar i början av nästa vecka.

Hälsningar
/Henrik

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by maxa » Thu Apr 13, 2006 12:45 pm

Ja, ni som har efterfrågat modulen hos Samport vet förmodligen redan att den är klar och kan laddas ner i deras Web manager.

Min undran är om någon har fått igång den? Intruktionerna var glasklara, installationen enkel, men när jag gör en order så får jag får en sida med Unknown Error! innan jag kommit fram till Samport.

Har ringt dem men Tony som kan VM är inte tillbaka förrn tisda... Jag har väl ingen panik men är lite nyfiken att höra om någon annan har kommit igång.

jocke4u
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 69
Joined: Tue Nov 01, 2005 6:54 am
Location: Alingsås, Sweden

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by jocke4u » Thu Apr 20, 2006 2:12 pm

Hej,

Jag har ett demokonto hos Samport och har även begärt en modul till Virtuemart. Sen kom, som står ovan, en modul för Samport WebOrder (HOSTED). Testade denna och den ramlade igång vid första försöket men jag vill inte ha HOSTED lösningen utan istället API. Skälen till detta är "många", bl.a.
- Beroende på kostnad för SSL/Fast IP samt hur många transaktioner så blir det billigare
- Man kan köra flera sajter emot samma samport konto (samma juridiska person givetvis)
- Bättre integration
- ....etc

Därför har jag gjort en betalningsmodul för Virtuemart som använder Samport API. Det återstår lite testning men sen skall den vara klar.Om du har intresse att använda denna så skickar du mig ett PM.

Btw....ang kostnader så är ju bankernas avgifter sjuka i de flesta avseenden men å andra sidan kostar det pengar att tjäna pengar  :D
BR
Joacim

storm
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 113
Joined: Mon Nov 07, 2005 2:13 am
Location: Norway

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by storm » Fri Jan 12, 2007 4:03 pm

Hvor kan man få lastet ned denne betalingsmodulen fra Samport API-løsning? Er den ferdig og klar til bruk?

User avatar
msjoedin
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 16
Joined: Sat Dec 17, 2005 9:50 am
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Re: Virtuemart och Pay-Read

Post by msjoedin » Fri Jan 12, 2007 4:12 pm

storm wrote: Hvor kan man få lastet ned denne betalingsmodulen fra Samport API-løsning? Er den ferdig og klar til bruk?
Hej. Modulen får du när du skapat konto hos Samport. Den finns att ladda ned i deras filarkiv. Den fungerar utmärkt.

// Mats


Locked

Return to “Komponenter, moduler och Mambots”